Spelrum
Giraffen | 37 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 12 |
Inloggade | 49 |
Mobilspel
Pågående | 20 539 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
annaHå | 2008-12-30 21:59 | |
![]() | Jordad taklampa? Jag vill gärna använda mig av den samlade kompetensen här vad gäller el. Jag räknar mig som lite småhändig sådär för hemmabruk och brukar fixa enkla elgrejer. Nu ska en ny taklampa upp. Det står att den är jordad, och inuti fästet på den finns plats för tre trådar. Men utstickande från mitt tak finns bara två, en blå och en röd. Jag har alltså ingen jordledning där. Gör det nåt? Vad jag tror är att det kan fungera bra med de ledningar jag har, men jag vill inte riskera att bli grillad när jag sedan petar på lampan. Så alltså, alla ni som vet, säg vad jag ska göra! | |
kaparen - Ej medlem längre | 2008-12-30 22:02 | |
![]() | Om det är ett rum utan ledande material - metall vatten etc - så ska det inte vara nån fara | |
-Lala-la | 2008-12-30 22:02 | |
![]() | är det en utomhuslampa? inomhuslampor brukar inte vara jordade. | |
remvanrijn | 2008-12-30 22:02 | |
![]() | Lampan är väl bara förberett för jordning ifall den skall användas i fuktig miljö. Enligt mig så är användningsområdet helt avgörande om det behöver jordas eller ej. Då det inte finns en jordledning från takuttaget så lär det inte heller behövas. | |
annaHå | 2008-12-30 22:04 | |
![]() | Det är en inomhuslampa som är tänkt till ett barnrum. En rätt vanlig sort, rund metallisk med tre spotlights (halogenlampor). Annars finns det inte så värst mycket metall i rummet direkt. Och inget vatten. | |
remvanrijn | 2008-12-30 22:10 | |
![]() | bara att hänga up Anna, ingen fara | |
Birgerkung - Spelvärd | 2008-12-30 22:13 | |
![]() | Men koppla trådarna i rätt hål i lampan. | |
Sotfinger | 2008-12-30 22:13 | |
![]() | Alla nya armaturer som säljs är väl jordade numera. Men som sagt, bara att hänga upp. Men du borde kanske montera ett lamputtag i taket som du kan sätta lampproppen i ? | |
annaHå | 2008-12-30 22:18 | |
![]() | Har inget uttag för lampor till hands nu, men det hade ju förstås varit smart och underlättat när jag vill byta lampa nån gång. Jag sätter fast den direkt med trådarna i stället, det funkar bra det med. Ska dra ut propparna först, ja just det. Tack för engagemanget! | |
mrperfect | 2008-12-31 01:56 | |
![]() | Alla nyinstallationer inomus är jordade nuförtiden, om man har gamla armaturer så är det bara att ge tusan i att ansluta dem till jord, men det är bra om det går. Skall man ansluta som i detta fallet en jordad armatur till ett uttag som inte är jordat så får man helt enkelt strunta i att ansluta den jordade sladden.. så enkelt är det. man bör heller byta kontakt i armaturen till en ojordad kontakt och tejpa (isolera ) jordsladden än att ansluta den direkt som anna Hå funderar på. | |
Jankster - Ej medlem längre | 2008-12-31 08:06 | |
![]() | Hardcore att ställa sig och pilla med såna ledningar, jag skulle inte våga om så hela kvarteret var strömlöst. | |
DennisPlz | 2008-12-31 08:09 | |
![]() | En taklampa ska inte vara jordad. Den ska givetvis vara takad. | |
BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-31 11:02 | |
![]() | Det är bara att hänga upp ingen fara:) | |
eeistan | 2008-12-31 11:04 | |
![]() | Go for glory :/) | |
mrperfect | 2008-12-31 11:07 | |
![]() | BiNo8 det är inte alls att hänga upp den gamla kontakten passar ju inte i den nya | |
tydal | 2008-12-31 11:08 | |
![]() | Äsch, Jankster, det där är "bara" 230 V. På jobbet pillar jag med 16000 Volt. Då gäller det att veta vad man gör... | |
Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-12-31 11:24 | |
![]() | Finns det inte jordanslutning i taket så behöver du inte koppla in den. I nyinstallationer och nybyggnationer jordas alla uttag numera. Allt fler apparater kommer med jordade kontakter. Det beror bl.a våra datorer som mår bäst av att leda bort störningar och strålning via jord. De gamla bildskärmarna (tjocka bildrören) krävde jordning för att reduceringen av strålningen skulle funka effektivt. Dessutom är det bra att en PC (plåtlåda) jordas pga personsäkerhet. Speciellt med tanke på att många bygger sina datorer själva. För att inte prata om de som exprimenterar med vattenkylning. | |
Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-12-31 11:28 | |
![]() | Vill tillägga en viktig sak. Det är inte tillåtet att ha blandat jordade och ojordade uttag i ett o samma rum. Gäller samtliga vägguttag o lamputtag. Antingen jordat eller ojordat. Kök o badrum ska alltid ha jordade uttag. | |
BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-31 12:01 | |
![]() | mrperfect nä men jag menade säkerheten | |
Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-12-31 12:17 | |
![]() | Jag läste TS inlägg en gång till. Är det ett gammalt hus? I många gamla hus är den röda jord. Just högst olämpligt att en röd kabel finns där i kabelparet. Verkar konstigt att du har EN blå och EN röd ledare. Den BLÅ är nolla. Den andra kabel ska vara fasen (tändtråden). Tändtråden är en fasmatning som styrs av strömbrytaren du har i väggen. Tändtråden kan ha olika färger. Men abslout inte RÖD. Låter som du skulle behöva en behörig elektriker som kollar din bostad. Jag är själv inte behörig. | |