Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 707

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Betapater2009-01-25 11:19
Antal inlägg: 122

Sportens existensberättigande i tv?
Varför heter det fortfarande "Nyheterna och sporten" när sport enligt en stor del av befolkningen helt saknar nyhetsvärde. Om man förstår fenomenet utifrån behov så kan man ju lika gärna slänga in "nyheterna och musiken" eller "nyheterna och vetenskapen" osv. Vad tycker ni?

egoflickan2009-01-25 11:21
Antal inlägg: 311

Ack å sant. För mig har sport knappast något existensberättigande över huvudtaget. Nyheter och musik alternativt film hade passat bättre :)

Limerick - Ej medlem längre2009-01-25 11:29
Antal inlägg: 4099

För min del så förespråkar jag ju sport så jag har nog rätt svårt att va opartisk i en sån här diskussion dessvärre...
Men lite handlar det om förmågan att glädjas med andra - t.o.m med personer jag inte känner - som nu när Jerry Arlin vinner ett långlopp så får man lite att glädja sig över.
Och säga vad man vill men glädjeämnen som kan jämna ut nyhetseländet, fullt med mord, finanskriser och arbetslöshet,
anser jag inte att vi kan få för mycket av.

Birgerkung - Spelvärd2009-01-25 11:29
Antal inlägg: 2392

Tror du att dom skulle sända sport om ingen ville se det?

klobba2 - Ej medlem längre2009-01-25 11:31
Antal inlägg: 2332

Varför har vi inte Nyheterna i en speciell kanal?
Och slopa sk, lokala nyheter.
vareviga gång jag av misstag sett lokala nyheter
så handlar om nåt i grannkommuner eller ännu
längre bort, who cares..

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2009-01-25 11:33
Antal inlägg: 5809

Med tanke på att de flesta av oss ändå läser alla nyheter på nätet så är ju nyheterna på tv inte nyheter längre. Snarare gammelheter . . .

Miss_jk2009-01-25 11:41
Antal inlägg: 8941

Jag kollar på nyheterna och sporten på TV.

Om majoriteten av tittarna hade bytt kanal när sporten kom eller aldrig ens börjat titta så hade de givetvis inte visat det. Tror ni inte att de gör undersökningar på vad folk vill se och inte? Hur kan de annars säga att "Let's dance" vart en tittarsuccé, och att si och så många miljoner följde matchen mellan bla bla och blabla?

Folk vill se sport och då visar de sport. Simple as that.

Betapater2009-01-25 11:41

kafountine: Trots det så (för att ta ett exempel) såg 2 120 000 personer nyheterna på Tv4 den 28 mars förra året (mms.se).

Birgerkung: Givetvis tittar många på sport. Man varför ska sport ha företräde framför exempelvis musik som gillas av fler människor (enligt mms.se).

Alla: Nyheterna är nyheter och sport är en annan sak. Givetvis kan man tycka, likt Limerick, att det kontrasterar allt elände som nyheterna visar men kontrasten måste ju inte av nödvändighet vara sport anser jag. Jag tycker man ska frigöra sporten från nyheterna och om man känner ångest efter starka nyhetsbilder så kan man ju själv ta beslutet att växla till en sport- eller musikkanal.

Betapater2009-01-25 11:42

Miss_jk. Håller med dig. Men tycker ändå man ska frigöra sporten från nyheterna.

krutmarie2009-01-25 11:46
Antal inlägg: 1696

Jag gillar att se på sport, skidskytte, hockey, längdåkning (7-9 mil är lite långt) m m. Att det se´n kommer lite nyheter tycker jag är ok.

Det finns väl speciella musikkanaler? Har dom avskaffat MTV? Tror att TV försöker täcka upp de flestas smak så alla ska få sin beskärda del av allt.

Limerick - Ej medlem längre2009-01-25 11:49
Antal inlägg: 4099

Tror att Svt själva skulle slippa mycket tittarirritation genom att lägga all sport i en kanal (en sak de var bättre på under senaste os:et) än att man ska behöva zappa mellan ettan och tvåan hela tiden.
De dagar/helger som det då är mycket sport behöver man ju inte de som suckar över sporten kolla den kanalen.

FLuBBeR - Ej medlem längre2009-01-25 11:50
Antal inlägg: 3784

Betapater 2009-01-25 11:19
Sportens existensberättigande i tv?
Varför heter det fortfarande "Nyheterna och sporten" när sport enligt en stor del av befolkningen helt saknar nyhetsvärde. Om man förstår fenomenet utifrån behov så kan man ju lika gärna slänga in "nyheterna och musiken" eller "nyheterna och vetenskapen" osv. Vad tycker ni?

