Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade44
Mobilspel
Pågående19 987

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jag_lovar - Ej medlem längre2008-05-29 22:43
Antal inlägg: 134

en liten undran...
hur kommer de sig att vissa kan komma med personliga påhopp men andra inte. kollat runt mycket i olika trådar och reagerat på taskigheter , ofta ifrån äldre till yngre. Har äve märkat att om någon ofta yngre då rå säger nått tillbaka till dena äldre så blir den yngre avstängd så de visslar om det. Nu är de ju inte bara så men det är det jkag finner vanligast. Dessutom så finns de några som verkar kunna säga va skit de vill utan att åka ut, undrara bara varför de är oki för vissa att vara taskiga

E Solu - Ej medlem längre2008-05-29 22:46
Antal inlägg: 4715

Det här forumet är nog inte någon perfekt rättsinstans, så det händer säkert att det finns inkonsekvenser i modereringen. :-)

ordvältaren - Ej medlem längre2008-05-29 22:47
Antal inlägg: 2483

jag_lovar, man ansöker om så kallat mobbing-certifikat.

jag_lovar - Ej medlem längre2008-05-29 22:49

jaha o de för man bara om man är 35 plus verkar de som.

Sven Stock2008-05-29 22:50
Antal inlägg: 11

Vissa av trollen är kända av de som spelar IRL.

E Solu - Ej medlem längre2008-05-29 22:59
Antal inlägg: 4715

Sen är ju de flesta moderatorerna 20+ och förstår helt enkelt inte dagens ungdom.

jag_lovar - Ej medlem längre2008-05-29 23:00

finns de inte någon spelvärd elelr nått här som kan förklara varför de är så?

emman2008-05-29 23:02
Antal inlägg: 1630

jag_lovar: jag tror snarare att det beror på hur användaren har betett sig tidigare t.ex än att det skulle vara en fråga om ålder.

jag_lovar - Ej medlem längre2008-05-29 23:03

men personliga påhopp borde vara förbjudet för ALLA inte tillåtet för vissa

temperance2008-05-29 23:05
Antal inlägg: 2314

Det är så trist att ironi och sarkasmer inte gör sig på nätet

IchbinTysk2008-05-29 23:09
Antal inlägg: 296

Är man 40+ och känner någon på betapet så blir man förmodligen inte avstängd för personliga påhopp, är man däremot 15-25 så är det stor sannolikhet att du blir avstängd utan varning.

Anledningen är att det går 100x snabbare för unga att göra ett nytt konto.

jag_lovar - Ej medlem längre2008-05-29 23:10

temperance jo de gör de men de är stor skillnad på ironi o att önska livet ut någon eller hota med stryk bara för att man tycker olika om något.

emman2008-05-29 23:19
Antal inlägg: 1630

IchbinTysk: hur kan det gå snabbare för knodds att skapa nytt konto? har de nåt superhaxx? =)

trashone - Ej medlem längre2008-05-29 23:20
Antal inlägg: 18678

*skratt*

IchbinTysk2008-05-29 23:22
Antal inlägg: 296

Emman: Ta en titt på min mor när hon spelar betapet så förstår du nog. ;)

jag_lovar - Ej medlem längre2008-05-29 23:25

vill bara ha ett ärligt svar ja

emmylicious2008-05-30 10:47
Antal inlägg: 4501

"de är ju tyvärr så att är man yngre har man iga rättigheter här, är man över 30 kan man bete sig hur som helst, till o med gå till personangrepp utan att de blir avstängda"

skrevs precis i en annan tråd, och vad jag förstått så är det det den här tråden handlar om.

jag förstår inte riktigt vad du baserar den tanken på, för jag har då inga problem att uttrycka mig som jag vill här på forumet trots att vi är lika gamla, men så håller jag mig också till ämnena och undviker att gå till personangrepp och försöker använda mer generella uttryck.

tycker heller inte att de äldre har några andra rättigheter än oss yngre, utan ajg tycker att forumvärdarna sköter allt jättebra. sen finns det ju alltid delade meningar om vad man klassar som personangrepp. en del ligger lite mer gömda i texten, andra framgår klart och tydligt.. alltid svårt att dra såna gränser.

jag_lovar - Ej medlem längre2008-05-30 10:49

läs igenom tråden - Livrädd för bristningar, celluliter mm där hitatr du väldigt många personliga påhopp.

emmylicious2008-05-30 10:51
Antal inlägg: 4501

Jag tröttnade ganska snabbt på den tråden, och anledningen till de flesta personliga påhopen var väl pga att folk tolkade det första inlägget fel om jag minns rätt. det kom väl fram senare i tråden?

