Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade4
Mobilspel
Pågående20 030

Forumkategorier

Användare Inlägg  
odin - Administratör2007-08-30 23:22
Antal inlägg: 7442

statistikförslag
Jag älskar topplistor :D, hursomhelst, om man ska skapa mer statistik så måste vi tänka på hur stor plats det tar att lagra och om det går någorlunda snabbt att skapa statistiken från vår gigantiska mängd med data:

- ~12 miljoner rader i vår match-databas (dvs 12 mijoner matcher lagrade)
- ~24 miljoner raders resultat för varje spelare i var match
- ~177k privata meddelanden skickade
- ~314k foruminlägg
- ~528k "senaste besökare" lagrade (denna kan dock rensas eftersom vi enbart visar de tio sista)

Det är väl de största posterna :-).

I alla fall, detta är mitt förslag till ny topplista som nog skall vara ganska snäll mot databasen:

Vi lagrar en ny variabel för varje användare: ranking_previous_week. Dvs spelarens ranking föregående vecka. Denna kan lagras t ex varje söndag.

Begränsningar:
- Det kommer enbart lagras två rankings: nuvarande och föregående. Dvs dessa är de enda variablerna som kan användas för att skapa ny statistik.

Vad kan vi då göra med detta:
- Deltat kan användas för att visa någon typ av trend för personen i fråga på dennes profilsida.
- En vecko-topp-lista. T ex de 100 som fått högst ranking-förändring och de 100 som fått lägst sen föregående vecka.
- På topp 100 ranking all-time kan även trend visas i form av pilar.

Vad tror ni om detta? Har ni något mer som jag inte tänkt på, eller något jag tänkt helt fel et c?

Birgerkung - Spelvärd2007-08-31 11:51
Antal inlägg: 2392

Ratingen går så mycket upp och ner på kort sikt, så förändringen från en vecka till en annan tycker jag inte säger så mycket om hur man har utvecklats. Då tycker jag att den ratingkurva som redan finns är mycket bättre. Men där vore det kul om man kunde se längre tillbaka än 100 matcher.

Jag älskar också statistik och topplistor. En av de mest efterfrågade funktionerna är en möjghet att se sitt rullsnitt (rullningar per match). Skulle det vara svårt eller belasta databasen mycket att ta fram den siffran för varje spelare? Gärna också med en topplista över dem som rullar mest per match.

Opeth Dei2007-08-31 11:59
Antal inlägg: 33

Håller med Birgerkung vad det gäller rating. Också med det han är ute efter som ny statistikfunktion. Förstår om det kanske påfrestar databasen, men det vore roligt med rullningsstatistik även som komplement till rullningstoppen som finns idag. (se de trådar jag startat angående rullningsstatistik)

odin - Administratör2007-08-31 19:19

Då får vi ta per månad då ;p

Qrax2007-09-01 19:15
Antal inlägg: 154

Ratingkurva är överlägset bäst ja. Min rating kan gå upp 400 och sen ner 400 samma vecka. Sånt syns bara på en ratingkurva.

En vecko-topp-lista över de 100 som fått störst ratingförändring under en vecka skulle nog medföra massor med nyregistreringar och det är aldrig kul med nyreggade som är mycket bättre än vad deras rating visar.

DennisPlz2008-05-22 19:37
Antal inlägg: 4031

Eftersom rank/matchtopplistan är ouppnåelig för de flesta, varför inte ha några fler som medlemmarna kan spela sig in på, månadsvis?

Per kalendermånad:
* Flest matcher
* Största relativa ratingförändring (bara för de med 50+ matcher)
* Flest rullningar/match
* osv...

odin - Administratör2008-05-22 20:26

Håller med, ska arbeta på det. Är månadslista på t ex rullningar just nu.

odin - Administratör2008-05-22 20:27

Sorry bingo var de senaste 18 mån

13359912008-05-22 22:42
Antal inlägg: 376

Skulle vara kul att ha en topplista i forumet
(med en egen flik)
för raiting,matcher,antal rullningar,
bästa % på avbrutna matcher osv....

pinnad & klar så ingen annan än ni kan skriva?

Nemi2008-05-22 23:17
Antal inlägg: 5952

1335991:
Längst upp på sidan finns det "Topplistor" mellan "Sök Medlem" och "Forum".

uberbacon2008-05-23 01:51
Antal inlägg: 304

Ang "En vecko-topp-lista. T ex de 100 som fått högst ranking-förändring och de 100 som fått lägst sen föregående vecka." så kommer det att bli hysteri bland högrankade att skapa nya användare för att vinna detta ;) Kanske :o

Statistik vi saknar: vanligaste rullningar!

E Solu - Ej medlem längre2008-05-23 04:03
Antal inlägg: 4715

Jag tippar på att SENATOR ligger etta hur som helst. :)

vindsus862008-05-23 04:36
Antal inlägg: 3785

jag vill fortfarande kunna se hur många matcher jag spelat inklusive alla orankade. det kanske inte går? jag menar inte att kunna se info om alla matcher, utan bara om man kunde välja på själva profilsidan att visa den där ... pie chart-grejen endera med orankade matcher inräknade eller ej. liksom hur många procent man vunnit/förlorat av orankade+rankade, hur många rankade man vunnit/förlorat av rankade och även detsamma för orankade. (fast tja. sista är egentligen inte så viktig. då behöver man ju bara ta rankade+orankade-rankade)

fast det kanske belastar för mycket? jag tycker iaf att det vore intressantare att se än statistik för mitt inte alltför aktiva spelande i datormusen, som ju går att välja på profilsidan.

uberbacon2008-05-23 16:02
Antal inlägg: 304

tror du, e solu? :) på ordspel.se ligger AZERISK först, följt av DANSARE och SONDERA

andersgalmen - Ej medlem längre2008-05-23 17:12
Antal inlägg: 49

jag tycker det skulle vara kul att se ett stapeldiagram över vilka tider man som spelare oftast spelar samt att man kan jämföra det med ett antal variabler, exempelvis genomsnittlig poäng för den tiden och antal rullningar.

Gilena2008-06-19 20:31
Antal inlägg: 7250

Det hade varit kul att kunna se vem som har haft mest poäng i en enskild match under dagen! Och över tiden - all time high i enskild matchpoäng!
Jag kan bara gratulera min motspelare, som idag fick 823 poäng i en match - jag blev lite nyfiken och ville se statistik över hur vanligt detta är, men hittade inte detta någonstans.
Det kanske redan finns fast jag inte hittade det?

Snurt2008-06-26 10:39
Antal inlägg: 1304

Det finns statistik över högst totalpoäng på dina matcher Gilena.

Day time high medaljer (slump-std-special-musen) vore trevligt!

Om det går skulle jag gärna ha medel på mina lägg i statistik i matchrummen tillexempel i eftertexterna
Typ
Snuckan vann med 745 p (28p/lägg)

odin - Administratör2008-06-27 22:25

Ska vi köra på störst ratingförändring över en viss tidsperiod, t ex vecka för de som spelat minst 50 matcher? Dvs som nästa statistik-grej.

Perpersa - Ej medlem längre2008-06-27 23:11
Antal inlägg: 2193

Ja det låter bra ... gärna per tidsintervall och bräde också... :D

DennisPlz2008-06-28 00:05
Antal inlägg: 4031

Jaa! Statistikutbyggnad :)

Veckovisa listor är kanske roligare än månadsdito, prova ett tag får vi se.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?