Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
37
Inloggade69
Mobilspel
Pågående21 594

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dragkärret2005-10-31 22:21
Antal inlägg: 3

Ang. böjningar
Varför godkänns sämst? Det är väl en böjning av dålig?
 
Birgerkung - Spelvärd2005-10-31 22:51
Antal inlägg: 2392

Tja, det står med som ett eget uppslagsord i SAOL, men med förklaringen "superlativ till dålig", precis som du skriver. Så visst är det en böjning, men så länge det står som eget uppslagsord så kommer det med i ordlistan här.

Varför SAOL har valt att skriva det så vet jag inte. Kanske för att göra det lättare att hitta ordet för den som eventuellt vill slå upp det och inte känner till att det hör ihop med DÅLIG.
 
sörpan2005-11-01 11:31
Antal inlägg: 9

SAOL är inget pajsarna som godkänner ord enbart lutar sig mot, tror jag. Och adverb - en egen ordklass, oböjliga bestämningar till verb eller andra adverb och som ofta slutar på "t" (för att göra det enkelt) på samma sätt som adjektiv bestämmer substantiv - vet de inte vad det är. verkar det. En SÖT bebis, många SÖTA bebisar = adjektiv.
Bebisen åkte BORT från mormor, alla bebisar åkte BORt från sina mormödrar.
Pröva att lägga BORT får ni se... (Det ser dom som en böjning av "BÖRA" antagligen - Han har BORT sluta lektionen för länge sen...
 
Birgerkung - Spelvärd2005-11-01 11:39
Antal inlägg: 2392

"SAOL är inget pajsarna som godkänner ord enbart lutar sig mot, tror jag."

Jo, det är bara fetstilta ord ur saol som gäller här på Betapet.

BORT är endast ett adverb enligt SAOL, ingen böjning av BÖRA alltså.

SÄMST står med två olika förklaringar i SAOL, dels som adverb, och dels som superlativ av DÅLIG.

 
jssfrk2005-11-01 12:45
Antal inlägg: 771

sörpan -> Förstår inte riktigt ditt inlägg. Däremot vet jag att SAOL, som många andra ordböcker och -listor, väljer att bortse ifrån adverb avledda med -t, eftersom de annars skulle behöva lista snart sagt alla adjektiv dubbelt.

DÅLIG (adj.)
DÅLIGT (adv.)

En sådan ordlista skulle jag tycka var ganska jobbig att hitta i.

Alltså, i Scrabble kan man oftast inte lägga adverben med -t om det inte är så att de har en annorlunda betydelse, och därmed står listade i SAOL som ett "eget" ord.

Angående SÄMST så är det väl en supplementsform till DÅLIG (är litet osäker på termen). Detta innebär att "sämst" egentligen inte är superlativ till "dålig", utan till ett annat, utdött ord, men att det genom konventionalisering kommit att användas med "dålig". Eftersom orden inte är släkt med varandra öht, har antagligen SAOL-redaktionen (mycket motiverat, enligt mig) tagit med "sämst" som ett eget uppslagsord med hänvisning till "dålig", liksom de förut hade den ogenomskinliga formen "är" av "vara". (Även SÄMRE finns med i SAOL.)

Oj, det här blev långt. Hoppas att det går att läsa.
 
jssfrk2005-11-01 12:49
Antal inlägg: 771

I Einar Odhners "Etymologisk ordlista" listas "dålig" och "sämre".

dålig
släkt med isl. dár, "som gör starkt intryck"

säm|re -st
ev. släkt med sen (dunkelt)

 
dragkärret2005-11-02 19:27
Antal inlägg: 3

Tack för upplysningarna!
 
lillemorboel2005-11-02 21:08
Antal inlägg: 86

Inga problem!
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?