Spelrum
Giraffen51
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade81
Mobilspel
Pågående19 951

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lilla mys - Ej medlem längre2008-05-24 12:14
Antal inlägg: 63

Galenpannorna flyger
Jag och Adam skriver på en film i två delar som går under arbetsnamnen Galenpannorna flyger (Das irenpfanne de fliegen) och Galenpannorna flyger igen (Das irenpfanne de fliegen de wieder). Vi har ett kontrakt med det tyska produktionsbolaget Knödel, och allt vore frid och fröjd om det inte vore för att vi inte kommit så mycket längre än till ett synopsis.
När man pitchar filmer för det frejdiga bolaget Knödel blir det alltid mycket risbastu, inlagda korvar, dryck och lerduveskytte. Det är en gemytlig stämning, Adam och Knödels vd Bruno Humpfstatt brukar spela fotboll i bara mässingen och sjunga gamla fina tyska visor. Sällan minns alla riktigt säkert vilka filmer som fick tummen upp och vilka som åkte ner i Knödels dokumentförstörare.
Men nog om det. Vi har nu fyra veckor på oss att färdigställa manuset till filmen som vi är ganska säkra på är finansierad, och behöver lite hjälp med karaktärsutveckling och narration.
Här är storyn:
Sinnessjukdom har blivit så utbrett på sjuttiotalet i det socialdemokratiska Sverige att varenda statlig byggnad med lås och galler är överfylld med dreglande idioter. I en panikåtgärd bestämmer myndigheterna sig för att flytta block B på Säters sjukhus till USA där det finns toppmoderna resurser och kraftfullare elektrisk apparatur. Med svenska flaggan viftande kring flygplansnosen lyfter så socialdemokratiska partiets egna jumbojet full med dårar på väg till USA.
Jag tror det var ungefär så långt vi kom med Bruno i bastun. Adam kanske kan fylla i med detaljer.

Miljöbil - Ej medlem längre2008-05-24 12:23
Antal inlägg: 107

Efter senaste fotbollsmatchen där drycken var öl för att stilla törstande strupar så frågade jag Bruno rakt på sak hurvida ur stor hans ekonomiska inblandning skulle bli. Bruno är en legend i Tyskland och säljer filmerna pga sitt namn, men jag och Martin har stora planer.

Han berättade för mig att det finns en budget med "mången mark" att det sen kom en livvakt och berättade att riket har euro nu är en annan historia. Men svaret blev "obegränsade". Mitt och Martins minspel tog en annan form där, vi sken som de första städarbetarna efter Tjernobylkatastrofen.

Martin var den som tog första steget och ringe Dolph Lundgren och presenterade projektet.

Lilla mys - Ej medlem längre2008-05-24 12:28

Dolph var först väldigt skeptisk till idén att spela idiot. Jag fick lirka och truga lite. Improvisationsrik som jag är flikade jag snabbt in att det kommer bli flera kampsportsscener i filmen. Jag blev också tvungen att lova att Dolph i ett sent skede av filmen skulle få stå på flygplansvingen och skjuta med automatvapen.
För den som vill hjälpa till med manus kan det vara bra att tänka på att försöka smyga in kampsport och ak4 på ett så naturligt sätt som möjligt för att hålla både Bruno och Dolph på gott humör.

Knevertism - Ej medlem längre2008-05-24 12:34
Antal inlägg: 1032

Låter som en film jag vill se.

Miljöbil - Ej medlem längre2008-05-24 12:39

Dolph myste i den vita läderfåtöljen när Martin presenterade motskådespelerskan - Traci Lords. Han log brett och var på väg med sin excellenta talang att beskriva hur mycket han dyrkade henne på sjuttiotalet, Bruno stoppade och bad honom spara begåvningen till inspelningen.

Nu hade vi löst huvudfrågan, de tunga namnen som kommer locka publiken. Både jag och Martin visste att folk skulle tälta utanför biograferna veckor innan premiären.

temperance2008-05-24 12:40
Antal inlägg: 2314

Blire nå nulli?

Lilla mys - Ej medlem längre2008-05-24 12:43

Jag kanske ska tillägga att socialdemokratiska partiet är medfinansiär till filmen. Deras krav är blygsamma - det ska finnas en stor ros på flygplanet och patienterna ska ha en typisk borgerlig klädsel och citat "utstråla lite Gösta Bohman".
Jag tror inte deras krav kommer begränsa vår konstnärliga frihet nämnvärt.

Miljöbil - Ej medlem längre2008-05-24 12:52

Efter att huvudskådisarna var avklarade började jakten på lokalförmågor och ännu icke upptäckta galningar. Bruno hade en del förslag som vi lyssnade till och slog bort. Vi söker äkthet. Jag hittade Johannes i Kalmar, en 42:åring före detta revisor som på sen höst förstått glädjen med heroin.

Både jag och Martin såg potentialen i denna man, så han fick ett tryout-kontrakt.

