Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 20 011 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Blamse tlött | 2008-09-13 10:14 | |
![]() | Manipulera Har en fundering...Vad är egentligen manipulation, alltså hur kan någon lättast för mig förklara när en person manipulerar.... Ta mig som ex, om nån skulle manipulera mej, hur,vad eller görs då? Förklara gärna enkelt så jag förstår:=)..Jag har försökt läst på nätet,men faun så invecklat de ska va | |
| Grymming | 2008-09-13 10:19 | |
![]() | Är du väldigt manipulativ så har du förmågan att få en annan person att tex göra vad den vill mot den andre personens vilja. Man lyckas övertala! Personer som har en psykopatiska drag är ofta väldigt duktig på detta. Dom vt exakt vilka punkter dom skall trycka på för att få den andre personen att känan sig i underläge. | |
| Blamse tlött | 2008-09-13 21:45 | |
![]() | ok jag tror jag förstår..om en person medvetet säger något som denne vill att man ska tycka synd om/hjälpa till med , utan att säga det rakt ut..Det är alltså Manipulation | |
| Sotfinger | 2008-09-14 09:12 | |
![]() | Det är inte alltid så medvetet från den manipulative personens sida heller. Till exempel kan man se det som ett manipulativt beteende att alltid bli sjuk precis när ens partner ska ut med sina kompisar, så att partnern måste stanna hemma och ta hand om ungarna. Den insjuknade blir inte sjuk "med vilje", dvs tänker inte att "nu ska jag minsann bli sjuk så att han/hon inte kan fara iväg". Däremot kanske man har lärt sej med åren att enda sättet att få nån att bry sej om en det minsta lilla, det är att bli sjuk. Och alltså blir man sjuk när ens tillvaro hotas. Vilket den kanske gör om man är svartsjuk eller tror attt man ska bli lämnad. | |
| Tommy 1979 | 2008-09-14 09:25 | |
![]() | Ett annat exempel på manipulation kan vara att spela ut personer mot varandra. Ta tre personer, person A, B och C, där person A är den som manipulerar. Han/hon säger då åt person B att person C sagt något ofördelaktigt om denne, vilket är inte sant. Sedan säger han samma sak åt person C, vilket i så fall leder till att person B och C blir ovänner - allt p g a person A:s manipulationer och lögner. | |
| Dalkullan | 2008-09-14 09:25 | |
![]() | Det behöver inte vara ondsinta människor som manipulerar, små barn är väldigt duktiga på att manipulera sina föräldrar. De vet precis hur det ska göra för att få som de vill. ;-) | |
| bobo flux | 2008-09-14 09:39 | |
![]() | Jag tror folk överlag manipulerar och manipuleras lite till och från. Det känns som en del av det sociala spelet. Oftast är det ju inte fråga om så allvarliga saker som det Tommy1979 och Sotfinger pekar på, utan mer i spåret av "små, vita lögner". Det klassiska exemplet på manipulation är väl annars de så kallade sol-och-vårarna, som med ett välsmort munläder lyckas övertala folk att satsa stora summor pengar i olika projekt och företag som inte finns. Man kan exempelvis ta män som söker upp kvinnor i utsatta situationer och sedan vänder upp och ner på hela tillvaron för dem för att komma åt deras pengar (t ex nyblivna änkor som kanske befinner sig i en sorgeperiod och inte orkar stå emot bedragarens talförhet). | |
| 7oni - Ej medlem längre | 2008-09-14 09:47 | |
![]() | Håller med Sotfinger om att det inte alltid är så medvetet från den manipulative personens sida. Varför skulle en sån person reflektera över om det är moraliskt rätt eller fel när den får som den vill, och förmodligen har lärt sig det från unga år, eftersom det är en del av den personens personlighet | |
| Blamse tlött | 2008-09-14 11:21 | |
![]() | hm många olika svar finns det..men om ja säger så här då: Person A beklagar sig alltid om tex,eller smärta/ångest och att person A inte orkar göra eller hämta den eller det, och man automatiskt tycker synd om denne pers A, så "alla" gör det åt denne personen pga tycka synd om situationen.. Men jag vet nu att Personen ifråga "spelar" extra mycket på detta..tyvärr uppmärksammade jag detta försent,men som sagt bättre än aldrig,, Samma är det med pengar,spelar på "tyck synd om mej..jag har inte d o det, fast på ett in nästlat sätt, innan jag fattade ...men herregud vad håller jag på med...Jag gav lillfingret och person A tog hela handen..inte för att pengarna är det värsta, utan dennes beteende och ja det känns som utnyttjande på slutet, typ hur kunde jag vara så naiv som gick på alltihop Därför undrade jag om detta var ett medvetet val, eller omedveten manipulation | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-09-14 11:26 | |
