Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade23
Mobilspel
Pågående19 827

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Alex-Else2018-07-22 15:45
Antal inlägg: 1

Varför får andra men inte jag??
Jag förstår inte varför / när det ibland är tillåtet att lägga flera ord när det är ens tur. Ser att andra kan få poäng för när de lägger nya ord som korsar deras nylagda ord men själv lyckas jag ytterst sällan få godkänt när jag gör så. Hur ser reglerna ut om detta?

micro1132018-07-22 16:44
Antal inlägg: 17540

Nej, man får inte poäng för att korsa sitt nylagda över ett annat. Däremot får man poäng om nylagda också bildar nya ord (förändrar ord på böjningslistan)

Det t ex Tala

Jag lägger ut ordet Bara så att det R hamnar i slutet på Tala.

Jag får då poäng för TALAR och BARA

Jonisen2018-07-23 01:17
Antal inlägg: 1338

Alla brickor du lägger ska ligga på samma rad som varandra, det vill säga på samma lodrätta eller vågräta linje. Ser du bara till att de gör det så kommer du få lägga det.

Om exemepelvis: "SPEL" ligger på spelplanen kan jag haka i med ett "A" för att bilda "SPELA" men på samma rad på A:et kan jag fortsätta bygga exempelvis till ASKA eller KANT
så här SPELA eller K
S SPEL A
K N
A T
Notera att "SPEL" låg där innan och jag har bara lagt brickorna A,S,K,A respektive K,N,T och alla de ligger på samma lodräta rad.

Det kan till och med bildas många ord. Här tänker vi att ordet VALS ligger vågrätt om jag under detta lägger ordet VISPA så kan jag bildas automatiskt även orden VI, AS, LP och SA. Så här alltså:

VALS
VISPA

Ser du att ordetjag la var VISPA men sen bildas även via detta småorden VI,AS,LP,SA lodrätt nedåt. VALS låg där innan så jag har endast lagt ut bokstäverna där under och de ligger alla på samma vågräta linje.

Jonisen2018-07-23 01:18
Antal inlägg: 1338

Blev inte så snyggt som jag ville på första exemplet tyvärr, men hoppas du förstår ändå...

Bitte - Administratör2018-07-23 13:37
Antal inlägg: 24150

Om du tittar här ,www.betapet.se/rules/ på länken och en bit ned där det står bygga och lägga ord

Bitte

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?