Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 68 |
Mobilspel
| Pågående | 19 459 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-20 13:12 | |
![]() | att sälja en vara Jag är mycket dåligt insatt i vilka rättigheter/skyldigheter man som privatperson har när man säljer en vara till ett företag. Har man rätt att bestämma betalningstid själv? Får man ta ut förseningsavgift? Ska man skatta trots att man inte har F-skatt? Någon som vet? | |
| smörbit | 2009-04-20 13:16 | |
![]() | Nä tror inte det..Vad är det du ska sälja? | |
| Sotfinger | 2009-04-20 13:33 | |
![]() | Gå in på Skatteverkets hemsida och läs, då får du fakta direkt från källan. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-20 13:38 | |
![]() | Sotfinger, jag har redan läst där. Hittar inte svar på mina frågor. Möjligen kan skatteverket svara på om jag måste skatta (om jag ringer och frågar), men inte om jag har rätt att bestämma betalningstid och rätt att ta ut förseningsavgift. | |
| Lilla Busan | 2009-04-20 13:43 | |
![]() | Du som privatperson har givetvis samma rättighet att sätta ex antal betaldagar som alla andra.... Givetvis har ett företag på samma sätt som du som privatperson en skyldighet att betala en räkning i tid alternativt få betala straffavgift. Du har ju rätt att tjäna en viss summa per år utan att skatta för den , vet ej vad summan ligger på men har för mig runt 30.000. Lycka till kram | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-20 13:54 | |
![]() | Tack Lilla Busan. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-20 13:58 | |
![]() | Lilla busans beskrivning är precis så som jag själv tänkte förklara det. Jag ska inte säga att det är exakt så men det ligger inte långt från sanningen, så hennes råd ska du gå på anser jag. | |
| wildman | 2009-04-20 14:13 | |
![]() | För att sälja en vara behöver du inte skatta öht, du kan sälja din bil för 250000 utan att skatta (förutsatt att du köpt in den och inte tillverkat i syfte att tjäna pengar). Tror vissa här blandar ihop tjänster och produkter nu. Vad gäller betalningstid så är det ju något du kommer överrens med om företaget när du säljer varan. | |
| Sotfinger | 2009-04-20 15:27 | |
![]() | Enligt räntelagen får man ta ut dröjsmålsränta i affärer mellan två företag. Jag vet faktiskt inte om man som privatperson har rätt att göra det. Men ingen kan ju hindra dig att skriva ett sånt villkor på fakturan... om du sen har rätt att kräva in räntan om det skulle vara så att företaget inte betalar är en annan sak. Bedriver man affärsverksamhet i liten skala (hobbyverksamhet) behöver man inte redovisa moms om omsättningen är under 30 000 kr per år. Är vinsten per år mindre än 50 000 kr behöver man heller inte skatta. Jag vet inte hur wildman menar riktigt, för visst måste man skatta om man ägnar sig åt att sälja varor och gör vinst. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-20 15:33 | |
![]() | Jag ägnar mig inte åt att sälja varor och göra vinst. Det här är en engångshändelse och handlar om en struntsumma. På fakturan skrev jag två veckor som betalningstid, vilket är normalt vad jag har förstått. Nu har det gått tre... Pengarna är inte viktiga, men jag blir irriterade på att man som privatperson tydligen får köras över hur som helst. Därför undrade jag om någon här kände till vilka regler som faktiskt gäller, om jag på något sätt kan markera gentemot företaget. Kräva någon slags respekt. Tycker att en tioprocentig förseningsavgift borde vara tillräcklig. Eller? | |
| Sotfinger | 2009-04-20 15:48 | |
![]() | Jag tror att 8 % är standard. Men visst, gör det. Det är dålig stil att inte betala i tid. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-20 15:49 | |
![]() | Tack för hjälpen! | |
| skogstorparn | 2009-04-20 17:38 | |
![]() | finns väl ingen regel ,men 30dagar är väl praxis .många går efter det,oavsett vad som står på fakturan.. | |
| veggie_d | 2009-04-20 18:51 | |
![]() | Hur tydligt skrev du det där.. det är inte ovanligt med två månader när det gäller företag. | |
| Sotfinger | 2009-04-20 18:56 | |
![]() | Hmmm, ska man acceptera sånt? De flesta brukar väl ändå sköta utbetalningar regelbundet och minst en gång i månaden. Själv får jag ofta fakturor som ska betalas inom 14 dar från fakturadatum, och då kan det ha gått ett par tre dar innan jag har fakturan i handen desssutom. | |
| skogstorparn | 2009-04-20 19:04 | |
![]() | ju större företag=ju längre/svårare innan du får betalt.. | |
| veggie_d | 2009-04-20 19:06 | |
![]() | Förresten. Skrev du inget om förseningsavgift på fakturan? Tolkar det så eftersom du frågar hur mycket som är rimligt att ta nu. Om du inte gjorde det kan du nog glömma att ta ut någon. | |
| Sotfinger | 2009-04-20 19:43 | |
![]() | Enligt räntelagen har man rätt att ta ut dröjsmålsränta även om man inte angett det på fakturan. Men, som sagt, den lagen gäller nog bara företag. | |
| veggie_d | 2009-04-20 19:44 | |
![]() | Jo. Och sen är det en viss skillnad på vad man har för laglig rätt och på hur mycket man orkar käfta med någon också :) | |
| skogstorparn | 2009-04-20 19:50 | |
![]() | precic..och vad man sålt..en häftapparat eller en grävmaskin.. | |