Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 39 |
Mobilspel
| Pågående | 19 358 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| 2007 - Ej medlem längre | 2009-12-06 16:26 | |
![]() | Försvinna från konversationen utan att säga till Detta kanske är en ganska onödig ny forumtråd, men jag känner att jag måste skriva av mig lite och höra vad ni tycker om det hela :) Brukar skriva med en kille på en community väldigt ofta, och där är han väldigt trevlig och vi skriver ganska ofta flera meddelanden till varandra i timmen - ibland uppåt 20 meddelanden till varandra varje dag. På senaste tiden har han dock börjat försvinna framåt kvällen utan att säga till mig, alltså utan att ens säga godnatt eller ge någon antydan på att han ska gå. Han brukar säga att han varit så trött så han inte orkade sätta sig vid datorn mer, men jag tar illa upp och det har jag sagt till honom. Han lovade att skärpa sig, men nu har han börjat igen med att bara försvinna utan att säga något. Ibland kommer inte hans svar förrän sent dagen efter, och då nämner han inte ens att han råkade somna och därför inte svarade. Är det jag som är "överkänslig" och tycker det hör till att säga hejdå när man ska lägga sig eller försvinna från datorn en 4-5 timmar, eller är det så nonchalant som jag själv tycker? Vad tycker ni om det hela? Hur skulle ni reagera om ni pratade väldigt mycket med någon på internet som sedan försvinner gång på gång utan att säga något om det? Jag blir lika irriterad och besviken varenda gång. Visst, det är bara på internet och irl händer naturligtvis inget liknande, men jag tycker det är lika nonchalant ändå. Jag lever ju trots allt här där jag sitter bakom min skärm, trots att orden bara förmedlas genom bokstäver. | |
| vit dvärg | 2009-12-06 16:46 | |
![]() | har du gett upp den där killen du hade spanat in nu? | |
| pion ekrot | 2009-12-06 16:46 | |
![]() | Vadå, försvinner han mitt i en ordväxling eller? Om jag var du skulle jag nog se till att fibbla med lite annat under tiden och inte sitta och vänta på svar för länge, för det är väl då man blir besviken antar jag. Sen är det väl värre beroende på vad man pratar om, pratar man om vädret och vad man ska äta till middag så är det väl inte så farligt jämfört med om man pratar om nåt känsligt. Jag kan förstå att man inte "orkar" avsluta med att säga hej då varje gång, så gör jag med ibland och det är absolut inget man ska ta personligt. Ofta pysslar man kanske med lite andra grejer samtidigt som man chattar eller skiver meddelanden och då kan man ju glida över i det lite mer eller helt och hållet, för att man helt enkelt vill ha och behöver ett fungerande IRL-liv också. Du vet - sova, städa och diska och allt det där. :) | |
| vit dvärg | 2009-12-06 16:47 | |
![]() | denna killen kanske helt enkelt inte tycker att du är så viktig som du tycker han är eller så mår han själv inte bra så då orkar han inte bry sig. | |
| vit dvärg | 2009-12-06 16:48 | |
![]() | han kanske tycker du är klängig. eller så gillar han att du bryr dig när han bara försvinner. vem vet. | |
| hussar | 2009-12-06 16:51 | |
![]() | han har väl nån annan ? | |
| 2007 - Ej medlem längre | 2009-12-06 16:59 | |
![]() | Han har ingen annan, och jag ser våran relation mer som en vänrelation. Vet däremot att han gärna vill träffa mig igen och verkar tycka bra om mig. Han kan försvinna mitt i en ordväxling ja, och ibland händer det han loggar in och läser mitt meddelande men inte ens svarar på meddelandet samma kväll. Kan hända jag sitter och väntar på nya meddelanden lite väl ofta, men tycker ändå det är dålig stil. Och vit dvärg, ditt första meddelande: haha! :D | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-06 17:02 | |
![]() | Det är ju artigt att säga godnatt men ibland kan det faktiskt ta udden av det roliga om man börjar behandla någon man skriver till över datorn som om det var någon man träffar ofta irl. Min äldsta internetvän brukade underhålla mig med fantastiskt roliga mail. Vi skickade meddelanden under väldigt lång tid. Sedan började vi bli för artiga mot varandra och allt mer av tiden gick ut på att berätta när vi skulle gå, varför och när vi kunde väntas höra av oss igen. Och långa ursäkter om varför vi inte hört av oss. Det är ju ganska mycket man måste fylla i om sitt liv för någon som inte är i närheten. Så, en liten varning faktiskt för att det kan ta död på spontaniteten och skrivglädjen att vara för artiga. På msn krävs det ju ibland att man säger godnatt men just meddelanden och mail brukar väl gå bra att svara på dagen efter. | |
| 2007 - Ej medlem längre | 2009-12-06 17:09 | |
![]() | Du har helt rätt Larvbruden, håller med dig! Tycker däremot det känns nonchalant mot mig om vi skrivit flera meddelanden kring 21-tiden på kvällen. Kanske ett meddelande var tionde minut där vi svarade på vad den andra sa.. och sen rätt som det är försvinner han utan att säga till. Händer jag sitter uppe och inväntar ett svar bara för jag själv tycker det känns respektlös mot honom (och rent generellt) att bara försvinna, men jag är väl för snäll eller nåt... | |
| pion ekrot | 2009-12-06 17:12 | |
![]() | 2007, Ibland känner man sig inte upplagd för att svara just precis då. Kanske vill man mest bara svara när det känns rätt och bra, och det är ju bara att acceptera i så fall. Kan du inte det så är det nog bara att lägga ner, era konversationer ska väl bygga på lust och inte på plikt eller? Det låter lite kontroll-freakigt. Gör nåt annat kul också, för din egen skull. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2009-12-06 17:14 | |
