Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 70 |
Mobilspel
| Pågående | 19 638 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-08-21 23:45 | |
![]() | Är män bättre på betapet än kvinnor? Män är överrepresenterade i poängligans topp, medan kvinnor och män tycks vara jämt fördelade i matchligan. Vad betyder det? Kan tänka mig flera förklaringar: 1. Män är bättre på betapet än kvinnor. 2. Män med medlemskap i betapet är bättre på betapet än kvinnor med medlemskap i betapet. 3. Män fuskar mer än kvinnor. 4. Män väljer motstånd/taktik för att förbättra ranking, snarare än att vinna matcher och briljera med rullningar, i högre grad än kvinnor. 5. Duktiga kvinnor låtsas vara män på betapet och vice versa. Alla ovanstående punkter kan förstås vara sanna samtidigt, i viss mån, vilket är vad jag tror (förutom kanske punkt fem). | |
| poänglös - Ej medlem längre | 2008-08-21 23:50 | |
![]() | 6. Duktiga kvinnor låtsas vara dåliga på betapet (fast inte vice versa då det skulle falla under punkt 3). :) | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-21 23:52 | |
![]() | Hur ser det ut för scrabbleförbundet? Där borde man i alla fall kunna få en indikering på om punkt 3 kan uteslutas. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-08-21 23:53 | |
![]() | poänglös: det skulle vara sjukt typiskt i dessa härskartekniska tider! =) | |
| _abc_ | 2008-08-22 00:01 | |
![]() | JaapConrad: Du har missat en grundläggande sats. Att män dominerar toppen och botten inom nästan ALLT. Det finns allt fler män som "nördar" ner sig i någonting, även som krashar. Jag skulle kunna tro att den genomsnittliga mannen och kvinnan är relativt jämnbördiga, medan botten och toppen domineras av män, som med nästan allt annat imo. Av dina alternativ ligger 1an närmast. Män är bäst, och sämst. Allt fler kvinnor befinner sig i mellanskiktet. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-08-22 00:07 | |
![]() | _abc_ du har så rätt. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-08-22 00:09 | |
![]() | mao kvinnor är stabila och pålitliga, män vet man aldrig var man har.. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-08-22 00:11 | |
![]() | Tyvärr presenteras inte den nedre botten av poängligan på betapet.se. Men det är klart att du kan ha rätt. Däremot följer inte denna sats utifrån den reflektionen: "Jag skulle kunna tro att den genomsnittliga mannen och kvinnan är relativt jämnbördiga, medan botten och toppen domineras av män, som med nästan allt annat imo." Kvinnor och män är inte alls "relativt jämbördiga" inom sport, politik, ekonomi, etc. Män har mer makt än kvinnor inom "nästan allt annat". | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-08-22 00:15 | |
![]() | Jag tror på punkt 4 : ) | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-08-22 00:18 | |
![]() | P 5: när jag blir nog bra, ska jag heta Albert Einstein. | |
| _abc_ | 2008-08-22 00:19 | |
![]() | När det gäller intellektuella saker, samt hur hjärnan fungerar, dvs jag hopar in beroenden och beteenden inom detta. Men vill inte ta med de fysiska sidorna. Dum nog trodde jag att jag inte behövde nämna den fysiska sidan men du tog mig för en idiot och trodde att jag syftade på detta med, vilket jag inte gjorde. Vad gäller politik och ekonomi etc tror JAG att det visst är så, att män och kvinnor är relativt lika. En orsak till att det finns fler män inom näringslivet och politiken har även att göra med andra faktorer. Men sedan är det också de politker du ser på TV som är "i toppen". Resten av politikerna syns inte alls men där tror jag att det är jämnare fördelat. Inom ekonomi samma sak. Det är de stora affärerna och de chefer på de största företagen som får medial uppmärksamhet. I det tysta knegar kvinnor på som chefer, egen företagare etc. och jag tror absolut inte att egen företagare har en mansdominerad majoritet. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-08-22 00:30 | |
![]() | Du säger att män återfinns i toppen och botten i många fördelningar. Detta kan vara sant, samtidigt som genomsnittet eller medianen (eller något annat mått på det som statistiker kallar förväntningsvärdet) är högre för män. För varje given variabel kan män ha ett högre medelvärde OCH högre varians. Dessa motsäger inte varandra. Jag tolkade "jämbördig" som statistiskt högre medelvärde, till exempel högre lön, fler politiska uppdrag, fler chefsposter etc, i snitt. Om du med "och jag tror absolut inte att egen företagare har en mansdominerad majoritet" menar att det finns fler kvinnor med eget företag än män så tror du fel. (www.scb.se/Statistik...0 401.pdf). | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-08-22 00:33 | |
![]() | Det kanske män är... har dock fått för mig att de i toppen är ungkarlar | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-08-22 00:34 | |
![]() | trashone: det tvivlar jag inte en sekund på... | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2008-08-22 00:35 | |
![]() | Män är bättre än kvinnor i nästan alla former av tävlingar och sporter, när man tittar på elitnivå. Jag gissar att det beror på att tävlings- och vinnarinstinkten är större hos män än hos kvinnor. | |
| le-lou | 2008-08-22 00:40 | |
![]() | jag tror som birgerkung | |
| _abc_ | 2008-08-22 00:40 | |
![]() | JaapCOnrad: Lustigt att du tar Sverige som exempel när vi pratar män och kvinnor, då Sverige har ett utomordentligt hårdare egen företgatareklimat. Med andra ord är det de bästa som startar eget i Sverige om man ska vrida på det på det viset. Sedan funkade inte din länk, men jag tror dig ändå. Jag står fortfarande fast att egen företagande är rätt jämnt könsfördelat när vi talar västvärlden i stort. | |
| _abc_ | 2008-08-22 00:42 | |
![]() | Dvs din statistik från SCB hade inte motbevisat mig öht imo. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-08-22 00:45 | |
![]() | Abc: Hur vet du att jag syftade på sverige om länken inte fungerade? =) Tonen mellan oss blev onödigt hätsk. Självklart kan man lägga till följande (om jag förstått dig rätt): 6. Män har högre varians och återfinns därför i toppen och botten på poängfördelningen. Jag menade bara att detta inte behöver motsäga att den medianrankade mannen skulle vinna över den medianrankade kvinnan i betapet. | |
| _abc_ | 2008-08-22 00:50 | |
![]() | Ok, vi tonar när hätskan. Din punkt 6 ser bra ut, den tror jag på. | |