Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
43
Inloggade84
Mobilspel
Pågående21 862

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gnillot2022-12-11 16:54
Antal inlägg: 291

Betapets oskrivna regler
Det verkar finnas många oskrivna regler på Betapet. Trots att jag spelat väldigt länge så förvånas jag över att nya sådana fortfarande dyker upp för mig. Jag kanske är långsam eller socialt blind, men för mig känns det märkligt att kräva att andra skall rätta sig efter regler som inte är formaliserade. Samtidigt är artighet och god ton viktigt för mig och jag gör mitt bästa.
Exempel på oskrivna regler jag blivit åthutad för att jag inte alltid följt:

Man säger hej. Alltid. Inget eller alternativ är ett oskick.
Man tackar för matchen. Tack eller TFM funkar, allt annat är fel.
Man erbjuder alltid en förlorare chansen till revansch.
Man bjuder inte in någon med högre (eller lägre) rating.
Man drar inte över på tiden.
Man spelar inte för fort.
Man passar inte.
Om motspelaren passar passar man själv, alltid.
Man småpratar i chattmöjligheten.
Man småpratar INTE med motspelaren.
Man går in i ett öppnat spel utan att vara inbjuden.
Man råkar gå in i ett spel öppnat av någon som tidigare nekat en att spela, vilket är fräckt.

Det finns fler, fyll gärna på med dem ni stött på! Jag tycker det är intressant!

Med det sagt – Jag älskar Betapet, spelar ofta och gärna, försöker att hälsa och tacka, försöker spela med dem som vill och gör mitt bästa för att hålla tiden. Jag gör verkligen mitt bästa för att visa allmän hyfs, så har jag ändå betett mig dumt mot någon vill jag passa på att be om ursäkt!

 
Ingrid 123 - Ej medlem längre2022-12-11 17:03
Antal inlägg: 1264

Man tackar nej till spel massor av ggr till samma personer , man får ta emot läskiga och otäcka meddelanden , ?
Därför behövs en Block knapp! Tack !
 
Bitte - Administratör2022-12-11 18:01
Antal inlägg: 23892

Fast oskrivna regler är inget man behöver bry sig om. Utan de regler som gäller är de som ägarna satt upp för Betapet



Bitte
 
soste2022-12-11 21:05
Antal inlägg: 14

MIN erfarenhet av oskrivna regler

Man säger hej. Alltid. Inget eller alternativ är ett oskick.
Känns lite otrevligt om man inte säger hej,
Man tackar för matchen. Tack eller TFM funkar, allt annat är fel.
Trevligt om man tackar för matchen.
Man erbjuder alltid en förlorare chansen till revansch.
Inget JAG tillämpar.
Man bjuder inte in någon med högre (eller lägre) rating.
?
Man drar inte över på tiden.
Den som drar över tiden förlorar ju själv på det! VAD är problemet?
Man spelar inte för fort.
? ingen erfarenhet
Man passar inte.
?
Om motspelaren passar passar man själv, alltid.
??
Man småpratar i chattmöjligheten.
?
Man småpratar INTE med motspelaren.
Det avgör man väl själv. JAG blir stressad av snacket.
Man går in i ett öppnat spel utan att vara inbjuden.
?
Man råkar gå in i ett spel öppnat av någon som tidigare nekat en att spela, vilket är fräckt.
Ingen erfarenhet
 
lolololololo2022-12-12 08:05
Antal inlägg: 3418

Man säger hej alternativt hh (vilket jag tycker är ok men lite slött + att det kan betyda heil hi-er). :))
Man chattar INTE! Så himla störande.
Man beklagar sig inte för medspelaren över brist på vokaler.
Man påpekar inte att medspelaren har en j-a tur med brickorna.
Efter matchen tackar man tt eller gg eller tfgm.

Med det sagt: Älskar att spela Betapet!
 
Tova 77 - Ej medlem längre2022-12-12 11:31
Antal inlägg: 105

Jag börjar också alltid med Hej.
Gör klart för motspelaren, ingen som gillar chatta.
Match får ta lång tid är själv inte snabb,

Tackar alltid, tfgm. Tillhör hyfs
 
LisanA2022-12-12 12:58
Antal inlägg: 1

Något som jag anser viktigt är att man försöker hålla tiden på det spel man knackat på till, eller bjudit in till. Amäler man att man vill spela tex zstress så är det 10 minuter som gäller. Inte 14-15. Det är otroligt trist att spela med någon som ständigt drar över speltiden med 2, 3, 4 minuter. De som gör så upprepade gånger blrukar jag neka att spela med.
 
