Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade11
Mobilspel
Pågående21 521

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nallemalm2005-11-23 15:50
Antal inlägg: 2

Nybörjare!
Undrar varför inte ordet "båtdel" godkänns i detta spel?Är det någon som vet?
 
Blue Ztar2005-11-23 16:05
Antal inlägg: 1065

Eftersom det inte finns med i SAOL.
 
Öbbe2005-11-23 16:09
Antal inlägg: 6

www.scrabbleforbunde...;I temid=39

Här går det läsa mer.
 
Birgerkung - Spelvärd2005-11-23 16:10
Antal inlägg: 2392

I svenska språket går det att bilda (nästan) oändligt många sammansättningar av olika ord, typ KARAMELLDÄCK, TEVESKURK och RÄVSKÄGG. Men ordlistor kan inte vara oändligt tjocka. Därför är bara de vanligaste sammansättningarna med.
 
DomPérignon - Ej medlem längre2005-11-23 22:34
Antal inlägg: 48

I och med att antalet ord i SAOL inte är oändligt många så kan ju inte de eventuella sammansättningarna va oänldigt många eller hur?
 
Blue Ztar2005-11-23 22:45
Antal inlägg: 1065

Innan du börjar märka ord så ska du nog läsa det en gång till. Då ser du att Birgerkung skrev "(nästan)".
 
DomPérignon - Ej medlem längre2005-11-23 22:50
Antal inlägg: 48

Jaså? Gjorde han? Då tycker jag du ska läsa hans inlägg igen och så ser du att han skrev att ordlistor inte kan vara "oändligt" tjocka.
 
calan2005-11-23 22:51
Antal inlägg: 3

Det går väl att göra "oändligt många" genom att bara upprepa sig.

Fast nu är väl kanske inte MOTORCYKELMOTORDELSBILDEL något ord man kommer att rulla på sådär direkt även om det var tillåtet.
 
Blue Ztar2005-11-23 22:54
Antal inlägg: 1065

Den exakta formuleringen känns oviktig. Du förstår ju principen.
 
DomPérignon - Ej medlem längre2005-11-23 23:00
Antal inlägg: 48

Ok men då kan vi vältitta til lditt svar längst upp, vad jag vet finns de ord i SAOL som inte godkänns här, scrabbleförundet har ju en egen ordlista, så ändra ditt inlägg där uppe så blir d nog bra.
 
Blue Ztar2005-11-23 23:08
Antal inlägg: 1065

Jag svarade på varför ordet "Båtdel" inte godkändes, då skrev jag att det var för att det ordet inte fanns med i SAOL. Rätta mig om jag har fel?

Och för att prata om tilläggsordlistan så finns det säkert många som kan det bättre än mig, men vad jag har förstått så är det i huvudsak logiska följder av det som står i SAOL.
 
DomPérignon - Ej medlem längre2005-11-23 23:11
Antal inlägg: 48

Att blanda in SAOL här känns rätt meningslöst i och med att alla ord som man kan lägga här baseras på scrabbleförbundets ordlista. Så ditt svar till Nalle eller va han hette skulle var- "För att det inte står med i det svenska scrabbleförbundets ordlista" För anledningen till att Båtdel inte finns med beror inte på att det INTE finns i saol, utan för att det inte finns med i det svenska scrabbleförbundets ordlista...doooh
 
IMO - Ej medlem längre2005-11-23 23:15
Antal inlägg: 1766

Men snälla DomPérignon... Vad tror du att Scrabbelsförbunders ordlista baserar sig på?

Den ordlista som används är Svenska Akademiens ordlista över svenska språket (SAOL), precis som reglerna som följer med spelet anger, men tillsammans med en tilläggslista. Den tolfte upplagan (från 1998) används, SAOL12. Ibland finns det små skillnader mellan olika tryckningar av samma upplaga. Det är önskvärt att använda en så sen tryckning som möjligt, men vilken tryckning som helst kan användas så länge det står klart för spelarna vilken det är. SAOL12 finns även på cd, och en cd-version kan också användas.
Endast fetstilta ord i SAOL är tillåtna. Reglerna som följer med spelet säger att endast grundformer är tillåtna. (Detta skiljer sig från engelskspråkigt Scrabble där även böjningar är godkända.) För undvikande av svåra gränsdragningar godkänns alla uppslagsord i fetstil i SAOL, även när de egentligen är böjda former, så t.ex. är ÖGON ett godkänt ord. (Här skrivs tänkta utläggningar av brickor med versaler. En asterisk (*) framför anger att ordet inte är tillåtet.
Även ord som inte har egna uppslag utan bara nämns under andra uppslag är tillåtna så länge de där står i fetstil.

