Spelrum
Giraffen | 29 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 21 |
Inloggade | 51 |
Mobilspel
Pågående | 19 495 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
znizze | 2008-12-10 10:47 | |
![]() | hund vad anser ni om rasen amstaff, pitbull, schäfer, rottis mm.... är så mycket prat om dom hundarna själv tycker ja om dom men vad tycker ni??? | |
Angus | 2008-12-10 10:56 | |
![]() | :) Sök på forumet så hittar du cirka 10 tusen elaka inlägg i denna fråga.. | |
micro113 | 2008-12-10 11:00 | |
![]() | Jag äger schäfer och har fött upp i liten skala -- så självklart tycker jag det är en alldeles utmärkt hund. Allround, lyhörd och lättlärd. Pitbull är avlad för kamp, och har därför inget berättigande i ett samhälle med barn och andra hundar. Många är snälla -- men om det slår över är de oerhört svåra att stoppa och ställer till med stor skada på offret. Amstaff som avlats i generationer för utställning och sällskap är helt okej tycker jag. Tyvärr är det dock svårt att garantera att de inte i närliggande generationer avlats för annat syfte. | |
znizze | 2008-12-10 11:04 | |
![]() | angus det var inte frågan | |
Closer | 2008-12-10 11:06 | |
![]() | Återigen; Det är INTE hundarna, det är ägarna det är fel på. De raserna du nämnde är inga hundar för folk som aldrig haft hund förut. Tyvärr så måste jag säga att en stor andel av de som idag skaffar de raserna, för att de är sk "tuffa" hundar, men i själva verket så kan dessa hund ägare ingenting om hundar! Då spelar det ingen roll om de har en Labrador eller om dom har en Schäfer, de kan bli aggressiva båda två. | |
znizze | 2008-12-10 11:06 | |
![]() | jo de är sant men även schäfer är sönderavlade, har själv ägt schäfer sen ja föddes.... bara höft fel o dittan o dattan.... men fostrar man upp amstaff som pitbull eller en snäll liten pappilon på rätt sett så blir ingen av dom elaka...allt hänger på ägaren anser jag..... | |
micro113 | 2008-12-10 11:11 | |
![]() | Fast då är ni väldigt naiva. Det finns ju ingen vits att avla på olika egenskaper, om de inte gör någon skillnad för vilken hund du får -- eller hur. Closer, schäfer kan dessutom vara en alldeles utmärkt första hund, det beror på hur mycket du själv är beredd att lära dig hund. När det gäller höftleder kan det vara ett problem i vissa linjer - medan andra är i princip rena. Utställningsschäfern är sönderavlad -- hos bruksschäfern kan man däremot hitta många bra hundar. | |
Closer | 2008-12-10 11:16 | |
![]() | micro113; Så behöver det inte alls vara. Det kan vara så att tex en amstaff är lättare att hetsa upp så den blir aggressiv än diverse andra raser... Som tex en Golden Retriever har lättare för att apportera. Men du kan likförbannat lära en rottis att apportera (gjorde jag senast igår). UPPFOSTRAN !! | |
alfamarie - Ej medlem längre | 2008-12-10 11:22 | |
![]() | znizze: i princip håller jag med dig, jag har varit emot linjeavel/inavel sedan min lilla hund dog pga ärftliga skador som förvärrades pga inavel. Uppfostring är nyckelordet, vare sig man har en papillion, amstaff eller rottweiler! Ägaransvar är det viktigaste, även om olika hundraser har blivit framavlade för olika syften. En trevlig hund går att bygga ur alla raser, liksom en otrevlig hund går att få fram ur alla raser också. Sedan kan jag ju tro att du gillar att provocera folk och att det är därför som du lägger ut dessa lösa frågor på forumet: vad tycker du om muslimer? vad tycker du om hundraser? Tyck om dig själv och sluta provocera människor, du kommer inte att få trevliga svar på den här frågan heller. Jag gillar diskussioner men nyansera dig gärna! | |
Nephelia - Ej medlem längre | 2008-12-10 11:32 | |
![]() | jag säger bara en sak, nä två saker: alla borde ha en blandras, då skulle man slippa dessa sjukdomar pga att man avlar sönder raserna, för det andra, det är oftast helt upp till ägaren, hur hunden blir! | |
alfamarie - Ej medlem längre | 2008-12-10 11:33 | |
![]() | Nephelia: word! Du kommer att få mycket skit för detta, tror jag, men du har helt rätt, tycker jag! | |
Nephelia - Ej medlem längre | 2008-12-10 11:37 | |
