Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 18 678 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mercedes | 2008-11-22 21:45 | |
![]() | Rödvin och hållbarhet En flaska rödvin har stått här i ett skåp efter en resa för 3 år sen. Jag trodde det var dotterns så jag rörde den aldrig, men nu säjer dottern att det måste vara min, men vågar man öppna flaskan nu när den stått i en garderob så länge. Eller har den rentav blivit bättre. Det är nåt billigt spanskt rödvin. | |
| shoppa | 2008-11-22 21:48 | |
![]() | Öppna och prova vet jag..Lukta..titta på färgen..smaka..eventuellt måste du lufta vinet före du dricker det...d.v.s dekantera det!!Hoppas att det smakar..berätta sedan!:-) | |
| mrperfect | 2008-11-22 21:50 | |
![]() | Jag är förvisso helnykterist man kan lite av detta ändå. rödvin håller sig bra ifall inte luft har sipprat ner i flarran och låtit det reagera med luft till ättika, eller vinäger. Man skall lagra flaskorna liggande för då tränger inte luften in genom korken eller ev luftspalter. Om man köper en gamma flaska på systemet för en . tja säg 5679 kronor så får man garanti på ett sådant sätt att ifall flaskan visar sig odrickbar får man pengarna tillbaka. | |
| Mercedes | 2008-11-22 22:13 | |
![]() | Måste väl öppna den nu under julen. Ska berätta sen hur det smakade. | |
| yogimama - Ej medlem längre | 2008-11-22 23:02 | |
![]() | Billigt spanskt rödvin? Kan ju knappast ha vunnit på att lagras. Men våga vinn!! Öppna o smaka = ) | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2008-11-22 23:07 | |
![]() | Flaskor med naturkork ska förvaras liggande, annars kan korken torka och bli otät. Men troligen är det inget fel på det. Drick det du, eller om du inte vågar: ge bort det i present. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2008-11-22 23:30 | |
![]() | Korkens förmåga till att andas är det som får ett vin av kvallitet att utvecklas och mogna. Ett vin av låg kvallitet (som detta antagligen) har inget att vinna på att lagras, det bör drickas då det är köpt eller ganska snart därefter. Troligtvis har det trillat över kanten för längesen, dystert men sant. | |
| Miss_jk | 2008-11-23 10:26 | |
![]() | Man känner direkt på lukten om det har blivit dåligt. Luktar ättika eller något sånt. | |
| Nunnelunan | 2008-11-23 10:34 | |
![]() | Vin (även det som blivit för gammalt) går att använda som grund för en god marinad. Chansa inte och tro att du kan dricka det, köp ett annat vin till det och blanda ditt vin med olika kryddor till köttmarinad! | |
| Mercedes | 2008-11-23 10:38 | |
![]() | Tack för alla goda råd. Ska bli en riktig rysare att öppna flaskan, men det dröjer väl nån dag till innan... | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-11-23 10:44 | |
![]() | Om vinet har oxiderat så bildas acetaldehyd vilket varken är gott eller nyttigt, så marinera inte kött i ditt gamla bordsvin utan köp nytt. | |
| Nunnelunan | 2008-11-23 10:56 | |
![]() | Acetaldehyd destilleras väl bort vid uppvärmning (tillagning)? | |
| Mercedes | 2008-11-23 11:11 | |
![]() | Kunde man tvätta toaletten med det? Nån nytta borde man ju ha av det.. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-11-23 11:13 | |
![]() | Men om man marinerar köttet så tar det smak. | |
| Nunnelunan | 2008-11-23 11:18 | |
![]() | Jag har aldrig känt någon bismak. Kanske beroende på att jag brukar slänga ner lite äppelcidervinäger och mycket kryddor i rödvin? | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-11-23 11:22 | |
![]() | Nunnelunan: Då tror jag inte att du använt ett rejält oxiderat vin. | |
| Okreh | 2008-11-23 11:22 | |
![]() | Har varit på vinprovningar bl.a. på den första helägda vingården i Sydafrika. Därifrån köpte jag på mig två flaskor vin som smakade mycket bra. Ägaren till vingården sade till oss att detta vin blir bättre om vinet får vara kvar i flaskan ett tag till. "Om tre år har det uppnått sin bästa tid, därefter faller vinet i smaken och efter 6 år skulle jag inte rekommendera er att dricka det". Viner som kan lagras, men som lagras för länge på flaska. Får smakämnen sammanbunda i partiklar. Vinet i sig är inte dåligt egentligen, men mycket karaktär saknas. Vissa viner tjänar ingenting alls på lagring och jag tror att din pava hör till den sorten. Men korka upp och provsmaka, det skulle jag ha gjort! | |
| Okreh | 2008-11-23 11:23 | |
![]() | Helägda vingården av en svart medborgare... menade jag | |
| Gharmon | 2010-11-24 12:39 | |
![]() | Skit i om vinet har passerat sin peak (vilket den helt säkert har gjort) och blivit platt och gammalt. Ett normalt rött vin blir inte farligt att dricka efter bara tre år, så du kan utan problem prova den. Eftersom frågan överhuvud taget kom så antar jag att du inte är så van att dricka lagrat vin, vilket betyder att du inte vet hur det skulle kunna smaka. Jag sätter därför en liten peng på att reaktionen blir "jaha, ja, det smakar vin, that's it". Posta gärna en kommentar när (om) du har provat. | |
| EweH | 2010-11-24 12:49 | |
![]() | De brukar säga att det ska smaka bättre... :) Men jag vet inte, prova! | |