Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 654

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Wilma u-a2009-01-19 23:27
Antal inlägg: 147

Vargen är här!
Jag bor lite utanför stan och nu är det så att man har sett 3 st vargar här som tydligen har sitt revir runt området ( 2st vargar som hänger ihop och en ensam stor hanne som går själv). Jag är själv inte rädd för vargen men vågar inte släppa ut hunden längre, har en rottis som vaktar gården här. Grannen (nåja ca 3 km härifrån) blev av med sin jakthund, den hittade dom 100m från huset halvt uppäten.

Nu har det kommit lite snö här och man ser tydliga spår efter vargen, runt ladugården och vedbon, så den är väldigt nära. Är absolut inte för att dom ska skjutas men tycker ändå att det känns lite obehagligt att ha dom så nära runt husknuten.

Finns det någon som helst anledning till oro att knalla runt i skogen här, hunden har jag numera kopplad, eller ska man behöva åka iväg för att ta sina promenader?

Birgerkung - Spelvärd2009-01-19 23:30
Antal inlägg: 2392

Inga människor har dödats av varg i Norden på drygt hundra år. Om du ser en varg så blir du kanske rädd, men räddast blir nog vargen.

Tedacious2009-01-19 23:30
Antal inlägg: 1445

Var e vargen
Var e vargen
Var e vargen
Du trodde var död [x3]

När månen om natten sätts i brand
Av ett isande skrik ifrån norr, är det sant
Det de viskar om en rit nånstans
Så välsignat vare vårt land

Var e vargen
Var e vargen
Var e vargen
Du trodde var död [x2]

I de djupaste skogar från fjällen i skyn
Hörs berättas en urgammal myt
Om blixtrande ögon du aldrig kan fly
Så bevare båd stad och by

Var e vargen
Var e vargen
Var e vargen
Du trodde var död [x2]

Den vilda världens hunger
lämnar aldrig dig
lämnar aldrig dig

Som en levande lavin kommer hungriga djur
Över vidden hörs deras tjut
Och vinden sjunger ett mollstämt du
Människa, är du för eller mot till slut?

Det e vargen
Det e vargen
Det e vargen
Du trodde var död [x3]

Det e vargen
Det e vargen
Det e vargen
Du hört

lämnar aldrig dig...

Wilma u-a2009-01-19 23:32

Kan så vara. Har sett lodjur på mina promenader men varg kan ju bli en upplevelse...

Torasin2009-01-19 23:46
Antal inlägg: 202

Trodde det hade kommit ett nytt spelrum med namnet "Vargen".. Tji fick jag!

Tinna2009-01-19 23:48
Antal inlägg: 20250

Torasin. Haha, trodde samma som du.. :P

Risotto - Ej medlem längre2009-01-19 23:49
Antal inlägg: 3069

Den inställning som man ska ha till alla vilda djur är att de är mer rädda för dig än vad du är för dom. Du kan vara ganska säker på att de upptäcker dig innan du dem och snabbt och smidigt avlägsnar sig obemärkt.
Jag kan förstå din oro för dina hundar och hoppas verkligen att det inte ska hända dem något. Se till att ha koll på dem och ha dem nära om du absolut ska ha dem lösa i skogen.
Jag jagar en hel del och får ofta ta del av en obehaglig attityd gemntemot vargen på olika sätt. Alla jaktmagazin är sprängfyllda med hets och uppvigling mot vargen med den innebörden att vargen tar jakthundar. Se till att ha koll på hundarna så ska det nog gå bra.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-01-19 23:54
Antal inlägg: 7605

Jag har också de stora rovdjuren inpå knutarna men inte varg, än så länge iaf.
Med varg i närheten skulle jag vara ganska rädd om hundar och katter.
Vi tror att vår förra katt blev uppäten av en lo och i en grannby blev en finnspets dödad av lo framför ögonen på sin husse.
För egen del är jag inte rädd. Jo, lite grand och jag klampar aldrig på och oroar vilda djur men jag vågar röra mig ute i skogen iaf.

