Spelrum
Giraffen46
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade78
Mobilspel
Pågående19 611

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_Candid - Ej medlem längre2008-07-16 09:35
Antal inlägg: 2602

Hur fördriver du tiden på långresa?
Hejsan!

Imorgon ska jag sitta åtskilliga timmar på ett tåg, ska resa till släkten ;-) Funderar lite på vad man kan tänkas fördriva tiden med då och på långresor öht...

En sak man kan göra på bilresan, om man inte kör själv och är ett par stycken är att spela "bingo". Man kan rita upp t ex nio eller sexton fält och fylla i dem med lite olika saker som man kan förväntas se efter vägkanten, en ren, en bro, en svart katt, en svensk flagga osv, man får använda fantasin.
Variera sakerna på de olika brickorna och har ni samma saker, placera dem olika. Sedan är det som vanlig bingo, den som först får en rad vinner! :D

På tågresan brukar jag omväxlande halvsova och så skriva på någon text =) Det finns få så avkopplande saker som att lyssna på det rytmiska dunkandet från en tågräls. Men när man tröttnar på det är frågan vad man ska hitta på.

Hur brukar du fördriva tiden på långresor?

grönöga - Ej medlem längre2008-07-16 09:39
Antal inlägg: 5570

Åh =) Jag älskar att åka tåg, just precis pga det du nämner Candid. Tid för tankar, skriva...
Sen tycker jag att det är lite mysigt med en vända till restaurangvagnen, även om priserna är hutlösa och ostmackorna är "svettiga" & sega.. ;)

jeehunmoon2008-07-16 09:44
Antal inlägg: 479

Kolla TV-serier på laptopen. Lyssna på musik och läsa. Eller vara uppe hela dygnet innan resan och sova ut hela resan. Eller konversera bort hela resan om man hamnar bredvid en vettig person.

_Candid - Ej medlem längre2008-07-16 10:04

Mm grönöga =) Det är väl ungefär också vad jag brukar göra, även om jag oftast tar med något att tugga på, mackorna i restaurangvagnen kan vara lite saggiga som sagt...
Sova sittande har jag svårt för, annars skulle jag göra som du jeehunmoon ;-)

illiterate - Ej medlem längre2008-07-16 10:06
Antal inlägg: 6521

Tjusigt med fyra å på rad vertikalt, det såg snyggt ut :)

_Candid - Ej medlem längre2008-07-16 10:13

:D hah, det tänkte jag inte på...

Ceckes2008-07-16 10:38
Antal inlägg: 3734

Man kan ju lyssna på en brevkurs i ett annat språk, lyssna på sin favoritmusik i mp3:n.

Jag brukar ha med mig en nackkudde o så sover jag sittande, det är bra att slå ihjäl dryg resetid på det sättet, att sova. Bäst är ju att resa på natten, då kan man ju välja på att ta en sovhytt med sängplats (tåg) eller sova sittande o man vet med sig att man sparar rätt mycket tid, dessutom är det billigare att resa på natten.

Annars fördriver jag tiden med tidningar och böcker och skriva dagbok, dikter, planeringslistor, mål man ska uppnå, och så kan man ju prata bort en stund i mobilen såvida man inte reser med flyg.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-07-16 10:56
Antal inlägg: 7605

När jag kör själv, är det kaffe, musik och intressant prat, som håller mig igång.
Som passagerare somnar jag oftast, särskilt på flygresor, som är mördande tråkiga (om det inte vore Bruce Dickinson som styr, vill säga, för då skulle jag hänga i cockpit, tills flygvärdinnan tog fram handbojorna).
Senaste tågresan längs inlandsbanan upp till Porjus, var så intressant, så jag höll mig vaken hela tiden.
Tågvärdarna var verkligen duktiga på att berätta om orter, vattendrag, nybyggarnas vs samernas historia. Vid piteälven fick passagerarna själva gå över järnvägsbron (om man ville). Man fick gå ut och klappa de vitmålade stenarna, som markerar polcirkeln och alla höll andan, när lokföraren tutade många gånger och bromsade men björnen som stod mitt på spåret, hann kliva åt sidan.
Vid nästan varje ort, kunde man köpa mat och dryck, samt underhållas av musik och muséer. Det här blev visst mycket reklam för inlandsbanan.

ynnest2008-07-16 11:03
Antal inlägg: 65

En bra bok, sudoku, en tågresa. Bättre än så blir inte livet!

_Candid - Ej medlem längre2008-07-16 11:19

:D språkkurs och soduko låter tilltalande!
Kul det var att höra om er guidade tågtur mommes!
(Packar för fullt btw) ;-)

mommesfrites - Ej medlem längre2008-07-16 11:50
Antal inlägg: 7605

Hoppas du och Zacken får en bra resa och vi med och så ses vi i morrn kväll :)

_Candid - Ej medlem längre2008-07-16 17:24

Språkkurs lät intressant som sagt, så jag försökte hitta någon rolig, men det fick bli en annan "kurs" som jag laddade mp3-n med istället: "Vem är det som bestämmer ditt liv" av Åsa Nilsonne. Att förena nytta med nöje med lite självförtroendeträning blir nog givande ;-)

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-16 17:29
Antal inlägg: 9141

Musik + sluta ögonlocken = ftw

vita_syrener - Ej medlem längre2008-07-16 17:30
Antal inlägg: 22144

Vidöppna ögon och bra musik..kör själv;)

Nattravn - Ej medlem längre2008-07-16 17:31
Antal inlägg: 9141

Vidöppna ögon är nog bättre, då blir man klokare.

_Candid - Ej medlem längre2008-07-16 17:31

*S* Vita =)

trashone - Ej medlem längre2008-07-16 17:35
Antal inlägg: 18678

Vet inte riktigt varför men hamnar ofta i diskussion med de i samma kupe. Reser oftast där djur är tillåtet och tydligen alla knasbollar. Så spenderar tiden med att sova/snacka om allt mellan himeml och jord/läsa.

KWalter2008-07-16 17:37
Antal inlägg: 8

Blir det för trist kan man gå in på toa och besudla sig själv lite snabbt.
Ladda med lite fantasier innan bara så man är på gång så blir det kul.

trashone - Ej medlem längre2008-07-16 17:39
Antal inlägg: 18678

Beror väl på vilket bolag man åker med. Den som blir kåt på Connex nattåg... say no more :P

_Candid - Ej medlem längre2008-07-16 17:42

Minns en gång jag har babblat riktigt mycket med en främmande tjej på en resa, fast då skulle jag flyga och vi började prata redan då vi väntade på flygbussen =) Det var en livräddare för jag är asrädd för att flyga, men då jag pratade bort hela resan gick det bättre!

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?