Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade15
Mobilspel
Pågående21 651

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bim19642005-10-21 09:54
Antal inlägg: 1854

Hur bra är det med betyg?
Utan att gå in på detaljer, men ibland kan man undra hur läraren gör när den bedömer en elev, och vilket betyg den eleven ska ha.
I dagens skola är det mycket självständigt arbete och en del grupparbeten(i alla fall i mina barns skola). Där kan man själv delvis välja om man vill satsa på G eller VG eller MVG. Att jobba i ett grupparbete kräver en hel del det vet vi ju alla, och alla fungerar inte tillsammans en del arbetar bättre och en del sämre.
Men om nu inte eleven räcker till i lärarens ögon vad gör läraren då?

Nu när dom ska välja vad dom ska utbilda sig till, är det en djungel av olika skolor och linjer. Visst ska man ha betyg men jag tycker nog att man ska se över betygssystemet för jag anser att det är på sätt och vis föråldrat.

För trots allt så söker man ju oftast till en linje, som t.ex. omvårdnadsprogrammet om man tror att man skulle vilja arbeta inom vården. Men om nu inte mitt betyg räcker till för att komma in på den linjen finns det väl ingenting som säger att jag inte skulle kunna arbeta inom vården eller hur!

Och många elever hoppar av sin utbildning för dom upptäcker att den inte var det dom hade tänkt sig.
 
helena2005-10-21 16:42
Antal inlägg: 214

Intervju är säkert bra som komplement till betyg vid urval till olika program, men är det en attraktiv linje (t.ex. läkarlinjen) kan man ändå tänka sej att man måste ha bra betyg för att ens få komma på intervjun.

Om man har en lärare som man inte upplever som objektiv kan det vara bättre att satsa på att tenta av ämnet någon annanstans....

 
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2005-10-21 16:48
Antal inlägg: 2977

Tar hellre en disträ duktig doktor
än en trevlig som klipper av magen på mig
 
Bim19642005-10-21 16:49
Antal inlägg: 1854

Håller med dig och att läsa till läkare är ju inget man gör hur som helst. Dessutom är det ju inte säkert att man blir en bra läkare även om man har ett bra betyg, för hur många läkare har man inte stött på som inte har haft någon som helst empati för sin patient.
 
Bao2005-10-21 17:04
Antal inlägg: 382

Betyg är jättebra! Hur ska frustrerade lärare annars få utlopp för sina aggressioner om dom inte har någon metod för att göra livet surt för eleverna?
 
odin - Administratör2005-10-21 19:54
Antal inlägg: 7442

Betyg betyder ingenting, inte mot intresse, därför borde man få gå vad man ville i gymnasiet. Däremot kan jag förstå att man har betyg på universitet, där bör man försöka styra mer så att folk söker sådant som behövs i samhället.
 
Blue Ztar2005-10-21 20:21
Antal inlägg: 1065

Jag tror att om man fick komma in på vad man ville oavsett betyg så skulle många anstränga sig mindre i grundskolan, vilket inte vore nån vidare.
 
Mamin - Ej medlem längre2005-10-23 19:19
Antal inlägg: 79

Men... ska betygen gälla det som är intressant för den blivande utbildningen eller ska det alltid premieras vem som kan träna in flest årtal och linjer på kartor. För ärligt talat... mycket av grundskole - och gymnasietrallet går fortfarande ut på att reproducera kunskap.

Blir man en bättre läkare om man vet vilket år svenskarna erövrade Warzawa och Krakow?

Eller som frisörlinjen.. jättpoppis o kräver höga betyg... Ger betygen i matematik eller fysik eller vad som helst.. större chans att lyckas - lära sig frisöryrket? Eller ska det handla om anlag och förmågor?

Tja - nu lyckades jag svara med fler frågor än svar.. men det för kanske något framåt iaf
 
Blue Ztar2005-10-23 19:28
Antal inlägg: 1065

Jag håller med om att det är mycket som skulle behöva förändras. Om inte jag minns helt fel så håller dom på att arbeta på nåt förslag som ska göra att ämnen som är viktiga för den högskoleutbildning man söker ska vägra tyngre.

En läkare har ingen nytta av att veta vilket år Warzawa erövrades, men den har stor nytta av förmågan att ta emot och lära in stora mängder information.
 
odin - Administratör2005-10-23 19:41
Antal inlägg: 7442

Jag anser att varje person skall ha en grundkunskap. Och denna får vi på Gymnasiet. Man skall kunna mattematik och fysik ÄVEN fast man är frisör. Givetvis till en viss nivå. Och den nivån går vid högstadium.

Tycker ert exempel med svenskarna erövrade Warzawa och Krakow är olyckligt. Historia är något man bör lära sig. Se bara på USA och deras omvärldskunskap. Det är sådant som får lida när man kapar sådana ämnen.

