Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 134

Forumkategorier

Användare Inlägg  
-Nephelia-2009-11-04 19:20
Antal inlägg: 1217

Barndomsminnen
Vad uppväcker barndomsminnen hos dig? En viss plats, doft, person, årstid eller speciell situation kanske?

För mig är hösten en period som framkallar minnen från barndomen. De fallande löven, kylan och den bitande vinden, dofterna, mörkret, ja allt sådant som hör hösten till, kan plötsligt kasta mig tillbaka till barndomen, bara sådär. Mycket märkligt.

Fluktsoda - Ej medlem längre2009-11-04 19:29
Antal inlägg: 506

Den första riktiga vårdagen varje år brukar kasta mig tillbaka till barndomen. Varm sol strålar mot kisande ögon, doften av dammtorr asfalt, ljumma vindar som smeker bara armar, en känsla av oförställd glädje.
För en stund kan jag förledas att tro att jag är lycklig på riktigt - lycklig som ett barn.

vita_syrener - Ej medlem längre2009-11-04 19:31
Antal inlägg: 22144

Jag kommer ihåg ett tillfälle när jag var på samtalsmetodik. Sista kvällen fick vi med slutna ögon lukta på något. Och jag gjorde en resa i mitt inre. Jag hörde fiolmusik, skog, föräldrar, mitt barndomshem och drabbades av en otrolig hemlängtan, till min barndom och rötter. Det jag fick lukta på var mandellikör som påminner om Björnklister. Men den upplevelsen var så stark. Min morfar byggde och spelade fiol. Jag är uppvuxen i Hälsinglands skogar. Harmoni och mycket kärlek i mitt barndomshem. Och likören är skoltiden och Björnklister.

mollee - Ej medlem längre2009-11-04 20:56
Antal inlägg: 6087

Hösten.

Minta2009-11-04 21:16
Antal inlägg: 20042

Hösten, ja. När jag ser mark täckt av höstlöv minns jag att jag gick med min morfar hand i hand i Slottskogen när jag var liten. Vi måste ju ha promenerat hand i hand även vid andra årstider.

caughtbock2009-11-04 21:18
Antal inlägg: 7699

Smultron, de där småfåglarna som inviger våren, Babar, Trasdockorna, Anslagstavlan och Guldheden.

vindsus862009-11-04 21:19
Antal inlägg: 3785

allt.

caughtbock2009-11-04 21:19

Har ganska starka minnen från glashissarna i NK också, men de börjar ju blekna... Är aldrig där längre :P

mollee - Ej medlem längre2009-11-04 21:21

Ja, trasdockorna :P
*lite trasiga och knasiga*
Och även bumbibjörnarna och ducktales får en att bli lite nostalgisk.
Barnprogrammen var bättre i slutet på 80 och i början på 90-talet!

mollee - Ej medlem längre2009-11-04 21:21

Ja, trasdockorna :P
*lite trasiga och knasiga*
Och även bumbibjörnarna och ducktales får en att bli lite nostalgisk.
Barnprogrammen var bättre i slutet på 80 och i början på 90-talet!

anneli72 - Ej medlem längre2009-11-04 21:25
Antal inlägg: 11612

Klorstinkande simhallar hatar jag!

Druknade nästan när jag tog mig vatten över huvudet en gång.

Jag är för evigt tacksam att min klasskompis räddade livet på

mig.

Maja G2009-11-04 21:27
Antal inlägg: 10730

Kommer ihåg då vi bilade hem från semestern(Norrland o norra Finland) varje sommar och började närma oss Vättern. Vättern låg så fint och vattnet glittrade mer än någonsin. I Huskvarna så kändes det nästan som hemma, fast det var en bit kvar...Pirret i magen efter kompisarna som jag hade saknat i nästan en månad..
Tyckte att träden hade vuxit jättemycket under sommarmånaden och det var så grönt och fint på vår gård...
Hann knappt hoppa ur bilen innan jag sprang iväg för att ringa på kompisens dörr:)

caughtbock2009-11-04 21:27

Flygplaaaan, flygplaaaan! Luftens hjältar lalala.... :P Starka minnen! Räddningspatrullen också!

Maja G2009-11-04 21:29

Glömde att nämna den speciella doften från Dalakonditoriet i Norrahammar...
Det luktade så underbart gott, och jag vet inte ännu idag vad det var som luktade så gott, men har känt det någongång då jag har gått in i ett kondis ( helst ett äldre)

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-11-04 21:31
Antal inlägg: 2521

Viss musik, några olika språk, måsskrik, havsdoft mm.

Tvålis - Ej medlem längre2009-11-04 21:35
Antal inlägg: 4429

Jag kommer ihåg så mycket, har begåvats med ett egendomligt minne. Minns allt ifrån maginfluensan som 2 år gammal, när jaga fastnade i toaletten till lekis och förskolan (och det tydliga utanförskapet) Men mest kommer jag ihåg en solig förmiddag i Viken norr om skåne när mor satt och solade och ajg tittade på hennes tånaglar. Jag förklarade för henne vad fula dom var.. Och hon tittade på mig med ett leende och sa " viist är dom hjärtat" så kramades vi i vad som kändes som en fullbordad evighet.. antagligen en kvart.

Minta2009-11-04 21:35
Antal inlägg: 20042

Det är många saker, men en sak jag minns är växlingen av lukt mellan landet och staden. På vintern bodde vi i staden och på sommaren på landet. Jag minns hur gården och trappuppgångarna luktade när vi kom tillbaka till staden.

sina_shataz2009-11-04 21:39
Antal inlägg: 251

Parvo ... doften av sjuka valpar som blandas upp av myrmark. Det är en lukt jag kommer ihåg när jag tänker på en del av min barndom.

Maja G2009-11-04 21:43

Nu svävar jag iväg bland mina barndomsminnen, och väljer att bara komma ihåg de trevliga sakerna...de tråkiga lägger vi i en säck och knyter ihop..

Minns när pappa kom hem från jobbet på eftermiddagarna. Jag var tvungen att kolla hans portfölj varje dag för att se om han hade smörgåsar kvar...Tänk, smörgåsar som har legat i hans portfölj en hel dag, dom käkade jag upp och tyckte det var jättegott! ( !!?)
Och lyckan var ju om han hade köpt en chokladbit i kiosken, "baddare" tror jag den hette och han lämnade alltid kvar en bit till mig..

vindsus862009-11-04 21:46
Antal inlägg: 3785

jag vill inte börja prata minnen för då slutar jag aldrig. :) har så många.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?