Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 285 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| smileyyy - Ej medlem längre | 2009-01-14 21:59 | |
![]() | Delad vårdnad Finns det några speciella regler vad gäller delad vårdnad/ekonomi.. vid varannan veckas boende? någon som är insatt? | |
| piidii | 2009-01-14 22:04 | |
![]() | barnens bästa framför allt? | |
| Skugga | 2009-01-14 22:06 | |
![]() | www.famratt.com/vardnad.h tml | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2009-01-14 22:08 | |
![]() | Hur menar du? Om du tänker på barnbidraget exempelvis så har båda föräldrarna rätt till det. Har ni alltså barnen varannan vecka (7 dagar var) så får ni båda hälften av barnbidraget. Är det något annat du menar så får du förklara mer. :-) | |
| smileyyy - Ej medlem längre | 2009-01-14 22:29 | |
![]() | sorry =) delad vårdnad, sju dagar var..andra parten har barnbidraget kvar..men hon kräver mer.. | |
| smileyyy - Ej medlem längre | 2009-01-14 22:35 | |
![]() | och piidii barnens bästa framför allt? jag har nog det mest bortskämda som finns..det mesta som han gör på fritiden bekostar jag..bara det att x inte ser det..HON får ju inte del av det | |
| Sotfinger | 2009-01-14 22:36 | |
![]() | Det beror väl lite på hur man har gjort upp om vem som ska betala vinterskor, overaller, fritidssysselsättningar osv. Har man svårt att komma överens bör man nog be nån utomstående familjejurist om hjälp för att det inte ska bli onödigt bråk som går ut över barnen. | |
| smileyyy - Ej medlem längre | 2009-01-14 22:39 | |
![]() | Men frågan var, har hon RÄTT? att få något mer..jag har lämnat barnbidrag till henne, för jag tycker hon behöver det mer, och jag umgås/bekostar det mesta som har med min sons fritid att göra.. | |
| smileyyy - Ej medlem längre | 2009-01-14 22:42 | |
![]() | Sotfinger..sant...saken är väl den att vi inte har gjort upp om vem som ska betala vad, och jag har stått för dom dyra bitarna på hans fritid..men det ser hon inte som något som är *vårat* utan något som jag och sonen har gemensamt | |
| Husa | 2009-01-14 22:45 | |
![]() | Nej hon har inte rätt att få något mer...och egentligen har hon heller inte rätt att få hela barnbidraget heller, ni ska egentligen dela på det. Gör så om ni inte kan komma överens och sen delar ni rakt av på alla utgifter tycker jag. | |
| Sotfinger | 2009-01-14 22:45 | |
![]() | Jag är ingen expert på familjerätt så jag hoppas att det finns andra här som kan svara bättre. Men detta med ekonomin är ju verkligen nåt som kan få folk att klösa ögonen ur varann. För att det inte ska gå så långt är det nog bäst att så fort som möjligt hitta nåt fungerande system, och det kan man behöva hjälp med utifrån. | |
| Sotfinger | 2009-01-14 22:46 | |
![]() | Det är inte alltid lätt att bara dela rakt av på utgifterna heller, för då kanske den ena tycker att vissa utgiftwr är onödiga och vill inte vara med på det. | |
| Bitte - Administratör | 2009-01-14 22:48 | |
![]() | www.forsakringskassa...se parerar/ Här finns väl allt som man behöver veta Bitte | |
| utifuse | 2009-01-14 22:55 | |
![]() | Barn kostar mera än som täcks av barnbidraget. Har ni gjort upp om att dela på kostnad för kläder, leksaker, glasögon, sportutrustning, resor osv eller har ni bara gjort upp om hur mycket tid som barnet ska vara hos var och en? äsch, nu ser jag att andra redan tagiot upp det. I vilket fall som helst är det viktigt att objektivt dela på utgifter och "inkomster". Inget verkar mera kostsamt än det "jag" själv lägger ut, oavsett om det är de "dyra" sakerna eller om det är de mindre vardagliga. Mitt råd är att ni tar hjälp av nån som ni båda har förtroende för och som inte har nåt eget intresse i saken. | |
