Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
36
Inloggade69
Mobilspel
Pågående19 306

Forumkategorier

Användare Inlägg  
icetea2008-10-15 00:07
Antal inlägg: 15

Fickparkering
Någon som har ett bra knep för att fickparkera smidigt? Jag lärde mig ju fickparkera i körskolan, men sedan dess har jag väldigt sällan varit tvungen att fickparkera (det har varit ganska enkelt att hitta "vanliga" parkeringar istället). Men nu bor jag i Schweiz och här är det ganska ofta som jag måste fickparkera. Dessutom är fickorna mindre (inte många cm bredare än en vanlig bil) och oftast har man alltid någon bil bakom sig som stressar en.

Hur var knepen? Jag har testat att ställa mig parallellt med bilen framför så att sidospeglarna är bredvid varandra, sedan vrida ratten max åt höger, backa till min sidospegel är bredvid den andra bilens baklampor och då vrida tillbaka ratten. Det är vad jag kommer ihåg från körskolan, men som ni förstår så funkar det inte för mig. Antingen kommer jag för nära bilen framför så att jag riskerar att snudda vid den, eller så kommer jag in i trottoarkanten, eller båda delar..

Snälla hjälp mig med tips så att jag kan sluta komma försent till träningarna pga det här. Det har nästan blivit en fobi..

MadeInSrbija - Ej medlem längre2008-10-15 00:10
Antal inlägg: 101

vax ut en snopp sa kommer det automatiskt...

dudeniro - Ej medlem längre2008-10-15 00:12
Antal inlägg: 6214

Fin fin fråga. Jag är väl självutnämnd expert i teoretisk fickparkering kan man säga.

Helst skulle jag nu behöva en whyteboard, men jag testar ändå:
1)Jag brukar köra betydligt längre, säg att min backspegel är i höjd med åtminstone den främre kofångaren på bilen framför den parkeringsruta som jag vill använda. Detta ger mig lite fart och tid att fundera innan det är dags att börja svänga.
2) Jag brukar sedan börja vrida ratten i en hastighet av.......

nä du... jag slutar där. Inser att detta kan leda till liablility problem samt andra knasigheter. Tror att övning är det som gäller.

hungerstrejk2008-10-15 00:14
Antal inlägg: 524

Jag brukar vrida ratten för sent så nu har jag börjat vrida den (vad jag inbillar mig) onormalt tidigt istället. Perfekt parkering varje gång!

mommesfrites - Ej medlem längre2008-10-15 00:15
Antal inlägg: 7605

Låter fint, dude, får man åka med och handla?

I Italien har de kofångare i gummi. Coolt, de buffar varandra fram och bak i fickparkeringarna. Tyvärr står de också på övergångsställen (ja, ofta iaf) och sin vespa bör man inte ställa ute i gatan om man inte vill ha en platt vespa.

icetea2008-10-15 00:25
Antal inlägg: 15

Srbija: Kan hålla med om att män har något bättre känsla för det här med fickparkering.

Dude: Alltid en början, du får gärna fortsätta en annan gång. Problemet är just att jag aldrig får chansen till träning eftersom det genast bildas kö bakom. Så jag har bara en chans på mig.

Vet att det var lite risky att börja en sådan här tråd. Folk tror väl man är en trafikfara på vägarna. Men utöver denna fobi så är jag en bra bilförare (med mina kriterier såklart)..

NicoNyfiken2008-10-15 00:38
Antal inlägg: 3

Jag känner en tjej som är grym på att fickparkera med bulldozer!

mommesfrites - Ej medlem längre2008-10-15 00:41
Antal inlägg: 7605

Snälla NicoNyfiken, avslöja mig inte.

ewaleena - Ej medlem längre2008-10-15 00:43
Antal inlägg: 1977

Öva kvälls eller nattetid när det är mindre trafik ute, eller möjligen en söndag morgon. Det förslaget fick jag av min bilskolelärare och även när det gällde körning i stockholms innerstad så var det perfekt.

Kirkelina2008-10-15 07:52
Antal inlägg: 972

När du backar in i luckan ska du börja räta upp bilen när du ser den bakomvarande bilens högra strålkastare i vänstersidan av din inre backspegel. Sedan är det bara att köra fram och tillbaka med fullt pådrag på ratten tills du kommer rätt. Hoppas att jag fick till det rätt nu ska testa när jag kommer hem igen och eventuellt korrigera. Nu dags att lämna en lucka till någon annan och åka till jobbet.

emmylicious2008-10-15 10:03
Antal inlägg: 4501

inbackning: bilen ska stå jämsides med bilen framför, så att bakändorna slutar på samma ställe. sväng fullt på ratten för att vrida in bakänden i rutan. när du ser den bakomvarandebilens båda framljus i vänstra backspegeln så vrider du fullt åt andra hållet på ratten. när du sen ser dina strålkastare rakt fram på bilen framför (i baklyktorna på den bilen t ex) såstår du rakt och det är bara att placera dig lite bättre i rutan (dvs antagligen köra fram lite).

emmylicious2008-10-15 10:08

så lärde jag mig på körskolan iallafall, och det är inte ens en månad sen jag gick på körskola :P

bizzzy - Ej medlem längre2008-10-15 10:08
Antal inlägg: 3169

Du kommer i 100 knyck, drar i handbromsen och gör en snygg slide in...

vulcan2008-10-15 10:17
Antal inlägg: 7666

När vi befann oss på sluttampen av vårt alltmer eroderade äktenskap så sa min numera ex-fru till mig vid ett tillfälle då jag manövrerade in vår kombi i en extra liten ficka:

"Det här är ju faktiskt något som du är riktigt bra på"

Jag blev lite osäker på om repliken borde uppfattas som beröm eller kritik, men lutar med tanke på omständigheterna åt det sistnämnda :D

bizzzy - Ej medlem längre2008-10-15 10:19

Alltid kul att höra att man FAKTISKT är bra på något..

vita_syrener - Ej medlem längre2008-10-15 10:23
Antal inlägg: 22144

100 knyck och slide in....lät lockande bizzy;)

bizzzy - Ej medlem längre2008-10-15 10:24

Ja det ska göras med finess..;)

Basta - Ej medlem längre2008-10-15 11:34
Antal inlägg: 3528

Om du är prestigefri och kreativ kan du köra in i luckan och upp på trottoaren för att sedan backa ner. På så sätt slipper du bli stressad av bakomliggande fordon. Dessutom kan du få kontakt med dina medtrafikanter "fotgängarna".
Lycka till.

emmylicious2008-10-15 11:38

risken med att köra upp på trottoarer för mycket är ju att man kan få en felaktig hjulinställning och bilen börjar dra snett..

Basta - Ej medlem längre2008-10-15 11:44
Antal inlägg: 3528

emmy: Det gäller att anpassa hastigheten, och att ha hjulen i rätt vinkel mot trottoarkanten. Och är luckan för liten kan man alltid låna en bit av trottoaren.
Sen har jag märkt att om man parkerar tillräckligt korkat så kan man slippa P-bot. Testa att parkera i en park där finns det sällan lapplisor och dom som ser bilen tror förmodligen att man utför något slags arbete i närheten.
Parkering är en konstform.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?