Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 862 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| winterdreams | 2008-06-24 19:35 | |
![]() | bättre o bo i norrland Varför sån skillnad på stockholm o norrland? Här i norrland ringer vi nästan aldri varann när vi vill komma o hälsa på,d ä ba komma dä. I storstäderna måste man ringa typ flera dagar innan,va sysslar ni me egentligen? alla känner typ alla oxo,o gör man int d så gör man d så småningom,bättre sammanhållning helt enkelt. stockholm förknippar ja me stress,men här i norrskogarna kan va sej själv.... | |
| Guppa - Ej medlem längre | 2008-06-24 19:36 | |
![]() | kul att åka 35 mil till sin granne som kanske inte är hemma | |
| elPatron - Ej medlem längre | 2008-06-24 19:37 | |
![]() | 08:or e som dom är.... Vet ni varför stockholmare kallas 99:or förresten??? Jo, dom har aldrig o kommer aldrig bli riktigt hundra... ;) | |
| Krösamajja | 2008-06-24 19:38 | |
![]() | Hatar när folk bara dyker upp, att ringa hör till god ton tycker jag. sen bor ja varken i stockholm eller Norrland. I stockholm skulle ja bli sönderstressad och i morrland skulle ja få lappsjuka... Jag trivs bäst här, där ja kan ha de lungt och skönt, lukta på blommorna.. | |
| Krösamajja | 2008-06-24 19:38 | |
![]() | elpatron hehe, den va skön. | |
| elPatron - Ej medlem längre | 2008-06-24 19:39 | |
![]() | Krösamajja: ;) tack..ja den e fin som snus..biter bra gör den... *S* | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-06-24 19:40 | |
![]() | Är det inte lite så i Norrland, att råkar man träffa en annan människa så blir man glad, för det finns så få av dem? I Stockholm däremot tar vi varandra för givet och uppskattar därför inte varandra lika mycket. Dessutom är de flesta irritationsmoment direkt orsakade av överbefolkningen, vilket gör att man blir väldigt människofientlig efter ett tag. Jag skulle dock aldrig vilja bo i en stad där alla känner alla. Sekteristiska kontrollsamhällen är så deprimerande. | |
| Snurt | 2008-06-24 19:43 | |
![]() | WD28 har rätt. | |
| Loppan65 | 2008-06-24 19:53 | |
![]() | Jag har bott i storstan, mellanstan och på landet. Nutidens människa har för lite "tråkigt", hjärnan behöver stunder utan någon input...jag är övertygad om att utmattnings depressioner kommer av detta (och varje individs sårbarhet naturligtvis). Jag personligen tror på lugnet på landet. | |
| Loppan65 | 2008-06-24 19:58 | |
![]() | Jo förresten...jag har en upplevelse från tunnelbanan i Stockholm som jag tycker talar lite för den anonymitet som finns i storstäder. En kvinna sittandes snett bakom mig började låta konstigt, jag vänder mig om och ser hur hon håller på att falla framåt helt kallsvettig och blek. Jag rusar dit, hon har en hjärtinfarkt, jag ropar till de andra i vagnen att hjälpa mig lägga ned henne och att någon måste larma chauffören.......händer något? Nej vid bandhagen där tåget precis stannar så piper alla snabbt av för att byta tåg! Sedan kör tåget vidare, en kille är kvar och trycker lite tveksamt på larmknappen efter en stund....Detta skulle aldrig ha hänt på en mindre ort det är jag övertygad om. | |
| Smulan31 | 2008-06-24 20:11 | |
![]() | Bra bo i en stad i norra sverige, då har man bästa av båda världar, men tyvärr på sistonde även baksidan av densamma. Saknar att inte kunna gå hem själv efter krogen utan att behöva känna obehag. Narkotikan och brottsligheten har hunnit ikapp oss med. | |
| jeehunmoon | 2008-06-24 20:16 | |
