Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade58
Mobilspel
Pågående22 362

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Den Gode2005-10-18 21:18
Antal inlägg: 68

Bokstavsbyten
Ok först ska ja bara säga att jag är medveten om att bokstavsbyten här naturligtvis är slumpartade...men!!!....H ar vid många (fler än 8 färre än 15) tillfällen fått 4 lika bokstäver när jag bytt 4 bokstäver...tex 4 st R eller N. Jag spelar flitigt irl och detta händer ALDRIG då. Samma sak om man tex byter 1 bokstav så händer det i 10-15 procent att man får samma tillbaka (fast det är över 30-40 brickor kvar. Har inte räknat ut den exakta procenten på detta men det händer defenetivt fler ggr än irl.
Tänker inte klaga på spelmotorn som naturligtvis VERKLIGEN slumpar iväg bokstäverna......min fråga är om det är någon annan som känner att just bokstavsbytena inte riktigt är som irl. Om jag bara inbillar mig borde ja ju göra det vid det riktiga bordet oxå.

Mvh
 
Birgerkung - Spelvärd2005-10-18 21:26
Antal inlägg: 2392

Har inte känt det så.
 
odin - Administratör2005-10-18 21:40
Antal inlägg: 7442

Tyvärr slumpar inte spelmotorn, den har pseudo-random. Och den är inte alltid den bästa. Dock kanske man får för sig att den slumpar sämre och ser mönster som inte finns.

Så fort jag hittar ett bättre sätt att slumpa på så skall det införas.
 
Den Gode2005-10-18 21:53
Antal inlägg: 68

Ok...men då får du förklara pseudo-random för en icke-dator-kunnig och hur det fungerer
:-)))
 
odin - Administratör2005-10-18 22:26
Antal inlägg: 7442

Pseudo-random generering (oftast kallat PRNG) är deterministiskt, d v s hela sekvensen kan alltid återskapas, och den är SAMMA varje gång man startar om den. Sekvensen repeteras även då PRNG är periodisk.

För mer information:

en.wikipedia.org/wik..._g enerator
 
odin - Administratör2005-10-18 22:28
Antal inlägg: 7442

Även fast den är periodisk så ger det en viss slumpmässighet då periodiciteten inte sammanfaller med matcherna du spelar :). D v s du spelar ju inte var 10:e match och genereringen av nummer har inte en period om 10 matcher.
 
Blue Ztar2005-10-19 00:18
Antal inlägg: 1065

Även om själva algoritmen inte ger äkta slumptal så är det så många andra faktorer som spelar in att dragningen blir oförutsägbar och därmed slumpmässig, precis som odin skrev. Men det har ju ingenting att göra med den ursprungliga frågan från Den Gode angående att det dras många likadana brickor efter varandra. (vilket jag inte har tänkt på)
 
Radagast2005-10-19 18:13
Antal inlägg: 782

google.com är en bra websida för att hitta PRNG-koder.
 
andraideal - Spelvärd/Forumvärd2005-10-19 18:27
Antal inlägg: 3298

Men jäkla Odin...hehe... är det du som gjort så att man hela tiden får bara samma konsonanter tillbaka fast man byter bort konsonanter då man har 7 jäkla dryga konsonanter på handen redan ;) Känns som man antingen får superbra brickor, eller helt värdelösa spelet igenom. Jag struntar i om det kallas prng eller slump *lalalalala håller för öronen och blundar* Jag vill alltid ha bäst brickor vid ett byte.
 
hottiz2005-11-01 04:36
Antal inlägg: 235

har bytt o sparat för ett typ av ord...slutat med det nu för chansen
är så liten få rätt bokstäver i 1-2:a bytet
 
OND KRISHNA - Ej medlem längre2005-11-05 17:41
Antal inlägg: 15

Helt rätt Hottiz. Ibland sparar och byter även jag, bokstavskombinationerna tycks bara bli en malström av obehag. När man sedan lägger sig i sängen följer de med inunder täcket - nästan som ett slags damm.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?