Spelrum
Giraffen12
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade16
Mobilspel
Pågående20 056

Forumkategorier

Användare Inlägg  
calle342008-06-15 09:07
Antal inlägg: 403

Trafik!!
Jag frågar mig varje dag. Hur det kommer sig att många bilister kör och uppfatar oss Långtradare som ett jobbigt paktet på väg...Någonstans

Kör i Västragötaland...

swe_palle2008-06-15 09:29
Antal inlägg: 9

därför att när en tradare i 90,5 kmh kör om en annan tradere i 90,4 kmh på 2-filig motorväg så känner vi som vill köra i 110 frustration över att båda filerna är upptagna av bromsklossar. detta händer jämt och ständigt.

Husa2008-06-15 09:43
Antal inlägg: 345

Jag kör ca 3000 mil/år i personbil...och det som swe_palle beskriver är inget som jag ser särskilt ofta...
Däremot bilar som åker ut i en korsning för att möjligtvis hinna ut före lastbilen med 60 ton, varpå lastbilen får bromsa och liksom börja om från början igen...mitt på 90-vägen...det ser man ofta! Varpå lastbilen helt oförskyllt bromsar upp trafiken bakom.

swe_palle2008-06-15 09:52

Husa, du är välkommen att köra på E6:an Gbg-Malmö.
Över hallandsåsen har vi 3-filigt, till o med där händer det allt som oftast att alla filer är "upptagna" av tradare som i stort sett håller samma hastigheter, det är skandal. Vart tog vägens riddare vägen?

calle342008-06-15 10:04

Ja ibland är det katastrof på vägarna.. då säker jag medvetet hastigheten för att få en bättre körning..

hastigheten är en ond krafft.. varje dag nya utmaningar

I centrum är det som trafikanterna tror att de vet allt... Vi måste samsa om ytan..

YamahaJet2008-06-15 10:07
Antal inlägg: 2239

Det förhåller sig inte alls så att långtradarna kör "lika fort" bredvid varandra vid omkörning. Om du är något mer uppmärksam så ser du att det oftast går kanske 5 km/h snabbare för den som kör om, och dessa 20 sekunder det tar att komma om kan du väl undvara av din livstid.

Anledningen till att vi kör om är inte för att komma fram två minuter snabbare än framförvarande ekipage, utan oftast för att han är tyngre lastad än en själv och håller ojämn fart så fort terrängen blir kuperad. För bakomvarande innebär det konsekvent pillande på farthållaren, och dessutom inbromsningar. Det är betydligt enklare att köra på med farthållaren i lugn och ro, än under tio mils körning konstant hålla blicken fäst på ekipaget framför och vara beredd på hastighetsförändringar. Långtradare saktar som bekant inte in om man bara släpper lite på gasen som i personbilar, utan det krävs bromsningar och sedan långsamma, bränslesödslande accelerationer igen.

Nu när du vet det slipper du någonsin igen irriteras över omkörande långtradare.

swe_palle2008-06-15 10:28

YamahaJet tack, nu känns mitt liv meningsfullt och värt att leva igen :-)

calle342008-06-15 10:59

Ni är välkommna att följa meden vecka..på några turer

DeLaEm2008-06-15 11:36
Antal inlägg: 72

Kanske på grund av att man på mindre vägar kan ligga bakom er i flera mil utan att ha en chans att köra om. Och därmed blir det såväl irriterade som frustrerade att behöva ligga bakom ett stort fordon som sackar i varenda backe och att hela tiden se att bilkön bakom bara växer hejdlöst hjälper ju inte direkt...

partaj2008-06-15 11:40
Antal inlägg: 75

Men alltså.. det är väl inte lastbilarnas fel att dom måste köra på mindre vägar ibland... vissa grejer vill ju fram även till mindre orter :)
och tänk en tung lastbil ligga i 120 för att inte skapa kö... hade nog skapat andra bekymmer istället :)

YamahaJet2008-06-15 12:02
Antal inlägg: 2239

Kanske för att du DeLaEm liksom alla andra tjejer inte har en aning om hur man kör om. Inte ens i Norrlands ödemarker har jag haft personbilister som ligger bakom mig i flera mil. Det är också ni som konsekvent envisas med att ligga bredvid tjugometersekipage så fort det blir dubbelfiligt - vår döda vinkel är en favoritplats för många personbilister att ligga och ta det lugnt i.

