Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 696 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2009-01-27 11:09 | |
![]() | Magproblem/Kolhydrater bort ur kosten? Jag har IBS och funderar nu på att helt utesluta kolhydrater ur min kost för att se om det kan hjälpa mig, läste om det någonstans att det kan hjälpa. Har någon här inne testat det? Eller någon annan med IBS som kanske har tips på bra saker att äta och inte äta? | |
| blankomblank | 2009-01-27 11:20 | |
![]() | Jag har också IBS Prova att dricka mer vätska, ät mindre rött kött och stekt mat. Skär ner på fettet som lätt skapar kaos. För mycket fibrer är inte heller bra då får man ont i magen. Vätska är det bästa, drick 1liter på morgonen innan du börjar äta. Banan är bra om man har magkatarr, vilket man ofta får med IBS. | |
| le-lou | 2009-01-27 11:21 | |
![]() | Ja banan är en hederlig räddare i nöden, men fibrer har jag fått för mig är bra? | |
| Margana | 2009-01-27 11:22 | |
![]() | Blankis - får man ofta magkatarr med IBS? Jag har nämligen båda och de skiljer ju sig rejält. Berätta mer. | |
| blankomblank | 2009-01-27 11:22 | |
![]() | När jag var liten sades det att jag hade stressmage. Min kompis som växt upp i liknande situation har också IBS. Jag har funderat på om det kan vara stressrelaterat eller en följd av en i stort sett kronisk magkatarr. Känner du igen dig? | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-01-27 11:22 | |
![]() | Jag har också IBS och vet vilka problem du har. Jag har inte testat att utesluta kolhydrater men det kanske man skulle. Det är bara så svårt eftersom det finns i den mesta basfödan. Men jag kan rekomendera en tablett som finns på apoteket som heter Bifiform. Jag har inte käkat den så länge men känner en liten förbättring så det kan vara värt ett försök:-) | |
| blankomblank | 2009-01-27 11:24 | |
![]() | Man kan ha två olika former av IBS, jag har den tröga magen och då funkar inte fibrer. Jag ska äta mer lättsmält mat bara, fibrer är inte så lättsmält det är ju därför de sätter fart på magen. Om man har lös mage eller springmage gäller andra råd. | |
| Margana | 2009-01-27 11:24 | |
![]() | J*vla skitmagkatarr som gör att jag inte kan dricka kaffe som jag vill.... Har inte haft något anfall på jättelänge och dricker endast 1 kopp kaffe med mjölk om dagen och gudarna ska veta att det är dagens höjdpunkt. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-01-27 11:24 | |
![]() | Jag tror som blankomblank att IBS och magkatarr hänger ihop lite. I mitt fall har jag båda och har också hört att det är väldigt vanligt. | |
| Margana | 2009-01-27 11:25 | |
![]() | Blankis - jag varierar mig mellan lös i magen och hård i magen....sen har jag magkatarren i perioder, dock länge sen sista tack och lov för jag blir verkligen jättedålig. | |
| kaai - Ej medlem längre | 2009-01-27 11:26 | |
![]() | kaffe är gott, för gott :P | |
| Margana | 2009-01-27 11:26 | |
![]() | Ofta är jag lite lätt illamående, inte mycket bara lite så där. Försöker äta regelbundet och små portioner. Har hittills inte märkt något som gör mig bättre, i går morse fick jag ont i magen av den dagliga tallriken havregrynsgröt. Tyvärr är det nog stressrelaterat i mitt fall =( | |
| Margana | 2009-01-27 11:27 | |
![]() | Kaii...elaking bara för att du kan dricka hur mycket du vill *surar* | |
| blankomblank | 2009-01-27 11:27 | |
![]() | Ja sköter man inte sin IBS får man magkatarr, ökad syrautsöndring och så småningom magsår. Min pappa har samma och han har haft tarmvred som gjorde att tarmen brast. Han äter ofta på nätterna, stort no no... Vilket gör att han har hemsk halsbränna och spyr ofta upp mat när han ätit för mycket. IBS är i regel ärftligt har jag hört. | |
| Margana | 2009-01-27 11:28 | |
![]() | Jag äter sällan sent och aldrig på nätterna, inget godis, mjukt bröd eller fikabröd under veckorna. Lördag är fri ätning. | |
| le-lou | 2009-01-27 11:35 | |
![]() | Jag har som Margana, och drar ofta på mig magkatarr dessutom. Min läkare säger iaf att magkatarr och ibs går hand i hand. Har man en krånglig mage, så gäller det med all sannolikhet hela magen. Tack för alla tips, Kissed - jag ska genast handla det där och prova :) | |
| Margana | 2009-01-27 11:36 | |
![]() | Jag ska också testa det där, hoppet finns ju om att må bra. =) | |
| EssQ - Ej medlem längre | 2009-01-27 15:54 | |
![]() | www.magskolan.se/AZM...sp x?id=852 Här e kanske nåt att läsa :) många verkar ha IBS.. själv har jag Ulcerös Kolit sen24 år tbx | |
| Sotfinger | 2009-01-27 16:06 | |
![]() | Jag har tendens till sk colon irritabile. Det är förstås en variant på samma tema, magtarmsystemet är min känsliga punkt och om jag kommer ur balans så är det där det märks först. Det gäller att först och främst leva efter grundreglerna (som ju är svårast att följa!!). Sova regelbundet och tillräckligt, äta lagom mycket, dricka vatten, motionera varje dag minst 20 minuter, lära sig att säga nej. Sen är det inte helt fel att lägga in ett "kontemplationspass" på ca 20 minuter varje dag också, i syfte att lugna sina sinnen. Det kan vara vad som helst, det är individuellt vad som passar. Meditation, power-nap, Qi Gong, yoga ... Jag tror inte att det finns något mirakelpiller eller preparat, det är en livsstilssjukdom med ärftliga komponenter. | |
| Aleu | 2009-01-27 16:12 | |
![]() | Jag har en fråga... vad är IBS och vilka är symptomen? | |