Wilma u-a2009-01-20 00:15

Jag är helt emot den hetsjakt som förekommer på framför allt varg. Tycker det är väldigt spännande att ha vargen här men ändå känner jag lite oro framför allt för hunden. Rottisen har alltid gått lös runt gården men nu är det koppel som gäller, vet ju att även om hon är stor så har hon inte sucken om vargen skulle ge sig på henne.

Men att ett lojur skulle ge sig på henne undrar jag. Här finns mycket lodjur men har ändå trott att dom är såpass skygga så hunden (55kilo)går säker...men kanske får jag tänka om även där..

mommesfrites - Ej medlem längre2009-01-20 00:29

Jag tror inte att rottisar behöver vara rädd för lodjur men varg är jag osäker på. De verkar väldigt starka och är de flera så...
Nej, jägarnas blodtörst är ju också främsta orsaken till attack på människa från björn.
Vi som delar gård med björnar hela sommaren har de aldrig bråkat med. Vi tittar bort och går åt ett annat håll, så enkelt brukar det vara.
Hetsar man hunden på björnen, så blir den orolig och irriterad.

Wilma u-a2009-01-20 00:33

Hujedamej...Hade jag haft björnar runt husknuten så hade jag definitivt inte gått utanför dörren. Jag har blivit jagad av en älg och tyckte det var skrämmande...men björn...nä, dom kan stanna uppe i norr =)

Risotto - Ej medlem längre2009-01-20 00:35

Tänk den dag man ser en varg i det fria i Sverige, den dagen kommer jag att somna lycklig. Detsamma gäller för en björn.

Wilma u-a2009-01-20 00:46

Risotto

Snacka om upplevelse :)

Har funderat lite på om min tik möter varghannen ser han henne bara som ett byte eller... har ju hört att vargar har parat sig med hundar.
Känner dom måntro att det ändå är ett hunddjur?
Känner en som har en blandis och den har någon liten procent varg i sig.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-01-20 01:19

Här kan ni läsa lite om varghybrider:

www.geocities.com/do...ri den.html

Sisilisko2009-01-20 10:58
Antal inlägg: 1030

läs min låsta dikt och få svar på dina frågor. Love/ Josef Josefsson

alfamarie - Ej medlem längre2009-01-20 11:04
Antal inlägg: 1003

Jag har björn ett par stenkast bort och har sett spår efter lodjur. Varg vore spännande att träffa på i skogen.
Var inte rädd, den kommer inte att göra dig något. Dina hundar kan eventuellt leva lite farligare men som tidigare skrivits: håll dem nära dig så är det ingen fara!

tyston12 - Ej medlem längre2009-01-20 11:23
Antal inlägg: 236

jag såg en nyckelpiga idag

moa_star2009-01-20 11:28
Antal inlägg: 17

tyston

Du ser ut o vara stor o stark så jag tror inte den ger sig på dig...men va du än gör så spring inte för då vet man aldrig....

Risotto - Ej medlem längre2009-01-20 11:32

Ibland i livet har man turen att stöta på och bli vän med nya människor. Jag som är rätt restriktiv med vilka jag släpper inpå mig har de senaste åren hittat duktiga och respektabla jägare att umgås och jaga med. En av dessa uttryckte sig i höstas just angående vargen och vilken rädsla man borde västa vid den, främst i fråga för sin hund. Han sa att vargens attacker på hundar beror oftast på revirhävdande och inget annat. Dvs. att en hund som kommer in i reviret är en "kombatant" och därför blir den tillintetgjord, vargen är i de flesta fall betydligt större och starkare än en normal sällskapshund. Det handlar således inte om att vargen söker efter hundar att ha ihjäl och att den heller inte anfaller om de är i närheten av sin förare. Ingen regel utan undantag men det kanske ligger något i att jakthundar ute på egen hand ibland kallas för "vargwobbler" då de enligt vargen kommer in och stör i reviret. Jag tror inte att en varg medvetet går in på en gårdsplan bara för att ta ihjäl en hund.
Däremot att ha vargen strykandes runt husknuten förstår jag om det känns obehagligt och därifrån måste den, helst genom skrämsel.

tyston12 - Ej medlem längre2009-01-20 11:36
Antal inlägg: 236

moa hehe jag lekte med den lite, sen spolade jag ner den i toan :) menade bara att de va konstigt o träffa på en nyckelpiga på vintern. .

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?