När varianter eller ändelser står inom parenteser är båda varianterna tillåtna. Detta används i SAOL12 nästan enbart för "(s)" som anger ett frivilligt binde-s. Ett uppslag som "pär(s)|titel" gör t.ex. både PÄRTITEL och PÄRSTITEL till godkända ord.

Ord som innehåller versal (stor bokstav) är inte tillåtna. I reglerna som följer med spelet sägs att förkortningar och egennamn inte ska vara tillåtna. Det står dock inte alltid angivet i SAOL vilka ord som är sådana, så för att undvika svårartade gränsfall används istället den enkla regeln att alla ord som innehåller minst en versal är ogiltiga. Detta tar i de allra flesta fall bort just de två kategorierna av ord som bör tas bort. (Detta följer förresten nära det engelska originalet där ord med inledande versal är otillåtna. Att regeln här talar om att "innehålla" en versal istället för att börja med en är för att även få bort "pH".)
*EKG och *DALARNA blir alltså icke tillåtna. Däremot är t.ex. TBC tillåtet (eftersom det stavas "tbc" med små bokstäver).

Observera att detta innebär att ett ord som *ÖRESUNDSBÅT blir otillåtet eftersom det stavas "Öresundsbåt" med versalt ö, trots att det varken är en förkortning eller ett namn. Den sidoeffekten drabbar bara några få långa sammansatta ord som mycket sällan skulle dyka upp i spel ändå.

Ord som innehåller tecken som inte är bokstäver kan inte läggas, som t.ex. "c/o", "abc-bok" eller "super-8". (Inte ens med hjälp av blanka brickor.)
Bokstäver med accenter kan läggas. T.ex. kan "allé" läggas som ALLE. Detta E behandlas som vilket E som helst, så man kan använda det som ett vanligt E i ett vinkelrätt ord eller bygga ut detta ALLE till ALLENA utan att det spelar nån roll att detta E tidigare betecknade ett é med akut accent. Motsvarande gäller grav accent som i "pietà", cirkumflex som i "crêpe" och cedilj som i "moçambikisk". Däremot ses ü som en egen bokstav.
Ord med bokstäverna q, w, ü eller æ kan läggas, men bara med hjälp av en blank bricka. Ü finns endast i "müsli" och får inte ersättas med U eller Y. Æ finns i "læstadian" med flera, och får inte ersättas med ett Ä eller med AE, lika lite som W får ersättas med ett V.
Ett uppslag i SAOL som är en fras med flera ord definierar inga tillåtna ord. T.ex. gör uppslaget
silk screen [sil'k skri'n] s.
metod för tryckning

varken *SILK eller *SCREEN till tillåtna ord. Av samma skäl är *KRETI otillåtet eftersom uppslaget i SAOL är "kreti och pleti". Däremot är PLETI ett tillåtet ord på grund av uppslaget
pleti se kreti och pleti.

Under vissa uppslag framgår det på andra sätt att ordet har andra varianter. Dessa godkänns dock inte på grund av detta, eftersom det kan uppstå gränsfall då. Istället har sådana ord samlats på en särskild tilläggslista och alla ord på tilläggslistan är också godkända.
 
DomPérignon - Ej medlem längre2005-11-23 23:17
Antal inlägg: 48

De där orkar jag inte läsa...kan du få ner de där till 2 meningar kan jag läsa de där. Och jag VET att de finns ord i SAOL som inte går att lägga här, så de där inlägget va fett onödigt.
 
DomPérignon - Ej medlem längre2005-11-23 23:20
Antal inlägg: 48

och snälla IMO, efter att ha sett att du lägger in bilder på döda katter kan du inte begära att man ska ta dig på allvar eller hur?
 
Blue Ztar2005-11-23 23:22
Antal inlägg: 1065

IMOs inlägg sammanfattade mkt bra vad som gäller angående giltiga ord.
 
IMO - Ej medlem längre2005-11-23 23:25
Antal inlägg: 1766

Mitt inlägg var direkt kopierat från Scrabbleförbundets hemsida.
 
DomPérignon - Ej medlem längre2005-11-23 23:29
Antal inlägg: 48

Nähe!? Trodde du hade allt de där i huvudet och skrev ned de där på 2 minuter.
 
IMO - Ej medlem längre2005-11-23 23:33
Antal inlägg: 1766

Börjar det inte vara läggdags för dig nu, DomPérignon? (En mening orkar du läsa, va?)
 
DomPérignon - Ej medlem längre2005-11-23 23:37
Antal inlägg: 48

Och vad grundar din katthatande hjärna de på då? Jag skrev att jag t.o.m. orkade läsa 2 meningar! Du kanske va för trött för att förstå de?
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?