Spelrum
Giraffen10
Krokodilen0
Elefanten3
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade20
Mobilspel
Pågående19 150

Forumkategorier

Användare Inlägg  
hvking2008-06-05 15:05
Antal inlägg: 3

Jämlikhet
Jag har aldrig förstått det där med jämlikhet. Fataniska feminister säger att båda könen ska ha lika rättigheter.
"Med stor makt kommer och stort ansvar"
Detta ligger till grunden till skillnaderna.

Män tjänar mer än kvinnor:
Män betalar på restaurang.

Männen vilar när kvinnorna jobbar i hemmet:
När det verkligen gäller MÅSTE männen ut i krig och riskera döden

Männen bestämmer över kvinnorna:
Men uppvaktar dom somtadigt "Damerna först"

Hört talas om "Kvinnor och barn först" ?
Männen har makt, men med det kommer stort ansvar.

Om vi suddar ut skillnaderna så att kvinnor tjänar bättre, bestämmer mer, jobbar mindre i hemmet så kommer de också förlorar soma privelegier.
Tror inte många kvinnor vill lämna den betryggande roll som de levar nu i dagens samhälle.

MissT2008-06-05 15:11
Antal inlägg: 1110

www.betapet.se/forum...am p;page=0

Little_Red - Ej medlem längre2008-06-05 15:40
Antal inlägg: 1092

Jo precis, jag vill gärna ha en man som bara latar sig hemma och bestämmer över mig och har mycket mer makt bara han betalar på krogen, man måste väl prioritera!

När var Sverige i krig senast förresten?

upa - Ej medlem längre2008-06-05 15:52
Antal inlägg: 2565

hvking, jag tror inte du är väldigt gammal, du får gärna rätta mig om jag har fel. Lägger inga värderingar i det mer än att jag vill behandla ditt inlägg så rättvist som möjligt.
Det är faktiskt inte ok att diskriminera någon bara pga kön, inte åt något håll. Att jobba för jämställdhet kan vara ett sätt att undvika det. Det är inte meningen att man ska byta ut rollerna och sätta kvinnan i mannens plats och vice versa. Det verkar lite fel att få fördelar just pga sitt kön och det ska naturligtvis i rättvisans namn arbetas emot. Jag kallar mig ibland själv för feminist men det brukar oftast sluta med att man blir totalt missförstådd. Själv vill jag inte förneka generella skillnader mellan män och kvinnor. Jag tycker det är viktigt att de egenskaper som finns hos människor inte ska stämplas med könstillhörighet utan betraktas på likvärdigt sätt.

Pim_2008-06-05 15:54
Antal inlägg: 257

Cirka 953 personer är ute o leker krig just nu.

www2.mil.se/sv/i-varlden/

zmiley2008-06-05 15:57
Antal inlägg: 2170

Vem betalar deras fruars krognota under tiden?

zimba - Ej medlem längre2008-06-05 15:58
Antal inlägg: 2256

Tycker din syn på kvinnor/män verkar extremt förlegad! "Män betalar på restaurang" Jaha så kvinnor betalar inte på restaurangen då, vad gör de då? Nyttjar springnota??

vulcan2008-06-05 15:59
Antal inlägg: 7666

Forumadmin: Jag ser inte det här som en avsikt till en seriös diskussion och flyttar den därför till Snack.

gic - Ej medlem längre2008-06-05 16:02
Antal inlägg: 241

Jämlikhet är ju en klart positiv tanke. Däremot har vi ju olika förutsättningar beroende på kön, lite svårt och bra barn om man är man.

Åandra sidan så lever vi i ett klasssamhälle där ojämlikheten ter sig på olika vis. Könsrollerna må diskuteras, och det lär ju inte bli personligare än så, men det finns ju andra aspekter på det som dehumanisering av psykiskt sjuka, invandrare, droganvändare mm.

I slutänden är vi alla människor och dom vi förnekar finns kvar endå och beter vi oss illa så får vi det tillbaka.

sejmårr2008-06-09 20:37
Antal inlägg: 843

I krig slipper vi kvinnor gå ut, och om båten sjunker får vi gå i livbåtarna först - med våra... eller andras barn - om några barn är på båten med endast sin pappa! Men resten av tiden, resten av livet ska vi vara andrahandsmedborgare... Jo det kanske är en bra deal...

Suds McDuff2008-06-10 02:05
Antal inlägg: 1308

Jag tycker det är dags för många så kallade feminister att vakna upp. Förhållandena i Sverige är redan ungefär så jämlika som de kan bli. Visst finns det några små skillnader, men inget att tjafsa över. Och dom små ojämlikheter som finns går åt båda hållen, tänk på det.