Lilla mys - Ej medlem längre2008-05-24 13:15

Jag och Adam tycker att det är fel att dela in filmer i kategorier, vi är gränsöverkridande och försöker få med lite av alla genrer för att tillfredställa skiftande smaker. För oss är det en demokratifråga. Men Bruno håller ändå med oss på den punkten, han tror att gott&blandat är den rätta vägen till en bred kassasuccé.
Därför är vi inte alls främmande för att kasta in lite djupare grejer eller stämningsfyllda känslor, tex längtansfyllda blickar och inzoomning på extra stor byxklump, eller att nån trillar ut genom flygplansfönstret och nån annan gråter lite, såna saker.
Jag och Adam tycker att det är fel att dela in filmer i kategorier, vi är gränsöverkridande och försöker få med lite av alla genrer för att tillfredställa skiftande smaker. För oss är det en demokratifråga. Men Bruno håller ändå med oss på den punkten, han tror att gott&blandat är den rätta vägen till en bred kassasuccé.

Därför är vi inte alls främmande för att kasta in lite djupare grejer eller stämningsfyllda känslor, tex längtansfyllda blickar och inzoomning på extra stor byxklump, eller att nån trillar ut genom flygplansfönstret och nån annan gråter lite, såna saker.

Lilla mys - Ej medlem längre2008-05-24 13:17

2-in-1.

Men på nåt fint vis ger det bara en extra betoning åt hur viktigt vi tycker det är att alla får vara med och tycka om nåt i filmen.

Bruno hade sagt det mycket bättre än jag, han är mer känslosam.

vita_syrener - Ej medlem längre2008-05-24 13:19
Antal inlägg: 22144

Här har ni en mentalskötare, eller var rollistan redan klar?

Miljöbil - Ej medlem längre2008-05-24 13:38

Äntligen.

Vi lyfte klockan 08.32, dis utanför och dåliga motorer bidrog knappast till den start man ville ha. Dolph satt redan i pilotens knä och ville veta allt om alla knappar, sjukt tur att kaptenen gärna sneglade på muskulösa kroppar med chimpansbegåvning, vi andra satt lydigt med bälten på och syrgasmasker redo.

Lilla mys - Ej medlem längre2008-05-24 13:49

Väl uppe i luften satte sap genast igång med sitt hemliga samarbetsprojekt med KGB och CIA. Trots att det var under kalla kriget förekom nämligen ett visst utbyte av forskningsresultat och vissa gemensamma insatser där röd och blå jobbade sida vid sida. Det här projektet kallade sap lite skämtsamt för "VM i lobotomi" (Die Weltmeisterschaften Blödsinniger gehaben).

Försöket gick ut på att med hjälp av såg och friskt humör få ett flygplan fullt med dårfinkar att klara av att beställa macdonaldsburgare och äta utan att drälla på skjortan vid framkomsten till amerika.

Men en man vägrade att bli försöksapa i tjänst för förbättrade mellanstatliga relationer - Dolph Lundgren.

Miljöbil - Ej medlem längre2008-05-24 14:12

Dolph som fortfarande tog sin Drago-roll på fullaste allvar viftade med armarna, svor på ryska,svenska och engelska i en salig blandning. Jag fick lugna ner honom med hans favorit, ryssfemma i sprutform rakt i hjärnan. Han log sekunden efteråt och vi kunde landa i usa.

Bruno skrekt högt, hans ögon såg ut som en parodi på ET´s diton. "NEJ NEJ BUDGET" skrek han. Piloten blev iskall av räddlsa, gjorde en u-turn. Timmen senare steg jag av planet och fick en Armstrong-feeling, Mexico alltså.

Lilla mys - Ej medlem längre2008-05-24 14:14

Flera av skådisarna ställde upp i filmen för att vi lovat dom att få hälsa på sina släktingar i mexico. Vissa av dom kan tyska, andra engelska, en del bara spanska eller portugisiska.
I början av filmen kan det bli lite rörigt att karaktärerna pratar olika språk, därför ser vi till att lobotomera dom skådisar som har klenast språkbegåvning först.

Miljöbil - Ej medlem längre2008-05-24 14:20

Jag klev fram, gjorde några ivriga rörelser, piloten öppnade utrymmet för husdjuren. Tre byrackor och femton mexare sprang ut. Jag blev lite argsint över behandlingen, men Dolph som rutinerad räv förklarade att man ofta behandlar bikaraktäter så, jag svarade inte.

Nu var nästa mål det utlovade sinnessjukhuset. Bruno tittade på sin karta och sa högt med darr på rösten - snart, the land of the free and the home of the brave. Alla trodde honom.

Lilla mys - Ej medlem längre2008-05-24 14:25

För att locka fram den rätta galenskapen ur våra skådespelare hade Bruno, som alltid har en fin känsla för detaljer, med sig stolpiller med valium. Efter läkarundersökning med "rektal vaccinering" - som vi presenterade det för mexikanarna - började vandringen mot sinnesjukhuset som Bruno hyrt.

Miljöbil - Ej medlem längre2008-05-24 14:31

Jag knäppte med fingrarna och pekade på tre mexare, gav dem några snabba order - sen satt jag i bärstolen. Bruno och Martin avundades min snabba tanke och fick tröstlöst vandra på fot. Efter fyra dagar såg vi de första orcherna, huggtänderna lyste i gul ton och hungern skreks ut mot månljuset. Vi hade hamnat i en Peter Jackson produktion. Vi hatade det, skrattade gott, åt en gifttorm och vandrade vidare.

Miljöbil - Ej medlem längre2008-05-24 14:48

Bruno ska till månen en sväng nu, vi väcker manuset när Bruno är tillbaka.

MissT2008-05-24 22:48
Antal inlägg: 1110

När blire nå nulli då?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?