Att du i sak har helt rätt. Själv är jag uppvuxen i en idrottstokig familj och har sysslat med det mesta i idrottsväg. Har alltid hatat att förlora och inte kunnat se värdet i aktiviteter utan tävlingsmoment etc.

Sedan några år är jag lite mer nyanserad. F-n vet om det inte började med en viss Chris Härenstam (sportkommentator) som gick upp i limningen varesig det gällde rodel, innebandy, landhockey eller vm-final i fotboll. Det började ringa varningsklockor i huvudet på mig. Något är galet här.

Fotbollsintresset kommer nog alltid att finnas kvar hos mig. Men det är en yrkesskada - då jag utövat och jobbat i den här sporten i hela mitt liv. Men jag blir sällan eller aldrig helt tokig efter en tung förlust längre. Kalla det vidgade vyer, att man hittat andra värden i livet, eller vad ni vill. Så är det i varje fall.

I dag kommer jag på mig själv med att allt som oftast ifrågasätta kommentatorer/sportjourna lister/kompisar som är eld och lågor över ett felaktigt domslut eller är helt "knäckta" efter en tung förlust. Kanske är det inte så mycket att hetsa upp sig över?

Men...

Idrottsrörelsen är viktigare och större än den enskilda svenskens känslomässiga engagemang i samband med diverse evenemang. Vi pratar barn och ungdomar när det kommer till kritan. Många är de som hållit sig ifrån dumheter (droger, brottslighet etc.) i unga år tack vare idrotten. De behöver positiva förebilder och sunda aktiviteter.

Huruvida detta berättigar ett så enormt massmedialt utrymme som den (idrotten) i dag får - kan väl diskuteras. Mycket utrymme förtjänar den dock, enligt mig.

pion ekrot2009-01-25 11:51
Antal inlägg: 3340

Att nyheterna och sporten hänger ihop är väl nån gammal gubbgrej som bara har hängt kvar. Att hävda att utbudet i TV är helt anpassat utefter folkets genuina önskemål är väl lite förenklat.

Dr Sallasso - Ej medlem längre2009-01-25 11:57
Antal inlägg: 125

Saknar BASEBALL
Det e ett vackert spel
Tyst Bosse o ligg kvar o va snäll whiskyfarbror

Birgerkung - Spelvärd2009-01-25 12:04
Antal inlägg: 2392

Jag fastnade lite på det där argumentet om att byta ut sport mot musiknyheter i nyhetssändningarna. Det tyckte jag var var konstigt.

Att man gillar musik betyder väl oftast att man gillar att lyssna på musik. Det behöver inte betyda att man vill lyssna på nyheter om musik. Det finns program med nyheter om musik, som Musikbyrån i SVT, men de lockar ganska få tittare.

Dessutom undrar jag hur en daglig rapportering av musiknyheter skulle se ut. Jag har väldigt svårt att se framför mig ett 10-minuters inslag i rapport med musiknyheter. Vad skulle dom rapportera om där? Att Vikingarna ska återförenas och att Per Gessle släpper en ny skiva och liknande eller? Vem fan vill se sånt?

krutmarie2009-01-25 12:04

Tack för den pion, men nu är jag ju inte nån gammal gubbe utan en gammal kärring som väl då iofs hängt kvar. ;-)

Tror nog att det mesta av utbudet i TV är valt efter opinionsundersökningar och koll på tittarsiffror. Tror det iaf

krutmarie2009-01-25 12:07

Birgerkung, håller med dig totalt om Vikingarnas ev återförening och en ny Gessle-skiva som låter precis som alla tidigare. Kanske är det mer skvaller om divorna folk vill se/höra, vem som gift eller skiljt (stavas det så?) sig den senaste veckan eller vem som kanske varit på avgiftning eller nåt sånt.

pion ekrot2009-01-25 12:10

krumarie: Ja, men det är det väl? Jag kan också gilla sport (tror jag), det är ju inte det jag menar. Jag syftade enbart på kopplingen "nyheterna och sporten". (Det är förövrigt inget fel på gamla gubbar, jag är ofta lite svag för dem eftersom de flesta har lyckats sluta fred med sig själva efter många år i livet och sånt är alltid trevligt).

krutmarie2009-01-25 12:12

Ja, pion, jag tog inte illa upp alls det hoppas jag du förstår.

Just nu är det iaf j-t jobbigt för nu är det skidskytte, masstart kvinnor på en kanal, andra storslalomåket med bl a Anja på en och dessutom sprint på skidor på den tredje, det är mycket zappande på fjärrkontrollen f n. ;-)

pion ekrot2009-01-25 12:17

krut: Nej, det var mest jag som gjort mig beredd på eventuell reaktion. ;) Jag tror jag ska gå och träna idag bara för det.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?