Sen tycker jag det är extremt löjligt när man ser folk som går i demonstrationer och håller upp banderoller som säger "jämlikhet åt alla" etc. Ja, vem fan vill inte det? Det är knappast en kontroversiell tanke. Skulle lika gärna kunna stå "1+1=2" på banderollen. Ungefär lika självklart är det.

LadyZara2008-06-10 02:10
Antal inlägg: 1057

Läskigt att läsa *ryser*.

h3r4kl31t0s - Ej medlem längre2010-07-16 15:18
Antal inlägg: 753

Lite intressant med krigsdiskussion nu i retrospekt, speciellt i relation till klasssamhället då man t ex i USA har bristande välfärd och lovar vidareutbildning och läkarvård till mönstrande soldater som överlag tillhör lägre klasser.

Total jämlikhet är nog inte vad vi skall eftersträva utan mer en god nivå.

Om man tittar tillbaka lite på 90-talet då Stig Malm började med 'Fittstimmet' och feministerna fortsatte med 'Men är djur' så kan man väll bekräfta politikernas / aktivisternas dehumaniserande attityd.

Enligt en 'Belgare' som soffasurfade här häromdagen var vi som land väldigt kända för att ha höga poäng inom t ex det här området.

Tittar man lite mer kritiskt, så:

- Enligt Wikipedia så är mer än dubbelt av alla självmord begådda av män.

- I Stockholm är 75% av alla hemlösa män.

h3r4kl31t0s - Ej medlem längre2010-07-16 15:21

Självmordsstatistiken var ur ett nationellt perspektiv.

p_warnberg2010-07-16 15:23
Antal inlägg: 129

Jämlikhet - ja det är klart.

Men det finns skillnader på män och kvinnor. Det hjälper inte att elda upp 100 000 för att ändra på det.

h3r4kl31t0s - Ej medlem längre2010-07-16 15:29

warnberg, ja du, eldar man upp 100 000:- för att få uppmärksamhet så kan man ju diskutera hur seriös man är. Personligen tycker jag det hade varit mer hedersamt att skänka bort pengarna till nått land som behöver det. Afghanistan har sedan ockupationen fått högst barnadödlighet i världen.

annwid2010-07-16 16:06
Antal inlägg: 57

Om ingen tyckte att bristande jämlikhet var ett problem så skulle det väl knappast vara någon som tog upp ämnet. Krognotor och krig känns väl som dåligt utbyte mot lägre lön trots att kvinnor är mer välutbildade än män i detta land.
För att nämna en av de stora skillnaderna som råder mellan könen, visst kan det vara delvis vårt eget fel, att kvinnor nöjer sig med mindre. Men för mig känns det som ett problem i alla fall.
Om trådstartaren inte vill ha jämlikhet så går det säkert att hitta en kvinna som delar hans värderingar, men att säga att vi inte behöver mer jämlikhet än vi har känns konstigt.
Poängen med ett jämlikare liv är väl just det att människor ska kunna välja sina liv friare och inte i lika stor utsträckning vara begränsade av sitt kön, det gäller ju både män och kvinnor.

Sen håller jag med andra i tråden att det finns stora orättvisor på annat håll också och att jämlikhet också handlar om klass och etnicitet.
Jämlikhet för mig är helt enkelt att alla människor har lika värde, och behandlas som de individer vi är och inte efter vilken "grupp" vi tillhör, inte att alla är likadana.

Tvålis - Ej medlem längre2010-07-16 16:28
Antal inlägg: 4429

Jag är inte speciellt jämlik...Sen är jag inte mindre jämlik än mina jämlikar :-)

Win some, loose some. Men om man vill kan man gräma sig livet igenom på det som inte är jämlikt. Det finns många orättvisor. Men jag är inte övertygad om att det är kvinnan som drar kortaste strået.

Sote2010-07-16 16:29
Antal inlägg: 3557

Jag tjänar gärna mer och har en man som delar ansvaret i hem och för barn. Då får jag väl låta bli att åka båt och gå på krogen och det där med kriget gäller ju inte heller längre då värnplikten är borta nu. Så på den fronten är det ju iallaf all jämställt då både kvinnor och män kan välja att bli militärer.

Bitte - Administratör2010-07-16 16:44
Antal inlägg: 24219

Jämlikhet innebär alla människors lika värde.

Det innebär att alla människor ska vara lika inför lagen och ha samma rättigheter oavsett etnicitet, tro, utseende, sexuell läggning, status, åsikt, handikapp eller kön

Eller

Jämställdhet är ett politiskt begrepp definierat som jämlikhet mellan könen. Jämställdhet innefattar mäns och kvinnors lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter[1] och innebär att kön inte skall vara ett omotiverat hinder för personlig utveckling. Det inkluderar därmed bland annat samma möjligheter till samhällsinflytande, ekonomiskt oberoende, företagande, och utveckling i arbetet

Fast bägge är ju lika viktigt

Bitte

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?