Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 718 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mollee - Ej medlem längre | 2009-08-22 18:02 | |
![]() | Beteendevetenskap- Jag har kommit fram till att jag vill läsa till beteendevetare. Jag tycker om att lära mig hur människan fungerar, och jag vill jobba med människor. Tycker det verkar vara en/ett mkt intressant kurs/program/ämne och dessutom verkar det ha ett brett utbud på fortsatta vidareutbildningar och även ettbrett spektrum inom yrkesvärlden. Är det någon här som har gått en sån kurs/utbildning och kan berätta lite mer ingående om kurser, praktik och annat som är värt att veta? Eller, är det någon som jobbar med beteendevetenskap eller som beteendevetare som kan berätta vad ni har för jobb, arbetsuppgifter och om ni trivs med erat yrkesliv? Hur många poäng krävs det för att komma in? osv.... Mvh/ Molle | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2009-08-22 18:28 | |
![]() | Hej Mollee För att bli beteendevetare kan du antingen välja att gå ett helt program, eller att bygga upp din egen utbildning och ta en kandidatexamen. Vanligast är nog ämnen som psykologi, pedagogik eller sociologi, varav ett av dessa blir huvudämnet. Det finns ju sedan inriktningar som arbetsvetenskap eller andra samhällsvetenskapliga ämnen. Bygger du upp din examen med fristående kurser så står det dig helt fritt att välja vad du vill ha som huvudämne, och utfyllnad i din examen. Men går du ett program så slipper du omaket att vara lite osäker på om du kommer in på nästa kurs, bara du klarar dina poäng. Det är brett och jag tror arbetsmarknaden kommer att lätta om några år. MEN - ett stort MEN... är att om du väljer sociologi och kanske även psykologi, så slåss du på arbetsmarknaden med socionomerna. Även om utbildningarna är lika långa, och precis lika värda - så smäller socionomen ofta lite högre, för att det är ett mer välkänt begrepp än vad "Beteendevetare" är. Tycker du ska tänka igenom inom vilken sektor du vill arbeta, kolla runt på högskolor och universitet. Kommer du inte in på ett program - så kör på fristående kurser. Det har jag gjort. Jag har nu lämnat kandidatexamen bakom mig och fortsatt mot en Master. Alternativet att ta en Magister finns dock också fortfarande. Hoppas det gav något :) | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2009-08-22 18:29 | |
![]() | 180 poäng är en kandidatexamen med de nya poängen tror jag...Kanske är socionomexamen lite längre? Jag är osäker... Det vet säkert någon annan bättre än jag. | |
| Wordlezz - Ej medlem längre | 2009-08-22 19:05 | |
![]() | Master Beatha :-D | |
| Wordlezz - Ej medlem längre | 2009-08-22 19:05 | |
![]() | Jag är helt normal förresten <--- | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2009-08-22 19:09 | |
![]() | Ja, det är du! Det behövs inga poäng alls för att fastslå det :) | |
| bobo flux | 2009-08-22 19:15 | |
![]() | Jag ska läsa sociologi och socialt utvecklingsarbete med början nu till hösten. Det ska bli väldigt roligt. De ringde till och med och välkomnade mig från högskolan, sådan omtanke värmer. I samband med samtalet berättade de att arbetsmarknaden kommer att lätta i samband med pensionsavgångarna, men man bör nog vara inställd på att man kanske inte får sitt absoluta drömjobb direkt. Jag ska nog i likhet med uisge beatha också sikta mot en Master senare i livet, men det får framtiden utvisa. Lycka till. | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-08-22 21:13 | |
![]() | Varför vill du bli socialtant? Ett riktigt skitjobb att hålla efter samhällets miserabla. Ungefär som polis fast värre. Dessutom dåligt betalt också! Nu när du är ung och naiv verkar det säkert bra - sen när du är 39 och utbränd, fattig och desillusionerad så ångrar du dig! | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-08-22 21:16 | |
![]() | Mora xella: Vem har sagt att jag ska jobba på socialkontoret? Förresten, någon måste ju jobba som "socialtant" och hålla efter "samhällets miserabla". Har du jobbat med det själv eller? Jag tänkte, du låter rätt bitter. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-08-22 21:17 | |
![]() | Allt handlar inte om pengar, dessutom gillar jag människor och skulle inte ha något emot en skitlön så länge jag fick ut något av mitt arbete. | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2009-08-22 21:21 | |
![]() | :) Man måste inte direkt arbeta som socialsekreterare eller frivårdsinspektör bara för att man är beteendevetare. Det finns väldans många andra alternativ. Däremot inte sagt att det är något fel på ovanstående arbeten - så länge man inte är en trött, bitter, sur gammal disktrasa på sin tjänst! | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-08-22 22:02 | |
![]() | Lycka till! Säg sen inte att du inte blev varnad.... | |
| Rhotheta | 2009-08-22 22:09 | |
![]() | Fin bild, Mollee!;) | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-08-22 22:10 | |
![]() | Mora xella: jaja what ever ^^ Rhotheta: Tack :D biter mig dock i läppen så jag ser lite ansträngd ut :) | |
| bobo flux | 2009-08-22 22:14 | |
![]() | Peter Bergers "Invitation till sociologi" är väldigt intressant och ger en överblick av vad som utgör sociologin grunder. Rekommenderas. | |
| Rhotheta | 2009-08-22 22:16 | |
![]() | ;) | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-08-22 22:22 | |
![]() | Uisge Beatha och Bobo Flux: Tack för samtliga råd :) *blinkar till professorn* | |
| Rhotheta | 2009-08-22 23:41 | |
![]() | *reflekterar som vanligt* | |
| Mora Xella - Ej medlem längre | 2009-08-23 11:26 | |
![]() | Vill du jobba med mäniskor - utbilda dig då till sjuksköterska eller läkare om betygen räcker. Mycket mer rewarding dvs mer positiv feedback med mindre risk för att du själv ska lida och fara illa av jobbet jämfört med att jobba med socialfall. Undvik psykiatrin där arbetsmiljön är fruktansvärd. Om du inte tror mig - kolla på vilka yrkesgrupper som är mest sjukskrivna för utbrändhet, depression eller har suiciderat. Visst, någon måste jobba med "de miserabla" men undvik det om du kan. | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2009-08-23 12:07 | |
![]() | Var kollar jag de uppgifterna? | |