Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Blasse | 2025-11-04 22:12 | |
![]() | Stads namn Har en liten dum Fråga är stadsnamn ok att lägga jag lade Falun och det gick bra | |
| Neurologien | 2025-11-05 08:45 | |
![]() | Du har ju precis svarat på din egen fråga. | |
| Pötifar | 2025-11-06 08:24 | |
![]() | Va, är ALLA stadsnamn godkända? Alla svenska? (Jag trodde att Falun var ett undantag på grund av att det också förekommer i formen "Falu". Jag har förvånats över att man numera kan lägga länder.) | |
| Pötifar | 2025-11-06 08:31 | |
![]() | Nu har jag kollat, och det är som jag egentligen trodde. Bara stadsnamn som är begrepp på ett eller annat sätt - kurorten Karlsbad, men inte Karlstad. Falun av skälet ovan. Aten, gissningsvis för att "atenare" är ett förekommande ord, Sparta och spartan. | |
| Neurologien | 2025-11-06 17:32 | |
![]() | Men Göteborg finns med i SAOL och det är väl den ordlista Betapet använder? | |
| Tommy 1979 | 2025-11-07 12:31 | |
![]() | Geografiska egennamn som länder och svenska landskap är alla godkända. Vad gäller städer så är jag inne på Pötifars linje (även t ex PARIS, som i maträtten parisare, fungerar). Om varenda liten byhåla skulle stå i SAOL skulle det bli en väldigt tjock volym :-) | |
| Neurologien | 2025-11-07 20:32 | |
![]() | Ja, jag håler skrattande med Tommy men ändå, vadå liksom - Göteborg? Känner inte till någon maträtt som heter "göteborgare". "Stlockholmare" skulle man kunna tänka sig (och därmed Stockholm), folk ute i landet brukar ju gilla att ge oss alla möjliga epitet ("tokholmare" t ex) så det skulle kunna vara något slags skällsord. Haha, skojar mest förstås men det här går liksom inte riktigt ihop. Skoj blev det iaf. | |
| Tommy 1979 | 2025-11-07 21:59 | |
![]() | Inte riktigt, Neuro! Vet du inte att folk som bor i Sveriges andra största stad beställer en "Göteburgare" när de är sugna på snabbmat? :D (Förlåt, den är lika gammal som den är usel. Jag kunde helt enkelt imte låta bli)! | |
| Pötifar | 2025-11-10 17:39 | |
![]() | Inte helt lätt att hitta logiken, men jag tror att de städer som står med är - förutom det jag identifierat ovan - är sådana som har ett alternativ sätt att beskriva invånare. Kalmar, kalmarit, Stockholm, stockholmare, Göteborg göteborgare, Uppsala uppsaliensare osv - men inte Eskilstuna, Norrköping eller Linköping där man bara lägger till -sbo. | |
| GrandeGranen | 2025-11-14 19:55 | |
![]() | Uppsaliensare. Ett ord jag aldrig hört förut. Ibland lär man sig något nytt även på det här forumet. Tack, Pötifar. För övrigt en intressant teori du har där som mycket väl kan stämma. | |