![]() | tack alfamarie *gör mig beredd för att mottaga skiten* | |
alfamarie - Ej medlem längre | 2008-12-10 11:38 | |
![]() | : ) | |
trashone - Ej medlem längre | 2008-12-10 11:56 | |
![]() | Ja, jag vet inte var jag skall börja. Men jag tycker synd om alla blandraser som har så inkokta ägare. | |
StinaD | 2008-12-10 12:10 | |
![]() | Blandraser som har inkokta ägare? Förtydliga dig lite Trash.... jag förstår inte vad du menar. SJälv tycker jag isf mer synd om alla amstaff, ´pitbull osv som handlar hos fel ägare. Ja eller faktiskt tycker jag synd om alla hundar som handlar hos fel ägare. Tragiskt tycker jag. Znizze: Det vore trevligt om du skrev vad du själv tycker också, inte bara slänga ur dig frågor... vad tycker du om... Vad tycker DU znizze. Själv har jag inget ont att säga om några specifika raser, hävdar att de thandlar till över 90% om hur du uppfostrar en hund. Schäfer kan vara nog så bra till förstagångsägaren, om du, precis som Micro skriver är villig att arbeta för det. Och visst kan man hetsa vilken hund som helst till att bli aggressiv, själv tror jag nog att de raser som avlats till kamp är lättare att få över gränsen dock. Håller med Micro, en pittbull har egentligen inget i detta samhälle att göra, då den är avlad till att kampa mot andra hundar. Dock har jag aldrig träffat en elak pittbull, bara snälla, underbara hundar med lika underbara (men bestämda) ägare. Och visst finns det många raser som tyvärr avlats sönder en del, men det hänger mycke tpå hur seriös uppfödare är osv. De flesta stora hundar är benägna att få ledproblem antingen tidigt eller sent i livet, det är inget som endast schäfern står för. | |
Satyra | 2008-12-10 12:10 | |
![]() | Är gammal schäferägare och har även haft rasen norfolkterrier. Båda dessa med otaliga fysiska problem, trots fina stamtavlor. Schäfer är den ras jag personligen gillar bäst egentligen - mentalt sett, men dessvärre verkar det inte finnas många fysiskt friska schäferhundar i dagsläget. Min senaste hund var en blandras - schäfer/labbe/golden - och hon var frisk som en nötkärna, inga som helst problem med någonting alls, vare sig fysiskt eller mentalt så ... vad folk än må säga, som i sten förespråkar renrasiga hundar, så är alltså min erfarenhet den att en blandras - förutsatt såklart att raserna matchar varandra och avelshundarna är friska - är bra mycket mer robust. Speciellt fysiskt sett. Amstaff och pitbull har jag inga egna erfarenheter av men jag känner ett antal rottisar och de är vid god vigör, fysiskt och mentalt. Håller med om att vilken hund som helst går att få "galen" med fel ledarskap. Hur hundar beter sig beror ju främst på ägaren - precis som med människovalpar - med fel fostran och brist på engagemang kan vilket barn som helst bli "sjukt" och odrägligt ... | |
Incubation | 2008-12-10 12:14 | |
![]() | Trashone: jag är blandrasägare, men inte inkokt. | |
alfamarie - Ej medlem längre | 2008-12-10 12:14 | |
![]() | Jag ger all respekt åt de uppfödare som är noga med att inte ägna sig åt inavel, tro inget annat! Därmed inte sagt att jag tror att renrasiga hundar alltid är bäst och friskast, däremot kanske de tjänar vårt framavlade syfte bättre än vad blandraser gör. | |
Tess 08 | 2008-12-10 12:15 | |
![]() | Satyra: Hur ofta kollar en så oseriös uppfödare upp de hundar han ska para om det ska bli en korsning?? Den erfarenhet jag har av korsningar är att ägaren till mamman är penningkåt och skiter i allt utom att få betalt för sina valpar. Och om du haft EN blandras som är bra jämfört med dina renrasiga hundar... kan man verkligen dra slutsats av det? En uppfödare har haft 8 kullar och det har resulterat i 1 (EN) valp som har haft något form av fel. Men det klart... dessa hundar var (både mams och paps) var noga kontrollerade innan parning... | |
Incubation | 2008-12-10 12:21 | |
![]() | Så funkar naturen; ju större genpool, desto större chanser för frisk avkomma i generation efter generation. Och dåliga uppfödare finns det tyvärr alldeles för många av, gäller såväl uppfödare av blandras som av renrasiga hundar. | |