Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 535

Forumkategorier

Användare Inlägg  
FLuBBeR - Ej medlem längre2008-05-22 08:12
Antal inlägg: 3784

Fenomenet "tankspriddhet"
Hur många av Er, eminenta Betapetare, känner igen sig:

Alltså...

Har, så länge jag kan minnas och mer än varannan gång, öppnat fel skåpslucka i köket (hos mina päron främst), micron istället för frysen (hemma hos mig) är på väg att slänga allt från hela ostar till nyss öppnade juicepaket etc. etc.

Går åt fel håll liite för ofta i korridorer när jag varit inne i ett rum någonstans jag aldrig varit tidigare osv.

Tips på hur man fokuserar på "här och nu" i den grå vardagen välkomnas med öppna armar.

Tack på förhand.

Grymming2008-05-22 08:20
Antal inlägg: 2666

Oj...trodde jag var ensam! Jag är väldigt tankspridd. Det har jag fått från min mamma.
Jag glömmer saker helt oförklarligt.
Kan komma in i ett rum och har inte en aning om vad jag skulle göra där.
Att handla utan inköpslista är bara att glömma.
Allmänt trögfattad är man väl,;)
men va fan, thats me! Jag försöker se det som charmigt men jag förstår att det kan bli jobbigt för en partner i läängden. Men jag kämpar på! ;p

FLuBBeR - Ej medlem längre2008-05-22 08:25

"Jag försöker se det som charmigt men jag förstår att det kan bli jobbigt för en partner i läängden."

Jo, precis. Så länge man irrar runt ensam hemma är det egentligen inget superproblem. :) Min förra tjej (och sambo) hade svårt att köpa beteendet, helt klart.

FLuBBeR - Ej medlem längre2008-05-22 08:27

*Irrar ut i den Göteborgska morgonen*

Tips och funderingar välkomnas, som sagt!

mantikoran2008-05-22 08:28
Antal inlägg: 183

Gå med i Tankspriddas Riksförbund vetja! Vi ses där då! =D

www.tankspridd.se/

sjutusan2008-05-22 08:30
Antal inlägg: 824

I mitt fall är det nog ett mått på hur dålig orienteringsförmåga jag har. Varför kommer man alltid ut från tandläkarstolen i en korridor man inte vet vilket håll man ska åt i ? Och varför har köpcentrumen fler utgångar? Fatta vad jobbigt när man ska beta av affär för affär, så plötsligt står man på gatan och har ingen aning var man började! Eller, för oss på landet, när man går bakom en tall och inte hittar fram igen!

rispåse2008-05-22 08:32
Antal inlägg: 406

Jaa, jag kan bara infinna mej i gott sällskap! Herregud, det är i alla fall himla skönt att höra. Jag lyckades tappa bort en lax på väg hem från Ica en gång..Hitta den aldrig. Det är på nåt sätt som att signalerna ite når ända fram. Har även lyckats ringa nånstans o börjat babbla om mitt ärende när jag kommer på att .-nämen, ringde jag dit? Oj, ursäkta jag trodde att det var försäkringskassan eller nåt. För nån vecka sen sprang jag runt härhemma o letade mina glasögon. Faan oxå, o när man inte har dom på blir det ju ännu jäkligare. Ger upp! En stund senare öppnar jag kylen. Gissa vad som ligger där? Snyggt placerade på en hylla... Blir faktiskt alldeles iskall på nåt sätt. Huvva! Sen ser jag äldste sonen sitter o tokflinar. Nu var det så att han hade lagt dom där o tyckte att det var hysteriskt kul att se morsan ränna runt o leta, men.....det kunde lika gärna varit jag som gjort det...

mantikoran2008-05-22 08:34

Heh - tallen var kul (:
På Tankspriddas Riksförbunds sida finns hemska historier om vad som kan hända en tankspridd men också tips o tricks för bättre navigering genom livet...

rispåse2008-05-22 08:36

Tack Mantikoran! Vilken underbar länk! Precis så är det. Hur många gånger har jag inte ringt mobilen för att hitta den.. Och jag har dessutom varit tvungen att ringa nån för att ta reda på vilket nummer jag har....