![]() | Min gissning är att det är en mix... | |
| 7oni - Ej medlem längre | 2008-09-14 11:29 | |
![]() | Jag säger att person As beteende är en logisk konsekvens av förutsättningarna. Spelar ingen roll om det var en medveten eller omedveten manipulation | |
| Sotfinger | 2008-09-14 11:29 | |
![]() | Det är svårt att veta i ett enskilt fall, men det låter ju som att denna person A är ganska medveten om vad hon gör. Men att hennes norm för vad som är OK har förskjutits en del i förhållande till den gängse uppfattningen. Och att hon därför tycker att hon är i sin fulla rätt, just för att det är så himla synd om henne. Hon menar nog inte att vara elak, däremot kanske hennes uppfattning om snällhet/vänskap är väldigt kopplad till just meteriella ting. | |
| Blamse tlött | 2008-09-14 11:34 | |
![]() | jaaaaaaaa precis så känns det Sotfinger...hon menar inte o vara "elak" men undermedvetet så vet jag hon tänker på det hon säger faktiskt..Fan va skumt med sådan människor... | |
| Blamse tlött | 2008-09-14 11:40 | |
![]() | men nu ignoerar jag hennes uttalanden, jag låtsas inte om dom typ..Ett ex igår..jag kom dit o hon började nästan direkt..O vi har skrapat ihop lite pant så vi fick te mat, och sen kom hon med meningen: Ja jag har sån huvudvärk och inega treo kvar.... *S* faktiskt åt det, för förut innan jag insåg vad hon höll på med, så hade jag gett henne pengar eller åkt iväg o handlat ,cigg och treo eller vad det månde vara..Alltså hon frågar aldrig, utan på nått konstigt sätt så gjorde man det automatiskt, men igår brydde jag mej inte alls, fan va skönt...har hon ont gör nått åt det då, jag sa: utmärkt tillfälle att sluta med treon då(för det har hon sagt tusen ggr att hon ska) Är det JAG som då är elak när jag inte orkar ge mer av mej själv till henne på detta sätt? för manipulerande är hon | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-09-14 11:43 | |
![]() | Nej du är inte elak, även om hon kanske kommer att uppleva det så (kanske inte uppleva dig som elak, men dock kall...) | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-09-14 12:02 | |
![]() | Men om du vill ha henne kvar som vän, i ett förhållande där ni bägge får ett utbyte så är det nog viktigt att du står på dig. Viktigt för dig, det är inte meningen att man ska känna sig utnyttjad. Viktigt för henne, hon kommer att bli en väldigt ensam människa med tiden om hon inte "lär sig". Så stå på dig. Förhoppningsvis så kommer det tillfälle då ni kan adressera det hela och prata om det. | |
| Sotfinger | 2008-09-14 12:04 | |
![]() | Enda vettiga är att vara extremt rak och tydlig själv. "Jaså, har du ont i huvet och inga Treo. Vad ska du göra då då?" Dvs bolla tillbaka till henne det som är hennes. Det är inte att vara elak, det är att vara redig. | |
| Blamse tlött | 2008-09-14 12:07 | |
![]() | Faktum är ju att jag känner mig utnyttjad hela tiden..eller har gjort/gör men förstått själv att nu är det slut med detta spelet..och tack för dina rader.... | |
| Blamse tlött | 2008-09-14 12:09 | |
![]() | precis så har jag börjat litegranna, inte för mycket som sagt..men nå mer pengar får dom inte...jag tillåter mej inte bli manipulerad mera eller utnyttjade som sagt..Men visste inte om det var vad hon gjorde först..men nu förstår jag | |
| Sotfinger | 2008-09-14 12:12 | |
![]() | Du har ju låtit dej utnyttjas, så visst är det så. Olusten består ju både av ilska mot den andre och missnöje med sig själv, att man är så mesig. Men när man väl börjar genomskåda det hela så är man på god väg. Antingen hittar ni ett nytt sätt att umgås med varandra, eller också blir det omöjligt. | |