![]() | Hur väl känner du honom? Det finns folk som är oärliga på nätet och de kan vara ruskigt duktiga på dölja eller ljuga om vissa saker i sitt liv, samtidigt som de är väldigt trevliga och öppna med annat. Det kan faktiskt vara så att han har någon annan. Men det behöver förstås inte vara så. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-06 17:17 | |
![]() | Han kanske inte planerar att gå att lägga sig... Om det här händer på oftast kvällarna kanske det är så att han går ifrån datorn en stund och sen blir riktigt trött och slänger sig i säng. Jo, du är nog väldigt snäll och artig och egentligen är det ju trevligast. Dock blir det så långdraget att säga godnatt eller hejdå. Jag är själv jättedålig på det och kan fortsätta prata fast jag eller den andra sagt att den skulle gå. Därför uppskattar jag folk som bara säger gonatt lite barskt och loggar ut :) Om personen gör så här ofta och även när ni verkligen är mitt inne i en konversation som kräver ett svar kanske det är något du kommer irritera dig på i framtiden. | |
| 2007 - Ej medlem längre | 2009-12-06 17:27 | |
![]() | Förstår ju självklart att man inte kan svara precis när som helst och måste lämna datorn emellanåt, och att man ibland somnar ifrån datorn.. det kan jag ta, nån gång emellanåt! Börjar tröttna på att konversera med honom faktiskt, blir bara irriterad på hans beteende. Som idag.. ser att han loggade in kring lunchtid och ser att han läst mitt meddelande, men inget svar än. Tydligen har han iaf hunnit sitta vid datorn och läsa mitt meddelande, men inte svara. Att svara tar väl max 2 minuter. Blir bara arg och ledsen på sånt :( Man känner sig inte direkt viktig, och när det inte är ömsesidigt så tröttnar jag.. Känner honom hyfsat bra, vi har snackat på nätet dagligen i säkert 3-4 månader och träffats irl också. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-06 17:31 | |
![]() | Men har han inte annat att göra vid datorn? Tänk om han har fler meddelanden att svara på? | |
| pion ekrot | 2009-12-06 17:33 | |
![]() | Äh - man behöver ju inte dra så snabba slutsatser. Jag tycker i alla fall inte att du ska ta det där personligt. Men om du tröttnar så gör du ju. Du kanske tycker han beter sig egoistiskt, men man skulle också kunna betrakta DITT förhållningsätt som lite väl egocentriskt. Lycka till, hursomhelst. | |
| 2007 - Ej medlem längre | 2009-12-06 17:37 | |
![]() | Jag har ingen aning om han skriver till fler, men inte på communityn vi håller till på i alla fall. Sen förstår jag inte hur jag skulle vara egocentrisk i det hela, hatar att ens riskera att kunna såra någon eller få någon att känna sig ledsen på grund av mig. Är väl snarare för snäll, trodde jag.. | |
| pion ekrot | 2009-12-06 17:40 | |
![]() | Att du tar det så personligt när det kanske inte ens har så mycket med dig att göra - det är det egocentriska i kråksången. Vad är det "snälla" i ditt resonemang? | |
| 2007 - Ej medlem längre | 2009-12-06 17:45 | |
![]() | Ja, är väl bara det att jag resonerar på ett annat vis. Skulle jag till exempel åka bort en kväll eller ett par nätter hade jag sagt till så personen jag skriver med inte slipper undra varför jag inte kommer svara på ett tag. Är väl för snäll i allmänhet, förlåter folk för saker jag inte borde förlåta och går med på saker trots jag känner mig sårad och så.. som nu, hade helt av allt velat sluta snacka med honom för jag blir bara ledsen över hans beteende.. kan inte hjälpa det. Att bara säga till att man ska lämna datorn tar ju bara 10 sekunder, sen kräver jag aldrig att man säger till såfort man lämnar datorn en timme eller går till affären och köper mjölk eller så.. men ni förstår nog. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-06 17:47 | |
![]() | Har ni inte msn? Vet du om han har det eller inte? På msn blir det lätt så att man pratar med flera samtidigt. Är nog ganska sannolikt att en som är vid datorn ofta har dragit på sig ett antal kontakter och kanske också har familj och irl-vänner där som måste kontaktas först och främst. Tänk dig själv att du loggar in vid datorn kring lunchtid och läser ett meddelande från din internetvän. I inkorgen ligger ett meddelande från ditt syskon som ber dig gå in på internetbanken och föra över pengar. Din kompis frågar när ni ska träffas för en fika. Du läser också igenom några andra mail. Tycker du det är rimligt att kräva att du ska författa ett kvickt och trevligt meddelande till din internetvän som du gillar om du behöver dra iväg? | |
| Karsten PhD - Ej medlem längre | 2009-12-06 17:48 | |
![]() | Något som kan göra mig uppriktigt ledsen är när människor inte visar hänsyn till andras tid. Jag har en vän som flertalet gånger meddelat "brb" mitt i våra konversationer meddelst e-meddelande. Någon timme senare visar det sig att min vän bara stängt av datorn och gått och lagt sig. Betyder brb kanske godnatt i dagens kommunikationsprotokoll? På min tid betydde det att man var tvungen att temporärt lämna konversationen, men ämnade återvända till den inom kort. I situationer såsom dessa finner jag tröst i insikten att elektronisk kommunikation aldrig kan tas på fullt allvar. Endast det verkliga mötet själ till själ är av varaktig betydelse. //Karsten, PhD | |