DeLaEm2008-06-15 14:17
Antal inlägg: 72

Så sant partaj. Klart att jag förstår att lastbilar måste finnas på våra vägar. Och självfallet förstår jag även att det är omöjligt för dem att köra i "korrekt" hastiget. Jag ville bara förklara hur jag själv tänker när blir irriterad över lastbilar som är ivägen för mig. Haha... Du YamahaJet att påstå att tjejer inte kan köra om var väl att ta i lite väl va? Sen är det säkert så att många av oss är dåliga på att köra om, fast det har nog inte med att vi är tjejer att göra, utan någonting helt annat. Men är det inte lite skillnad på att köra uppe i Norrlands ödemarker och småvägarna i Småland? Skulle tro att vägarna här nere är ganska mycket mer beresta om du kollar ÅDT. (Årsdygnstrafiken.) Vilket ger mer mötande trafik och det i sin tur gör det ännu svårare att komma om när det väl finns sikt nog för att köra om. (Som du säkert märker av så definierar inte jag dubbelfiligt som mindre vägar...)

smörbit2008-06-16 16:16
Antal inlägg: 517

var är ni som vissar med "blinkis vad ni ska åka" jag blir så trött på er..men när polisen står där vid väg kanten då är det självklart att blikisen kommer på...mmmmm

vulcan2008-06-16 16:35
Antal inlägg: 7666

Äh, såna här diskussioner blir ju hopplösa. Yrkeschaffisar kör ju lika lite som privatbilister på samma vis allihopa. De flesta kör säkert bra och med vederbörlig hänsyn till de små och bräckliga fordon som de måste dela vägen med. Men nog finns det dårar och hänsynslösa hel- eller halvpsykopater bland yrkeschaffisarna också. Värst i Stockholm tycker jag vissa taxichaffisar och folk som kör mindre lastbilar är.

Min värsta skräckupplevelse under 23 år bakom ratten är fortfarande galningen i den tomma timmerbilen som körde om mig på en smal landsväg genom en vintrig skog trots att jag redan låg 10 km över 90-gränsen i ett fåfängt försök att skaka av mig honom (han hade legat max 10 m bakom min bil i flera kilometer och inga lampblinkningar eller demonstrativa bromsningar fick honom att ändra sig). Det kändes faktiskt precis som i den klassiska Spielberg-filmen.

PmsKossa - Ej medlem längre2008-06-16 16:37
Antal inlägg: 547

Jag är inte så brydd om farten. Finner bara att de flesta av mina medtrafikanter saknar helt omdöme. Det inkluderar lastbilschaufförer.

Nephelia - Ej medlem längre2008-06-16 16:52
Antal inlägg: 677

Jag känner mig trygg tex att ligga bakom en lastbil (inte för nära såklart), speciellt om jag ska köra långa sträckor, de kör ofta med gott omdöme och bra hastighet, stabilt och lugnt. Många galningar har jag mött på vägarna, men hittills ingen galen lastbilschaffis.

Nephelia - Ej medlem längre2008-06-16 16:54
Antal inlägg: 677

*långtradare menar jag : )

mamman_2008-06-16 17:37
Antal inlägg: 1097

Bygg ut järnvägen istället...

smörbit2008-06-16 18:25
Antal inlägg: 517

Nä. den tar ju mitt jobb...det är så härligt att gå upp kl 04.00 för att köra ut livsmedel till konumenterna...

MissT2008-06-16 18:30
Antal inlägg: 1110

Det värsta som finns är när en tradare med släp kör ut mitt framför en på 90 eller 70 sträcka så man får stå på bromsen sen tar det 20 min för dem att få upp farten....

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?