| kafountine - Spelvärd/Forumvärd | 2009-01-14 22:57 | |
![]() | Jag tycker att hon inte kan kräva mer. Det är klart att man ska dela på utgifterna på barnen, men det innebär ju också att båda är överens om att alla fritidsaktiviteter och annat behövs. Men kolla med din hemförsäkring, ibland finns ingår det gratis rådgivning av en jurist i familjefrågor. Lycka till! | |
| krutmarie | 2009-01-14 23:13 | |
![]() | Om ni har delad vårdnad och hon/han har barnet/barnen så har ju den andra parten ofta barnbidraget och underhållsbidraget slopas p g a att ni delar vårdnaden. Är man överens (eller förhoppningsvis vänner) så ska det väl egentligen fungera. Sen finns det ju då vissa, som det var en tråd om senast förra veckan som anmäler barnen till allt möjligt ex dansskola, ridning, hockey osv som kostar en himla massa extra. Det tycker inte jag att den andra bara godtyckligt ska acceptera utan det ska båda parter diskutera. Det brukar ju alltid bli (tyvärr) problem när det gäller ekonomiska mellanhavanden och ofta får dessutom barnet/barnen ta del av detta. Man ska, som vuxna människor, diskutera det när barnen inte är närvarande och har den ena parten inte råd med alla extra fritidssysselsättningar så får det väl bli nåt som är gratis eller billigt. Alla barn måste ju inte ha/få allting. Har själv varit ensamstående med 3 ungar en tid för länge sen och det var ju klart att dom inte fick märkeskläder och såna semesterresor som vissa andra skolkompisar fick. Det har iaf gått bra för mina ungar och dom har också lärt sig att jobba för det dom vill uppnå, vad det nu är. Tyvärr är det många förhållanden som går åt h-e nuförtiden och jag tror att ungarna skulle klara det bättre om inte föräldrarna bråkar om pengar och annat. | |
| smileyyy - Ej medlem längre | 2009-01-14 23:58 | |
![]() | Saken är det att vi aldrig har bråkat..om pengar hon ha barnbidraget, hon köper kläder..visst, skulle det var något extra, så sticker jag till..OCH jag är apglad att slippa kläder, och ger gärna en slant i bland..om det skulle behövas..jag hatar att shoppa kläder, och så är det.MEN, lägger ut massor för fritid..och hon VET det..men det är ju VÅRAT...något som VI har..så det finns inte med i budgeten för henne..+ att hmm. som nog var trådbörjan, att hon har rätt att få pengar från mig..vi har delad vårdnad, hon har barnbidrag.. MEN..tydligen så gick det att få pengar från mig, säger hon enligt andra när vi pratar i tel och hon hatar mig..hehe..som är såååå ovanligt.. | |
| Sotfinger | 2009-01-15 00:09 | |
![]() | Att det är "erat" hör ju inte hit, det är ju en kostnad för barnet, som hon väl förhoppningsvis stödjer. Men det är mat och kläder som är det primära, och om hon betalar alla kläder kanske hon tycker att du ska bidra till det. Det är där det kan bli tjafs förstås, om hon tycker att fritidskostnaderna är onödiga och inte går med på att det jämnar ut sej mot kläderna. Men som sagt, det bästa är att rådgöra med någon opartisk. | |
| smileyyy - Ej medlem längre | 2009-01-15 00:20 | |
![]() | fritidskostnaderna är flera gånger mer än klädkostnaderna..MEN, dom står ju för mig enligt henne..för att det är något som JAG har tillsammans med honom..( även fast han tre gånger av fem åker med sina kompisar och deras föräldrar) så är det något som inte finns för henne.. att bara köpa kläder..och slippa bry sig i allt annat..faan vad skönt..tror jag ska satsa på det -09 slippa vara fattig för att man lägger alla pengar på barnet, och samtidigt få skit för det..lägga ner alla timmar och pengar, shoppa en dag i månaden..lägga ner resten.. | |
| Sotfinger | 2009-01-15 07:39 | |
![]() | Var inte fånig, ska du låta det gå ut över barnet bara för att jävlas med henne? NÄ, agera moget nu och ta kontakt med en rådgivare. | |