Miss_jk2008-05-30 10:51
Antal inlägg: 8941

Här kan du läsa vad Vulcan svarat i en liknande tråd:

Det kan mycket väl vara så att två personer både uppträder olämpligt i en tråd, men bara en blir avstängd. Det beror förstås på graden av olämplighet. Det är inte lämpligt att slunga ur sig ord som "lögnare" - åtminstone inte om det inte är något väldigt grovt och man har väldigt bra på fötter för att påstå det. Att använda ord som det ovan citerade som "svar" är däremot långt över gränsen, oavsett sammanhang. Har man då dessutom varit inblandad i diverse saker tidigare och fått tillsägelser, alternativt redan andra konton stängda, så kan man inte räkna med att få en varning.

Är det tillräckligt grovt spelar den tidigare historien ingen roll. Om jag får ett utdrag ur en spelchatt där någon "gratulerat" motståndarens rullning med att skriva "Dö din jävla fuskf****" eller något liknande så klipper jag kontot direkt. Är man så dum i huvudet att man tror att man får bete sig så här så är en varning säkert helt meningslös ändå.

Det jag tycker att en och annan har svårt för är att inse att många saker framstår som mycket värre i text och sagda till en obekant person. Man tror att man kan köra ungefär samma tugg som man kör med polarna när man snackar och chattar. Men det funkar inte. Jag är medveten om att ordet ovan har en lite humoristisk biton också - åtminstone kläcktes det ju i ett sånt sammanhang. Men det betyder inte att det är något som kan användas i chatt eller forum här. Dessutom har människor väldigt olika toleransgränser och vilken gränsen är för andra personer här vet du inget om. Jag ska träffa gamla kompisar i helgen och där kan det ibland vara en ganska rå ton med ganska tuffa tråkningar. Men så känner vi varann sen 20 år och vet hur de andra funkar. Inte en chans att jag skulle använda den jargongen jag använder i det gänget på ett internetforum.

Vi försöker hålla en konsekvent linje. Men det enda sättet att vara 100% konsekvent är att antingen släppa igenom allt eller slå till mot allt som kan tolkas som aldrig så lite personangrepp eller otrevligheter. Ingen av de linjerna skulle funka särskilt bra som jag ser det. Som jag tidigare har skrivit så tolererar jag personligen en del i stundens hetta och tillämpar också ibland "den som sig i leken ger" Dvs: Den som själv varit en aning provokativ och kanske vass mot andra får räkna med att tåla en del mer än någon som bara skrivit ett vänligt och sakligt inlägg.

Enskilda fall brukar vi inte diskutera - det framgår av reglerna. Jag kan någon gång göra ett undantag om den drabbade själv tar upp det som nu. I så fall är det för att jag tycker att det tjänar ett syfte att förklara hur vi resonerar rent allmänt - inte för att ta debatt om ett redan fattat beslut.

Om ni tycker att allt är "relativt" så förstår jag inte varför ni klagar på att ni tycker att vi gör bedömningar enligt samma princip?

Men ytterst är den här diskussionen egentligen rätt ointressant. Hit har ännu inte revolutionen nått, utan det här är private property. Ägaren bestämmer vilka regler som gäller för gästerna. Som gäst får man bestämma sig för att antingen acceptera reglerna som de tillämpas, eller besöka någon annan sida. Det betyder dock inte att vi utövar reglerna godtyckligt - det pågår en ständig diskussion både allmänt och om konkreta fall för att hitta rätt nivå som ger bästa tänkbara stämning på Betapet - både i spelrum och i forum.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?