Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 987

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Birgerkung - Spelvärd2008-06-01 22:50
Antal inlägg: 2392

Om påtagande av tröjor
Jag känner till två sätt att ta på sig en (långärmad) tröja:

1. Huvudet först

Händerna sticks in genom tröjan nerifrån och greppar halslinningen. Tröjan är i detta skede något hopknölad. Därefter förs tröjan över huvudet och blir för ett ögonblick hängande runt halsen. Sedan förs armrna igenom en i taget, varefter tröjan dras ner över resten av kroppen.

2. Armarna först

Armarna sticks in nerifrån genom tröjan och träs ut genom båda ärmarna. Händerna fattar halslinningen och tröjan knölas ihop något, varefter huvudet träs över huvudet. Därefter dras tröjan ner över resten av kroppen.

Jag framkastar härmed hypotesen att "huvudet först" enbart förekommer bland män, medan "armarna först" är unikt för kvinnor. Jag har inga bevis för att så är fallet, men mina egna observationer pekar i den riktningen.

Nu skulle jag vilja ha er hjälp i mina fortsatta studier kring påtagande av tröjor. Hur gör ni själva? Finns det någon tjej här som använder sig av "killsättet" eller vice versa? Finns det fysiologiska skillnader mellan könen som kan förklara beteendet? (och har i så fall kupstorleken betydelse?) Eller ligger skillnaden i hur herr- respektive damtröjor är utformade? Är det en fråga om uppfostran?

Och finns det rentav fler sätt att ta på sig en tröja än de två jag har nämnt? Eller varianter av dessa sätt?

Jag är tacksam för svar, och att ni håller er till ämnet. Exempelvis är tröjors avtagande något helt annat, som inte hör hemma i den här tråden (fast det vore mycket intressant om någon annan drog igång ett forskningsprojekt kring det!)

Nattravn - Ej medlem längre2008-06-01 22:53
Antal inlägg: 9141

Jag har inga andra varianter, men jag skulle vilja slå ett slag för 1:an, för den är lättare att undvika på deo-fläckar på midjedelen av tröjjan med. Om man låter tröjan vila på axlarna för att sedan trä i en arm i taget, så har man mer kontroll.
Lyfter man på armarna och låter tröjan glida ner direkt så är det lätt att det rullar sig så att tröjans utsida hamnar in i armhålan.

Bitte - Administratör2008-06-01 23:01
Antal inlägg: 24213

Kul var tvungen testa,, jag sticker först i armarna , och sedan huvudet typ med tröjan från nacken och över huvudet sist..

Kollade även med gubben och han dra den först över huvudet och sedan ärmarna,,

Skumt att detta ska vara "köns betonat"

Bitte =))

Nattravn - Ej medlem längre2008-06-01 23:04

Jag tror det har att göra med att damers tröjor ofta är tajtare, och svårare att trä i armen i ärmen om man tar den biten som nummer två, eftersom kragen på damkläder ändå ofta är stor och lätt att sticka huvudet i. Kan det ligga något i det?

Dr Ultrabra - Ej medlem längre2008-06-01 23:05
Antal inlägg: 121

man trär väl i ena armen samtidigt som man kör igenom huvudet, sedan andra armen.. ? :)

Pialina2008-06-01 23:05
Antal inlägg: 665

Haha, även jag har precis haft på- och avklädning av t-skjorta här framför datorn :) Visste inte riktigt vilkendera jag använder mig av, tänkte att kanske båda. Men det var helt klart alternativ 2 jag använde mig av. Försökte sedan en gång till med alternativ 1, men det var besvärligt.

Nattravn - Ej medlem längre2008-06-01 23:06

Pialina: Varför var det besvärligt?

silverdrop - Ej medlem längre2008-06-01 23:07
Antal inlägg: 46

Jag tar armarna först... Sönerna tar huvudet först, om jag tänker till... Hm, håller med Bitte...har bara inte tänkt på att det ska vara "könsbetonat".

Bitte - Administratör2008-06-01 23:07
Antal inlägg: 24213

Fast hmm alla tre sönerna ,, trär i armarna och sedan huvdet,, enda gången någon av dom trädde i huvudet först var om frillan var fixad

Bitte

halvkass2008-06-01 23:08
Antal inlägg: 78

Först högerarmen och sedan i med vänsterarmen samtidigt som tröjan dras över huvudet. Funkar varje gång, har precis testat några gånger.

silverdrop - Ej medlem längre2008-06-01 23:09
Antal inlägg: 46

Birgerkung: Hur kom du att tänka på det här?

Birgerkung - Spelvärd2008-06-01 23:11

Jag har forskat kring detta i många år.

Birgerkung - Spelvärd2008-06-01 23:13

Mycket intressant detta.

Vi får nu lägga till ett tredje sätt:

3. Arm-huvud-arm

Birgerkung - Spelvärd2008-06-01 23:16

Mycket intressant även med Bittes söner. Alla tre använder sig av det typiska "tjejsättet", trots att deras far tydligen nyttjar "killsättet"? Det kan ju inte vara en slump att tre bröder alla gör likadant, och att de har valt att göra som sin mor. Kan det ha med uppfostran att göra? Eller är de uppvuxna under banlonpolo-eran, då även männens tröjor var tajta?

Gunilla N - Ej medlem längre2008-06-01 23:21
Antal inlägg: 9562

Har aldrig funderat på påtagandet, däremot hur man tar av den. Jag har fått för mig att det även där är könsbetonat; tjejer drar ur armarna först alt drar nedifrån och upp, män greppar bak i nacken o drar över huvudet.

Birgerkung - Spelvärd2008-06-01 23:21

I min upphetsning missade jag Dr Ultrabras inlägg. Det finns alltså två varianter av sätt 3.

3A. Arm, sedan huvud och andra armen i en rörelse

3B. Arm och huvud i en rörelse, sedan andra armen

illiterate - Ej medlem längre2008-06-01 23:22
Antal inlägg: 6521

Jag brukar inta lotusposition och astralprojicera mig själv in till tröjans centrum.

Nattravn - Ej medlem längre2008-06-01 23:23

illiterate: Det har aldrig hänt att du hamnat naken på Dantooine?

Birgerkung - Spelvärd2008-06-01 23:24

Vi återkommer kanske till avtagandet i en senare tråd. Det är en mycket mer komplicerad process med betydligt fler parametrar att ta hänsyn till. Då måste man även väga in skälet till att tröjan tas av, vad man har på sig under, om man befinner sig på offentligt plats eller ej, mm.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-06-01 23:24
Antal inlägg: 7605

Jag har visst ett maskulint sätt att få på mig tröjan då :P Huvud först lärde man sig som nybliven mamma också, för att inte bäbisen skulle få klaustrofobi...

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?