Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 716 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| david_84 | 2009-01-29 15:02 | |
![]() | These songs of freedom... Vilka är era favoriter bland fred- frihets- och protestsånger? Motivera gärna varför! Ni får också nämna vilka som ni tycker är överskattade av dessa. Jag hoppas bara att vi kan undvika politiskt käfteri och i första hand fokusera på musiken. Här är några av mina favoriter: Bob Marley – Redemption Song (En underbar frihetssång. Härlig känsla och stark text.) Cornelis Vreeswijk – I natt jag drömde (Jag tycker bättre om den svenska översättningen än engelska originalet. Den ska sjungas med lätt ironisk touch, och det tycker jag Cornelis passar bra för.) Elton John – Nikita (Det finns nog inte speciellt många sånger som berört kalla kriget på ett mer konkret och personligt sätt. Den här är fyndigare och mer feel-good än Stings ”Russians” - om man nu vill se det som positivt.) John Lennon / The Beatles – Real love (Får jag välja en sång av John Lennon blir det denna. Även om den inte berör fred/frihet i direkt bemärkelse känns det som en frihetssång.) Conor Oberst / Bright Eyes – Let's not shit ourselves (To love and to be loved) (Jag brukar inte ha så mycket till övers för Bright Eyes ofta ganska enkelspåriga samhällskritik, men den här sången innehåller så mycket mer. Det sprudlar av energi. Det ärliga och personliga växlas fram och tillbaka med distans och spefullhet.) | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-01-29 15:03 | |
![]() | www.youtube.com/watc...S_ rlCH4Nrg | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-01-29 15:05 | |
![]() | www.youtube.com/watc...Kc conmfBio | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-01-29 15:07 | |
![]() | www.youtube.com/watc...mp ;index=9 | |
| micro113 | 2009-01-29 15:10 | |
![]() | John Lennon -- då blir det Imagin (all the people) | |
| Kirk Hamster | 2009-01-29 15:13 | |
![]() | Just vad gäller frihet, fred och protest så måste ju Rage against the machine vara ett praktexemplar. Den här låten heter till och med "Freedom"; se.youtube.com/watch...qc M5lVoteQ | |
| david_84 | 2009-01-29 15:33 | |
![]() | Länkar till de jag nämnde: Bob Marley - Redemption song se.youtube.com/watch...II ZPURwTK8 Cornelis - I natt jag drömde se.youtube.com/watch...Tv vl9dj03Q Elton John - Nikita se.youtube.com/watch...Km XRwjWYUM The Beatles - Real love se.youtube.com/watch...re =related Bright Eyes - Lets Not Shit Ourselves [To Love and Be Loved] se.youtube.com/watch...iu HzcnEXf0 eller här i förkortad liveversion: se.youtube.com/watch...59 vNUqcGLs | |
| -Nephelia- | 2009-01-29 15:36 | |
![]() | Låten "Bella detesta matribus" är en protestlåt mot Israels ockupation.. Ja, om någon har lust så kan ni ju läsa och lyssna här; www.myspace.com/stel...ri afennica | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-01-29 15:49 | |
![]() | Jag säger självklart flera låtar av U2 såsom Pride, Sunday Bloody Sunday och Bullet The Blue Sky mfl. och den kanske allra viktigaste i modern tappning är Walk On, låten som bannade U2 i Burma eftersom att den är dedikerad till Aung San Su Shi (hoppas stavningen blev rätt). Bland andra artister ligger Another Mans Cause utav The Levellers högt samt även Zombie utav Cranberries. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-29 16:11 | |
![]() | david, jag tycker du har fåt med de flesta. Inte minst då min favorit redemption song, som varje "hatare" borde tvångsinjiceras med! ;) Bloody Sunday och zombie tycker jag definitivt skall läggas till som risotto gjorde! Skulle vilja ha med något med Peter Gabriel också... kanske live-versionen av "blood of eden" från secret world turnén. Ni som inte har hört denna, släck ljuset lägg er i sängen och lyssna! www.youtube.com/watc...q8 QiyvrhTc | |
| broccolisaur - Ej medlem längre | 2009-01-29 16:11 | |
![]() | Bob Dylan - Masters of War www.youtube.com/watc...uQ RIUVd6Aw | |
| Bitte - Administratör | 2009-01-29 16:12 | |
![]() | Finns det inte flera tube trådar redan ?? Bitte | |
| Little_Red - Ej medlem längre | 2009-01-29 16:18 | |
![]() | Klagar inte du på flera trådar av fel anledning redan? | |
| Knevertism - Ej medlem längre | 2009-01-29 16:19 | |
![]() | Detta är väl en helt annan slags tråd bitte så knip. Jag gillar: Dan Berglund - Mördares fria republik Victor Jara - El derecho de vivir Cornelis - Desertören | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-01-29 16:21 | |
![]() | Oavsett pinsamma låtar han gjort efter den här så tycker jag om den här..samplat från Martin Luther king... Common - I have a dream www.youtube.com/watc...Ba 55sDTIiA | |
| Knevertism - Ej medlem längre | 2009-01-29 16:24 | |
![]() | Kom på en fortfarande aktiv som gör väldigt bra protesthiphop: se.youtube.com/watch...rB RJVGLRPo se.youtube.com/watch...gs qTkzhbvE | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2009-01-29 16:30 | |
![]() | Eftersom flera av mina favvisar redan har nämnts , b.la Bob och U2, så jag lägger väl till Peter Gabriels "Biko". | |
| bobo flux | 2009-01-29 16:42 | |
![]() | "Forgotten Sons" av Marillion, berör konflikten i Nordirland. De sista fyra minuterna är lika sorgsna och melankoliska som de är vackra... se.youtube.com/watch...I_ 2RW2fyUA | |
| Mekano - Ej medlem längre | 2009-01-29 16:48 | |
![]() | Stevie Wonder - As “Change your words into truth and then change that truth into love and maybe our children’s grandchildren and their grandchildren will tell.” www.youtube.com/watc...To mW73WMug | |
| bobo flux | 2009-01-29 23:43 | |
![]() | Vi får ju inte glömma "You´re The Voice" med John Farnham! se.youtube.com/watch...9P 7TTvpO1g | |