Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 918

Forumkategorier

Användare Inlägg  
köttflöjt - Ej medlem längre2009-06-06 00:52
Antal inlägg: 240

Var Neo god eller ond?
Jag tänkte att ämnet var för bra för att kapa den andra tråden, där jag fick frågan. Man vill ju inte riskera att hamna off-topic och väcka asagudarnas vrede... För att besvara frågan måste man först definiera vad man menar med "god" respektive "ond", och detta är ett ämne som ligger utanför ramen av denna forumtråd, men vi kan väl låtsas att vi redan har definierat ordens betydelser.

Vad anser ni i så fall, var Neo god eller ond? Jag ska avslöja min åsikt när tiden är mogen, men jag vill inte färga era åsikter genom att redan från början avslöja facit.

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-06-06 00:54
Antal inlägg: 2032

facit? jag fattade inte ett skit av de där filmerna, åtminstone inte de två sista..ond eller god? var någon av filmerna bra? dåliga?

6555562009-06-06 01:38
Antal inlägg: 857

Du får nog ta och definera iaf! Ond/god i betydelsen ond/god gentemot folket som lever kvar i matrisen eller gentemot de som rymt?

Elmis2009-06-06 01:46
Antal inlägg: 2916

Man kan ju inte snacka om ondska här. Förutbestämda saker har inget med känslor att göra.

köttflöjt - Ej medlem längre2009-06-06 02:03

Jag tycker att det är upp till den som besvarar frågan att göra det efter sin egen definition av god/ond, eftersom den ursprungliga frågan saknade definition av termerna.

Elmis2009-06-06 02:10
Antal inlägg: 2916

Neo är Neo. Matrix är Matrix. Nuet är nu. That's it. :)

köttflöjt - Ej medlem längre2009-06-06 02:11

Jag tycker att du är rätt smart, för att vara dig alltså. :) Det är inte helt rätt, men det är en bra bit på vägen.

Yinyanggurl - Ej medlem längre2009-06-06 02:16
Antal inlägg: 517

Det lilla jag förstår av Matrix är att Neo hjälper folk att bli befriade från The Matrix, alltså låtsasvärlden, till den verkliga världen....så han kanske är god då...? Ja, jag tror att han är god..

köttflöjt - Ej medlem längre2009-06-06 02:19

Ja, för att förtydliga så handlar alltså tråden om Neo från "The Matrix", om nu någon undrar vem denna Neo är, som vi talar om.

flaxbuster2009-06-06 02:22
Antal inlägg: 10

ska förrymda grisar befria de grisar som vi föder upp för att de har rätt att leva ett fritt liv? har de rätt till ett fritt liv när det är vi som gett dem livet under våra förutsättningar?

Det enda jag minns av 2 & 3 är att popcornen var goda, ettan däremot var riktigt bra.

Yinyanggurl - Ej medlem längre2009-06-06 02:23

En sak vet jag med bestämdhet i allafall! Det är att han är j ä v l i g t SNYGG! ;-) Hahaha!

media.animevice.com/..._l arge.jpg

köttflöjt - Ej medlem längre2009-06-06 02:27

Nu börjar du föra in diskussionen på ett sidospår här, vilket riskerar att göra att vi hamnar off-topic! Hade det inte varit av rädsla för detta hade jag bemött ditt argument från ett filosofiskt perspektiv (är det verkligen Neo på bilden, eller är det där bara en symbol för den verkliga Neo?). Istället låger jag er fortsätta att grubbla medan jag lägger mig och sover en stund, och jag hoppas att ni kommit med fina analyser imorgon!

Yinyanggurl - Ej medlem längre2009-06-06 02:32

Aa, jag är sorry att jag sa så där...jag flurar istället vidare på hur det står till med Neo, om han är ond eller god...den där så kallade riktiga världen de hamnade i, du vet i Zion eller vad det hette...nere i grottorna eller vad det var...det lät inte som nån hit, precis...med sökrobotar och andra diverse ondsinta maskiner som skulle sabotera hela tiden...så det vete farao om jag hade velat vara i den riktiga världen....hade nog trivts bättre i låtsasvärlden...The Matrix...så Neo kanske var ond då, som visade folk den skitiga, jobbiga, riktiga världen..?

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2009-06-06 02:36
Antal inlägg: 4814

Han följde den vita kaninen?

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-06-06 02:36
Antal inlägg: 2032

onda kaninen ska man följa..

Yinyanggurl - Ej medlem längre2009-06-06 02:39

Precis, och tog det blå pillret..istället för det röda....hmmm..livet är fullt av knepiga val...

flaxbuster2009-06-06 02:41
Antal inlägg: 10

Dåså, med tanke på ramarna så vill jag säga att han är en ond egoistisk typ som har för lite vänner. Ungefär samma spår som Yinyangurl nämner; bättre att vara lyckligt ovetande än att bo i en grotta. Nog för att de verkade ha skoj på sina fester men blir ju tråkigt efter en veckas grottande.

Yinyanggurl - Ej medlem längre2009-06-06 02:44

LOL flaxbuster! :-D

Neo2009-06-06 08:21
Antal inlägg: 29

I AM The One

Oneness is all there is

as a reflection of the Nothingness

We don't need eyes to See whats Real
When Truth enters
We instantly recognize it
and we can discriminate between
Real and Unreal

The illusion is created by the mind
The Mind has no limits
It's eternal and infinite

The Matrix we create in our minds
can be whatever we want it to be
We are the Creative Force of the Universe

But in order to do that
We must first see through the Illusion
Matrix EXISTS but is not REAL

Only Truth is Real.
Truth is seen and known by breaking identification with Mind.

Neo character in the movie was nor good nor evil - those are concepts created by Mind.

Neo had a burning fire in his heart to know the Truth. His love for The Source was strong enough to make him swallow the red pill and give up his fixed ideas about how the World/Matrix is. This brought him to Liberation and Freedom. And when being after being is released into Eternity - The absolute - the infinite screen upon which the Matrix is projected it becomes easier for other beings to follow! =)

You can do the same! If you have enough itching under your skin, knowing something... knowing what you perceive with your physical senses can't be all there IS. There is SO MUCH MORE! The whole Cosmos is Matrix. The whole Cosmos is what we ARE!

And ultimately... there's Nothing at all...
The formless mirrored in Form is a coin with two sides.
That coin comes from The source, which is unfathomable and unable to describe.

That's why the Matrix trilogy ends in Neo just going into... a total and utter surrender.

It's all about surrender.
Surrender

In Love
Peace
Truth
Ecstacy

and

Freedom

/ I am Neo

BlondBrigade - Ej medlem längre2009-06-06 08:58
Antal inlägg: 63

Läs denna intressanta artikel om vad som döljer sig bakom Matrixfilmerna...

www.dn.se/kultur-noj...r- 1.236771

Jag ser Neo som god; han räddade ju både mänskligheten från det påtvingade slaveriet och maskinerna från dess förmodade undergång.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?