![]() | Winterdreams, att läsa det du skriver får en att tro att du givetvis är uppvuxen i norrland. Finns nog få norrlänningar som tycker att motsatsen är bättre. VIce versa för sthlmare. JAg har bott tre år i norrland och jag skulle aldrig kunna tänka mig att bo där igen, hälsa på gör jag dock. För övrigt ringer jag när jag ska besöka vänner där uppe, de ringer någon dag innan de ska hit med. Ser inte det sunda att köpa flygbiljett dit upp och märka att de inte är i stan eller något. Klart man måste ringa i förväg. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-06-24 20:41 | |
![]() | Måste man välj mellan Norrland(som är gigantiskt) och Stockholm? Är västgöte men bott i Umeå och Jokkmokk. Älskar norrland men vill inte bo där uppe.. Folk är skit ovsett var du är. | |
| winterdreams | 2008-06-24 23:23 | |
![]() | jeehunmoon- ja d e ja! nee men nu mena ja inte att ja inte ringer t folk om ja ska göra längre resor,d må du ju begripa. Mena mest att ska ja hälsa på en kompis i stan så behöver ja inte ringa innan,men ja känner folk i stockholm o ja vet hur en del e,att man måste ringa typ en vecka innan man ska komma,säger inte att alla e så men d flesta. o då kna ja befinna mig inom en mils område,förstår du hur ja menar? folk i storstan verka ha saker att göra hela tiden,ja e en social mänska som vill ha folk omkring mig för d mesta men sthlmarna har så mye anne för sä.... | |
| Hillegnu | 2008-06-25 00:04 | |
![]() | Det finns ialla fall en kollektivtrafik att tala om i Stockholm....och dessutom ber kollektivtrafiken så mycket om ursäkt om tunnelbanan skulle gå så sällan som var 10 minut istället för var 7:e.....Det finns ju buss också som kör samma sträckor som tunnelbanan utifall man tycker det är jobbigt att gå en bit. Men som sagt inget är så ljuvligt som doften av regnvåt stockholmsasfalt...nästan jämt | |
| jeehunmoon | 2008-06-25 01:27 | |
![]() | Har svårt att tro att det finns många som INTE är hemmakära. Dock verkar det enligt mig som att fler från andra ställen än Sthlm kan tänka sig att flytta och bo resten av livet någon annastans? (Jag pikar små, s k icke-fungerande samhällen) Att en Sthlmare som aldrig varit i Östersund eller vilken annan godtycklig norrländsk stad som helst skulle få för sig att bosätta sig där är overkligt. Tvärtom menar jag förekommer eller har jag fel? | |
| stabilt | 2008-06-25 01:43 | |
![]() | Håller med wintertreams | |
| JeffBlunt - Ej medlem längre | 2008-06-25 02:53 | |
![]() | Jag skulle aldrig vilja bo i Norrland, av den enkla anledningen att livskvaliten är sämre. Det är därför man flyttar därifrån (framför allt kvinnor). När jag tänker på det: det är faktiskt sällan man stöter på en kvinna från norrland som fortfarande bor i norrland. Jag uppmanar därför alla att ta chansen att ställa nyfikna frågor till flickan som startade tråden. Vem vet? Vi kanske kan lära oss något här. Tänk på att alla är olika och ta hand om er. | |
| Bergatroll | 2008-06-25 06:23 | |
![]() | Jag stöter på kvinnor varje dag som kommer från och bor i Norrland fortfarande. Gävle är fullt av dem. Iofs kan det bero på att många gästrikar inte vet att de är norrlänningar... | |
| jeehunmoon | 2008-06-25 06:55 | |
![]() | HAHA! Bergatroll, du har rätt. Gävle känns verkligen inte som Norrland. Har polare som pluggat och pluggar där för att det är nära Sthlm. Så, om man pratar Norrland vs Stockholm är det ingen skillnad geografiskt om man talar om GÄvle. Men i de större städerna i norra NOrrland bor det verkligen kvar en del folk, män som kvinnor. Det är lite en fördom att Norrland enbart är "såna där icke-fungerande by-samhällen". När jag ständigt frågar mina norrländska vänner om de känner igen sig i "Norrlands guld"-reklamen eller "Frusna män söker kärlek" får jag muskelslag på axeln. | |