Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 370 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Araknoidea | 2009-11-25 19:49 | |
![]() | Studenter som ställer irrelevanta frågor på föreläsningarna I min klass är det många som ställer irrelevanta frågor på föreläsningarna. Hur gör ni om ni upplever att det blir för mycket trams och lärarna glatt svarar.. Eller ni kanske inte har det problemet? =) | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-11-25 19:50 | |
![]() | Så är det i min klass också. Men ibland kan det faktiskt vara riktigt intressant och dessutom trevligt om man kommer in på något intressant ämne :) | |
| caughtbock | 2009-11-25 19:52 | |
![]() | Jag hade en klasskamrat som aldrig höll käften utan pratade bort varenda lektion. Varje gång läraren antecknade på tavlan klagade hon på tempot och att hon inte hängde med. Frågorna hon ställde var inte bara irrelevanta utan dessutom extremt korkade. Synd på en sån annars trevlig tjej. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-11-25 19:53 | |
![]() | FYI, detta är inte på något sätt ett beteende som är begränsat till studier. Det följer med hela livet. Jag är helt övertygad om att jag kommer att sitta och surna till på gamla tant Agda när jag är 87 för att hon inte för processen framåt och inte fattar vad det egentligen handlar om :-) | |
| Araknoidea | 2009-11-25 19:55 | |
![]() | Absolut, jag är ingen "ämnesfascist" =) Det är trevligt ibland, men det kan kännas som om vissa i klassen vill briljera med att ge onödig fakta =) och omformulera det så att det ska låta som en fråga =) | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-11-25 19:57 | |
![]() | Det är synd om folk som är lite "tröga". Tycker faktiskt det är bra att dom frågar om dom inte kan. Visst, man kan bli väldigt irriterad på folk som har svårt att hänga med ibland, just eftersom det tar bort fukusen för en själv lite grand. Men det är väl bättre att fråga när man inte förstå än att låtsas sitta där och förstå när man i själva verket inte gör det? Finns säkert jätte många elever som blir glada över dessa "onödiga" frågor också, eftersom att de själv inte vågar fråga, med risken för att känna att dom stör i lektionen och kanske känner sig i vägen. | |
| upan | 2009-11-25 19:58 | |
![]() | Börja med det du också, det är så man får bra betyg. Att man egentligen ska lära sig något är sekundärt. Det märker du sen när du kommer ut i arbetslivet. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-11-25 19:59 | |
![]() | Araknoida; sådana personer kallas för Besserwissar :) Det finns inget att göra åt dessa människor, tyvär! Låt dom hålla på med sina "smygbriljeringar" alla genomskådar dom ändå! ;) | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-11-25 20:00 | |
![]() | Måste hålla med Upan. Att visa att man kan på lektionen genom att briljera på det sättet som du beskrev, gör att lärarna lägger märke till personen och deras kunskap i ämnet. Vill man komma någonstans i livet måste man ta för sig. Så är det ju. | |
| Mja-u - Ej medlem längre | 2009-11-25 20:02 | |
![]() | Hm. Vad är en "onödig" fråga? Har inte alla samma rätt att förstå - alla är ju inte helbrighta... | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2009-11-25 20:02 | |
![]() | haha ja, det är så drygt! jag ser bara kyligt stroppig ut med hopp om att dom ska uppmärksamma det men poletten trillar inte alltid ner tyvärr. | |
| upan | 2009-11-25 20:04 | |
![]() | Nej, alla har inte samma rätt att förstå, förstår man inte har man inte rätt att ta upp lärarens tid så att 50 andra elever går miste om en massa kunskap för att en person är egoist och korkad på samma gång. | |
| micro113 | 2009-11-25 20:04 | |
![]() | Fast man får nog köpa det -- ofta kan det som framstår som totalt irrelevanta frågor för den som har lätt att förstå det som presenteras, vara ingångar till förståelse för den som tänker i andra vägar och skapar sig förståelser för resonemang på lite krokigare sätt. Jag har erarenhet från en, för mig nära, person som verkligen kan föra goddag yxskaft resonemang och frågor -- och man funderar på om personen är i samma rum som lektionen förs -- men efteråt är man går igenom uppgiften tillsammans så resonerar sig personen utifrån detta goddag yxskaft ner till kärnan i det som läraren förmedlade. Jag blev ständigt lika fascinerad (detta var när vi studerade) och kan än idag inte förstå hur kopplingar mellan det till synes meningslösa pladdret/frågandet och det vi skulle lära oss, ens kunde göras. | |
| Tess 08 | 2009-11-25 20:08 | |
![]() | Men det är väl inte att briljera om frågorna är irrelevanta?? Vi hade föreläsning i kvalitativa metoder (läs statistik) och två färdiga sjuksköterskor som bara skulle läsa C-kursen lyckades med att börja diskutera Lithium-medicinering.... INGEN ansåg att de försökte briljera utan blev mest irriterad på att de började med sånt (som vi redan visste då vi läst kurs med sånt innehåll tidigare) bara för att ett exempel i statistiken handlade om behandling... | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-11-25 20:08 | |
![]() | Men, det beror ju på vad man frågar också. Om man kommer med onödiga tillägg som inte har med ämnet att göra, är det väldigt egoistiskt och onödigt. Men förstår man verkligen inte en viss fråga, så tycker jag man skall få ställa motfrågor och be om hjälp. Det är så man lär sig när man inte vet, genom att fråga. | |
| micro113 | 2009-11-25 20:08 | |
![]() | Mja-u Nej, det finns egentligen inga onödiga frågor. Och den enda dumma frågan i fasen av inlärning, är frågan man inte ställer. Eftersom det dumt att inte fråga om man undrar över något när man är där för att lära sig. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-11-25 20:10 | |
![]() | T.e.x Tess exempel ovanför är just ett sådant exempel på onödiga disskussioner som förstör för andra. | |
| Mja-u - Ej medlem längre | 2009-11-25 20:10 | |
![]() | upan; "Nej, alla har inte samma rätt att förstå, förstår man inte har man inte rätt att ta upp lärarens tid så att 50 andra elever går miste om en massa kunskap för att en person är egoist och korkad på samma gång." Ja, det verkar vara så man resonerar även i grundskolan... | |
| Tess 08 | 2009-11-25 20:13 | |
![]() | Ja mollee... det är ju som om man tar ett enkelt räknesätt (plus) och frågar: Om jag har fyra köttbullar och du har fem, hur många har vi tillsammans? Och någon sedan börjar diskutera innehållet i köttbullarna eller om de var stekta eller inte... | |
| upan | 2009-11-25 20:14 | |
![]() | Självfallet får man fråga en gång och få en förklaring men det finns oftast minst en person i varje grupp som ständigt måste förstöra för alla andra genom att vägra förstå. Hade jag inte förstått vad läraren menade hade jag hållit tyst och tagit det efteråt eller sökt information själv. | |