mantikoran2008-05-22 08:43

Här är en pryl som hittar andra - borttappade - prylar!

www.loc8tor.tk/

Känner mig i så gott sällskap när jag läser era bekännelser - jag är alltså en av er , dessa så sympatiska tankspridda. Väljer nog ändå det framför att vara fullkomlig... (;

mantikoran2008-05-22 08:44

rispåse - har du aldrig stakat dig på ditt födelsenummer...?

mantikoran2008-05-22 08:47

Tankspridd klassiker - soppåsen i ena handen, nycklar el väska i andra. Gissa en gång - vad för nåt stinkande har du i famnen på bussen?

sjutusan2008-05-22 08:49

eller när man betalar på apoteket med ett bankomatkvitto,,, och var är femhundringen du nyss tog ut??

sjutusan2008-05-22 08:51

joodå, ni har gissat rätt, i papperskorgen utanförbanken. överst. och den ligger KVAR också 10 minuter senare. tack och lov för att bo på landet.

rispåse2008-05-22 09:09

Personnummer... Jo då! O för att inte tala om alla koder hit o dit. Den till icakort försvann för ett par år sen. Har inte kommit tillbaka än..

Kirkelina2008-05-22 09:30
Antal inlägg: 972

Jag tror nog att vi tankspridda har lite änglavakt.
En gång, för många år sen, låste jag bilen utanför min kompis lägenhet på Lidingö. När jag, efter flera timmar, kommer tillbaka till bilen upptäcker jag att nycklarna sitter kvar i dörren!

mantikoran2008-05-22 09:53

Det kan bli hemskt ibland - om man glömmer hämta barnen på dagis (har INTE hänt mig, jag lovar!), glömmer födelsedagar, viktiga möten, betala räkningar etc.

Hörde om en kvinna som varit hemma med barn i många år o som skulle träffa en ev blivande chef över lunch. Allt flöt på tills hon blev varse hans besvärade ansiktsuttryck - han uppskattade inte att hon skar upp hans köttbit...

Det har hänt att jag av bara farten sagt "hej älskling" till min arbetskamrat (jamen jag är ju ganska nyförälskad o det är så mycket älskling hit o dit..) som tittat konstigt på mig resten av dan.

Konnässören2008-05-22 09:55
Antal inlägg: 15

Denna tråd fick mig att tänka på en dikt jag en gång i tiden skrev.

Rationell ohandling

Vad vore livet utan
galenskap?
Trist vill jag påstå.
Många ser galenskap
som en instutionell
sjukdom.
Jag ser den överallt,
och då talar jag inte
enbart om att vara full.

Kom ihåg de gånger
ni står och glor in i
kylskåpet.
Efter en stund kommer
en tanke:
-Vad fan skulle jag hit
och göra?

Jag minns de gånger
vi snodde sprit ur
baren på puben.
Hur vi satt och smög
med flaskan
under bordet
och gick till
baren och endast
köpte juice eller cola.

Minns den gången du
slängde i ankaret
utan ankarlina,
eller den gången i mars
då du slet av dig
byxorna
för att gå ut i vattnet
och hämta öringen
som simmat in och
satt sig i tången.

Minns den gången
då din far skickade
dig till kiosken
för att köpa tidningen
och du kom tillbaka
med godis.

Minns de gånger
då chansen att lyckas
fanns där,
men du gjorde
inget.

Jag kallar det
galenskap eller
rationell ohandling
kom ihåg de
dumma, ibland
idiotiska missar,
blundrar eller
fyllegrejer
Någon vill höra dem

mantikoran2008-05-22 10:15

Trevlig dikt om trevliga personer.. (:

Marsipant2008-05-22 10:19
Antal inlägg: 20

Visst finns det mycket komiskt i att vara tankspridd, men... I vissa lägen kan det kännas väldigt jobbigt också. Jag tror det händer när man har för mycket stress i sitt liv. Man tappar liksom orienteringen. Så mitt råd till dig Flubber är att försöka minska på stressen, ge dig tid att vila och ta det lugnt. Ta en skön promenad då och då, helst i naturen, och låt tankarna få vandra fritt. Och sov ut ibland, det är läkande. Lycka till!

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?