MamaScheike2022-12-12 15:05
Antal inlägg: 6

*Chatta eller ej bestämmer du väl själv. Om du inte vill det kan du väl bara artigt tacka nej?
*Hur går man in i ett ’öppnat spel utan att vara inbjuden’…? Ingen aning.
* ’Om motspelaren passar passar man alltid’ - jaså? Inte förväntar jag mig det av min mot-/medspelare när jag saknar brickor att lägga..?
 
mz_lzrd2022-12-12 15:12
Antal inlägg: 2498

Säga hej eller hallå. Tacka för matchen. Försöka hålla tiden. Om nån är otrevlig i chatten, aldrig spela m dem igen. Om nån är vidrig i chatten, alltid rapportera dem.
Jag förstår inte ens hur man spelar "för fort".
 
Roddaren2022-12-12 15:17
Antal inlägg: 80

Känner igen det LisanA skriver, så gör jag också. Jag spelar alltid panik och det finns vissa som ansluter som konstant drar över så mycket att spelet avslutas. Ofta tjänar de ändå på det, vilket visar hur fel systemet är uppbyggt. Men jag gör som Lisan, några gånger med ett sånt beteende och man är inte välkommen hos mig mer.
 
Roddaren2022-12-12 16:08
Antal inlägg: 80

En annan kul grej är att vissa "tyckt" att jag "borde" säga "tfm" (tack för matchen om jag fattat rätt). Varför det? Jag säger hej när vi börjar spela, det får räcka. Lite kul det där hur vissa sätter sina egna uppfattningar om vad som är oartigt som norm.
 
Aurora Aurum2022-12-13 21:21
Antal inlägg: 296

Nu har jag ingen åsikt om oskrivna regler eftersom jag bara spelar mot min man.
Men.. om motståndaren passar, ska jag också passa, jag menar då passar ju motståndaren igen, eftersom hen uppenbarligen inte kan lägga. Förvirrande
 
Seabeast2022-12-13 22:40
Antal inlägg: 3

Man säger hej. Alltid. Inget eller alternativ är ett oskick.

Svar: Jag hejar bara om den andra gör det. Funkar bra.

Man tackar för matchen. Tack eller TFM funkar, allt annat är fel.

Inget jag ligger sömnlös över. Tackar om den andra gör det eller när det varit en riktigt jämn och spännande kamp.

Man erbjuder alltid en förlorare chansen till revansch.

Håller med, i stort. Ibland har man ju annat för sig. Jag går själv efter devisen "en vinst är ingen vinst".

Man bjuder inte in någon med högre (eller lägre) rating.

Förstår inte denna.

Man drar inte över på tiden.

Inte denna heller. Ibland är man inte på topp, blir taktiskt utmanövrerad osv. och då är det lätt hänt att man drar över. Och det är ju, mig veterligen, bara en fördel för motståndaren, eftersom man får poängavdrag. Märklig "regel".

Man spelar inte för fort.

Eh, jo? Man spelar för att vinna, annars väljer man orankat eller kommer överens om något innan. Att spela snabbt är ofta en ypperlig strategi för att ta motståndaren på sängen.

Man passar inte.

Ännu en värdelös regel. Har man rullningsläge kan man med fördel passa i hopp att motståndaren ska öppna för läget. Gör hen inte det förlorar man ju bara poäng. Struntregel, oskriven eller ej.

Om motspelaren passar passar man själv, alltid.

Varför?

Man småpratar i chattmöjligheten.

Möjligen vid långsammare matcher, men jag är inte särskilt social och föredrar att fokusera på spelet.

Man småpratar INTE med motspelaren.

jaha, trodde det här var förra frågan. Håller med, i stort.

Man går in i ett öppnat spel utan att vara inbjuden.

Fattar inte denna.

Man råkar gå in i ett spel öppnat av någon som tidigare nekat en att spela, vilket är fräckt.

Ja, blir man nekad är det bara att strunta i vederbörande.
 
mz_lzrd2022-12-19 11:08
Antal inlägg: 2498

Sen kan det ju vara så att vissa är jättebra på ordspel men inte har välutvecklad känsla för oskrivna regler. I t ex arbetslivet har det enorm betydelse, men även folk som saknar den förmågan borde kunna få spela Beta utan krav på att vara charmig och lyhörd för andras behov?
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?