Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 503

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BenDavis2009-04-22 07:28
Antal inlägg: 470

Är du vass på krukväxtr och blommor?
Jag har en två och en halv fönster bred fönsterbräda som i princip står tom. Likaså en TV-bänk. Jag vill skaffa mig gröna krukväxter till TV-bänken och diverse blommor och annat trevligt till fönsterbrädan men har väldigt begränsad kunskap om sådant. Därför tänkte jag höra här om det finns någon i Stockholm som kan avvara lite tid för att hjälpa mig att dels avgöra vilka växter som passar och dessutom hjälpa till att plantera om i krukor samt dela med sig av skötselråd.

Jag är en sån som behöver någon som visar mig så olika böcker kan bara ge mig teorin men jag vet av tidigare erfarenhet att det skulle gå åt pipsvängen. Självklart kommer personen kompenseras på något sätt, antingen ekonomiskt eller om jag kan lära ut något tillbaka.

Nå, finns det någon vänlig och hjälpsam själ med gröna fingrar som känner sig manad? Jag lär mig snabbt :)

Ässät2009-04-22 07:53
Antal inlägg: 4824

Åh en sån människa vill jag med känna, har allt annat än gröna fingrar

Yinyanggurl - Ej medlem längre2009-04-22 09:12
Antal inlägg: 517

Näpp, tyvärr! Hemma hos mig är det dödens väntrum för växterna! ;-) Jag har gett upp totalt och börjat köpa konstgjorda blommor, istället. De är så fina så, och vill absolut inte ha nåt vatten! :-p

anneli72 - Ej medlem längre2009-04-22 09:16
Antal inlägg: 11612

Jag kan nog det mesta om att driva upp plantor,men är nog
ingen vidare pedagog.

krutmarie2009-04-22 09:17
Antal inlägg: 1696

BenDavis, om man ska börja med att ge lite råd och tips här i chatten så är det bra att veta vilket väderstreck fönstret och TV-bänken står i. Det är jättestor skillnad på hur mycket ljus/sol en del växter vill ha för att trivas.

Yinyan, det finns ju många lättskötta gröna växter som man kan ha hemma. Jag för min del avskyr konstgjorda blommor, men jag har en svärdotter och en dotter som har flera både ute och inne.

krutmarie2009-04-22 09:18

Anneli72, menar du att du inte har gått kurs i hur man "pratar" med plantorna på rätt sätt+ ;)

krutmarie2009-04-22 09:19

Ska till vårdcentralen nu, men återkommer lite senare i tråden, hej så länge alla med gröna, gula eller blå fingrar.

Mammarie2009-04-22 09:49
Antal inlägg: 323

Garderobsblomman tål allt :)

anneli72 - Ej medlem längre2009-04-22 09:53

Jag är autoditakt på det mesta.

anneli72 - Ej medlem längre2009-04-22 09:59

Jag skippade t.o.m profylaxkursen för att jag tyckte den var
fånig.
Ändå fick jag beröm av barnmorskorna för att jag andades
på rätt sätt.

BenDavis2009-04-22 10:04

anneli72: Jag behöver ingen pedagog utan mer någon som gör framför mig så jag ser hur man gör för att sedan kunna göra själv.
Dessutom kanske det är bra för dig att lära dig lite pedagogiska skills ;)

krutmarie: Tack för tipset. Har redan funderat på det där med väderstreck då jag inser att solens är olika viktig för olika växter. Problemet är att jag inte har någon kompass och ingen aning vilket håll det är. Ska fråga mina grannar när jag ser de om de har en kompass att låna mig.

Yinyanggurl - Ej medlem längre2009-04-22 11:17
Antal inlägg: 517

krutmarie: Tro mig, jag har försökt. Både garderobsblommor och kaktusar dör på löpande band, lol! Ingen idé, jag har gett upp! ;-)

snorklan2009-04-22 13:26
Antal inlägg: 1686

Håll dig till tjockbladiga växter, de tål både soliga och inte soliga lägen.. Se till att vattna när jorden känns torr och inte förr, kör ner fingret i krukan och känn efter.

Du behöver inte sätta om dem det första du gör heller om du nu inte köper plantor alltså, men det låter ju lite trist, bättre köpa lite större växter på en gång som fyller upp ytorna.

Jag rekommenderar dig att gå till.. (Rackarns.. kommer inte på vad den heter!!) .. en större blomsteraffär på hornsgatan, neremot hornstull, skylten är orange :) Där jobbar väldigt kunniga trevliga människor som kan hjälpa dig att göra fint.

Lycka till!

BenDavis2009-04-22 14:18

snorklan: Tack för tipsen men jag vill ha blommor också. Jag antar att de är lite mer komplicerade. Plus att jag vill köra från grunden, det är växandet som fascinerar mig mest :)

Jag ska lätt kolla upp den butiken. Tack!

anneli72 - Ej medlem längre2009-04-22 14:29

Prova med att plantera blomsterböna.
Den växer så snabbt att man ser skillnad från dag till dag.
Då måste du skaffa en spalje så att den har något att
klättra på.
Vackra blommor får den också.

snorklan2009-04-22 15:18
Antal inlägg: 1686

Växtmagasinet heter det ju! Och det ligger på Hornsg. 154 :)

Amiable2009-04-22 17:22
Antal inlägg: 1365

Garderobsblomma - den är tålig, alltid grön. Kan glömmas bort, utan att den dör. Platsar på de flesta ställena. Mörker som ljust.
De har blanka blad och ser alltid fina ut.

SashaLuna2009-04-22 20:17
Antal inlägg: 320

Hej. Eftersom jag är florist (bor dock på fel sida landet för att komma på ett hembesök) rekommenderar jag att du lånar den där kompassen av din granne, mäter fönstret och går till en blomsteraffär så kommer de att hjälpa dig med både krukor och blommor. Va inte rädd för att be om hjälp och ställ ut växterna i affären som de kommer stå i fönstret. Lycka till!

mekonium2009-04-22 20:28
Antal inlägg: 129

Kompass behöver du väl inte, det är bara att kolla var solen står olika tider på dagen. Klockan 12 på dagen är solen i princip rakt åt söder. Sen ska det finnas mer avancerade sätt att ställa in väderstreck efter armbandsur och sol men jag minns inte riktigt nu. Går säkert att googla på det.

Jag har förövrigt så gröna fingrar att de nästan fotosyntetiserar men jag bor inte i stockholm. Porslinsblommor tål dock det mesta och växer som fan när de får lite sol, det kan vara ett tips.

mekonium2009-04-22 20:34
Antal inlägg: 129

www.kolumbus.fi/bjor...ds trec.htm

kanske kan vara något?

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?