Alltså: Ja läkaren ska veta när Warzawa erövrades (nu hårddrar jag det givetvis då jag inte ens vet det själv :)
 
eurythmech - Ej medlem längre2005-10-23 19:41
Antal inlägg: 567

Betyg på grundskolan är helt befängt.
 
odin - Administratör2005-10-23 19:44
Antal inlägg: 7442

Tillägg:

Tycker alltså att alla skall gå ut med minst G i alla ämnen från högstadiet. Annars bör man inte få söka vidare (men så är det väl redan?). Och tyvärr måste man ju solla bland frisörer, för det är väl ganska hårt tryck på sådana linjer. Dessutom vore det förödande om man hade fritt intag på frisörlinjen, då skulle vi få för många frisörer!

Om man nu verkligen vill bli frisör finns ju inte enbart gymnasieprogram för detta. Finns även yrkesutbildning på t ex folkhögskola.
 
odin - Administratör2005-10-23 19:45
Antal inlägg: 7442

Tycker betyg i grundskola är helt ok som det är nu (d v s i 8:an och 9:an). Man måste skapa en drivkraft för att folk skall anstränga sig lite hårdare, och det är betyg som är den drivkraften.
 
Blue Ztar2005-10-23 19:53
Antal inlägg: 1065

Ok odin, du har en viktigt poäng när det gäller allmänbildning!
Jag menade att läkaren i sitt yrke inte har nytta av warsawa-erövringen, precis som frisören inte har nytta av att kunna derivera i sitt yrke.

Däremot har alla nytta av allmänbildning för att kunna leva i dagens samhälle och för att kunna ta ställning till olika frågor på ett bra sätt.
 
ratingtjuv2005-10-23 19:56
Antal inlägg: 11

Krasst sett har betygen två funktioner
- återkoppling (dvs. eleven ska få veta om man har lärt sig det man ska/behöver)
- Sortering för högre studier/jobb.
Det mesta talar för att betygen inte funkar särskilt väl för någon av dessa funktioner.

Ibland är det någon som smyger in ordet/begreppet "kunskap" i sammanhanget men det har naturligtvis inget med saken att göra..

Sett i ett livsperspektiv är det (min personliga gissning) kanske någon enstaka procent (högst) av den kunskap vi tillägnar oss som kommit via skolan eller annan betygsatt verksamhet.

För att utveckla kunskap behöver vi nyfikenhet, lust, uppmuntran och inspiration - ofta via goda pedagoger.
Betyg är absolut inget som gynnar något av detta..

(för övrigt tror jag att man blir en bättre läkare med allmänbildning och empati - och jag tror att alla behöver kunna matte hyggligt för att klara sig i livet oavsett yrke.. :))
 
odin - Administratör2005-10-23 19:57
Antal inlägg: 7442

Att derivera är mig varmt om hjärtat så där trammpade du allt i skoskit :)

Derivera behöver alla kunna göra! Bra för att förstå statistik/ekonomi/osv ;)
 
eurythmech - Ej medlem längre2005-10-23 19:58
Antal inlägg: 567

Visst är ökat incitament att lära sig en god sidoeffekt från betyg, men en negativ sidoeffekt är betygspress och betygsstress.
Själv tycker jag att betygen hindrar folk (detta gäller även gymnasie- och högskola) att lära sig. Man skiter i att lära sig ämnet, man bara stirrar sig blind på betygskriterier.

Vem har inte hört "Vilka sidor kommer på provet" i ett klassrum?

Och ja, kommunen bör se till att inte själva utbilda för många frisörer. Men varför inte lotta?
 
odin - Administratör2005-10-23 20:02
Antal inlägg: 7442

Tycker betyg är mer rättvist än att lotta, då kan man påverka situationen själv på ett helt annat sätt.

Att elever skulle ta till sig kunskap utan betyg när man blir äldre tror jag inte på. Betyg ger ett incitament för att försöka ta in denna kunskap. Om betyg inte fanns tror jag lätt att kunskapsnivån skulle falla ytterliga då man inte längre behöver bry sig på samma sätt, man får ju ändå inga betyg!
 
Blue Ztar2005-10-23 20:05
Antal inlägg: 1065

"Vilka sidor kommer på provet?" - Förhoppningsvis är det dom viktigaste sidorna av kursen som kommer på provet, därför är det inte så dumt att lära sig dom i första hand.

Odin: Var det jag som trampade i koskit? Det märkte jag inte eftersom jag inte alls klankade ner på att derivera, tvärt om. Vad jag skrev var att jag aldrig har märk att min frisör har behövt derivera när jag har klippt mig.
 
odin - Administratör2005-10-23 20:28
Antal inlägg: 7442

Som teknolog måste jag försvara derivering med näbbar och klor! ;P
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?