Spelrum
Giraffen0
Krokodilen26
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade47
Mobilspel
Pågående18 034

Forumkategorier

Användare Inlägg  
försök då2025-01-29 15:22
Antal inlägg: 7

Rating, mobilspel.
Dags att se över ratingsystemet för mobilspel? Är det inte ganska orimligt att vissa har lyckats komma upp i femsiffrig rating?

GrandeGranen2025-01-29 16:42
Antal inlägg: 103

Jo, och känns riktigt otroligt utan fusk. Alltså riktigt, riktigt otroligt. Har skrivit om det flera ggr här på forumet.

Bitte - Administratör2025-01-29 20:28
Antal inlägg: 24340

Det är ju samma rating system för spel både på mobilen och datorn, sen så finns det helt enkelt duktiga spelare

Bitte

GrandeGranen2025-01-30 17:02
Antal inlägg: 103

Men alltså, kom igen nu Bitte. Du kan ju inte tycka att det goddag yxskaft-svaret tillförde någonting. Om du jämför dom som har högst rating i mobildelen med dom som har högst rating i SAOL och böjningslistan så är det en fullkomligt absurd skillnad. Och då är garanterat dom bästa spelarna dom som toppar listorna för spelen i webbläsare.

tjockafeta2026-09-19 12:49
Antal inlägg: 1

Som gammal i gemet men nyss startat upp appen (efter ett lååångt avbrott när sajten avfolkades) vill jag ta upp denna diskussion. För folk som inte förstår problemet:

Normalt sett (i både spel och sporter) finns en klunga av högt rankade spelare och en handfull över dessa som slåss om förstaplatsen. På sajtens glansdagar (när det var mer likt antalet spelare på appen) låg toppen på 5000-6000 medan klungan var på ca 4000. Toppspelare spelade uteslutande Panik och genom maximal press och tidshantering kunde dra nytta av att folk gör fler och mer kostsamma missar under hög tidspress och därför pressa upp poängen.

På appen finns inte den möjligheten. Istället kan man med hjälp av tålamod och kreativitet (och oändliga försök) få ut ord man annars inte kan under tidspress. För oss långsamma tänkare är det en bonus, men hur detta kan översättas till en 3-8 faldig skillnad mellan toppen och klungan får jag inte ihop...

Ett exempel: med mina 4000 skulle jag behöva vinna med mellan 200-300 poäng regelbundet bara för att inte förlora rating mot en 1500 spelare. Motsvarande skulle någon med >10000 behöva vinna med >200 poäng regelbundet mot mig? På standard innebär detta ett snitt på 600-700 poäng (inräknat att min medelpäng också sjunker). Händer detta eller slutar ratingskillnader att spela roll i toppskiktet? Eller finns det någon speciell taktik som jag inte fattar? Vare sig på sajten eller i irl spel fungerar toppskiktet på detta sätt!

Vill avsluta med att påpeka att jag tar för givet att de på toppen faktiskt är bäst och är inte intresserad av fuskspekulationer. Skulle bara vilja ha en rimlig förklaring.
Tack på förhand!

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?