Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-06 19:03 | |
![]() | Ansiktsslöja i svenska samhället? Ikväll tar kalla fakta upp ämnet ansiktsslöja. Det handlar om en kvinna som tar strid för att få använda slöja som täcker hennes ansikte. Hon har tydligen fått hoppa av sin utbildning till barnskötare om jag förstod det rätt för att det inte passade sig med heltäckande ansiktslöja på förskolor. Jag ställer mej kluven i frågan och kan inte riktigt bestämma mej för vad jag ska tycka. På ett sätt så tycker jag att det är viktigt med den fria viljan och att de som bär ansiktsslöja inte utgör något hot för någon. Men åt andra sidan så tycker jag ändå inte att det passar i det svenska samhället. Har svårt att se individer med ansiktsslöja inom barnomsorgen och även i en klädaffär tex. Sen så står även ansiktsslöjan för ett sorts kvinnoförtryck i min värld i alla fall. Vad tycker ni andra? | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-12-06 19:05 | |
![]() | sköter dom om barnen på ett bra sätt så är jag nöjd,sedan får man ha på sig vad man vill.punkt. | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-06 19:05 | |
![]() | Skickar med en länk också. www.tv4.se/1.1375571...b_ i_skolan | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2009-12-06 19:06 | |
![]() | "Sen så står även ansiktsslöjan för ett sorts kvinnoförtryck i min värld i alla fall." öst låser in kvinnan, väst exploaterar. två sidor av ett mynt. kvinnoförakt. detta har föga att göra med religion. religionsfrihet och utövande är viktigt. | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-06 19:09 | |
![]() | Kollar man in ett stycke i min länk så säger det ganska så mycket tycker jag om hur jämställheten ser ut i de länder som ansiktsslöja är vanligt. "Niqab är vanligast i gulfstater som Jemen och Saudiarabien, länder som hamnar i botten när jämställdheten mellan kvinnor och män jämförs utifrån utbildning, ekonomi, inflytande och hälsa. I flera länder måste kvinnor bära huvudduk och hellånga kläder men ingen stat tvingar dem att täcka ansiktet. Hur vanligt niqab är i Sverige är det ingen som vet men de mest insatta tror att det rör sig om några hundratal. Många är svenska kvinnor som konverterat." | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-12-06 19:10 | |
![]() | men de kvinnor som vill ha den då?ska de då få ha det men inte om de ska jobba?där har vi oxå ngt som är kränkande... | |
| tattarfinkel | 2009-12-06 19:11 | |
![]() | Undra hur det skulle vara om en svensk kvinna skulle åka ner till mellanöstern utan slöja och jobba inom barnomsorg hmm... | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-06 19:11 | |
![]() | Jag sa just det myspruppen att jag är kluven i frågan. Tror att de som väljer att bära den i sverige troligtvis gör det av fri vilja och då är det ju viss skillnad. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-12-06 19:12 | |
![]() | ja å då tror jag inte det där är rätt sätt å börja,i jakt på de som inte vill ha den av egen vilja...att neka ngn ett jobb pga det är ju.... | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2009-12-06 19:17 | |
![]() | oavsett om en kvinna har slöja elr inte å vill jobba så att neka det är att kränka henne ytterligare,isf | |
| elma0005 | 2009-12-06 19:18 | |
![]() | Jag tycker att man får ta seden lite dit man kommer. Har full förståelse för att människor vill behålla lite av sin kultur även om man flyttar till ett främmande land, men jag kan inte acceptera att man i vårt samhälle väljer att dölja vem man är. Hur kan en lärare sätta betyg på en person som man inte ens ser? Kan man vara säker på att det är personen X i fråga som är närvarande på lektionerna, eller kan det vara vederbörandes syster? I vårt samhälle tolkar vi varandra mycket med hjälp hjälp av kroppsspråk och ansiktsuttryck, inte enbart genom den verbala kommunikationen. Det är en viktig del av VÅR kultur. Ska företag tvingas ha dubbla klädkoder? En för svenskar (där ofta huvudbonad inte tillåts, kepsar, mössor etc) och en för icke svenskar (där huvudbonader är ett måste...)? Jag håller med dig, Comeon, om att man blir kluven i frågan, men vad gäller arbetsplatser, är det trots allt arbetsgivaren som har rätt att besluta, tycker jag. Vill man inte foga sig efter de regler som finns får man välja ett annat yrke där klädkod inte har någon betydelse. | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-06 19:18 | |
![]() | Men åt andra sidan så finns det ju klädcoder på många jobb och det ser vi ju inte som förnedrande. | |
| Karsten PhD - Ej medlem längre | 2009-12-06 19:19 | |
![]() | Jag tycker att det känns kul och exotiskt med slöja. Ibland önskar jag att jag själv hade möjlighet att med liknande metoder ta avstånd från det synsätt som kort sagt går ut på att vi måste se varandras ansikten för att kunna lita på varandra. Ofta innebär detta även oskrivna regler om att vi måste se attraktiva och vackra ut, för att inte bli dömda på förhand som misslyckade människor. Då ser jag hellre inte ut alls än att tvingas se bra ut för att värderas som medmänniska. //Karsten, PhD | |
| vit dvärg | 2009-12-06 19:21 | |
![]() | jag tycker att, om man hjärntvättats sedan födseln att tycka att religion är rätt och kvinnor skall ha slöja så är det förtryck när man växer upp och börjar använda slöja. hon har ju det för att hon ända från början blivit itutad att det är så det skall vara. jag tycker det är rätt att hon inte fick fullfölja sin utbildning om hon insisterar på att bära burka. ansiktsspråk är så viktigt för barn och att då enbart se ögonen tycker jag inte räcker. sedan vet jag att åtminstone jag som barn ALDRIG hade velat gå in på dagis om någon som såg ut så var där. jag hade varit LIVRÄDD. och säkert många barn med mig. hur skulle det se ut om en svensk åkte till saudiarabien och försökte utbilda sig som något iklädd shorts och t-shirt? en jag kände blev fängslad när han kom till saudiarabien i shorts. han kom knappt ens ut ur flygplanet. men vi skall bara tillåta allt här eller? nej tack. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-12-06 19:21 | |
![]() | Vad passar in i det svenska samhället? Jag tycker att det är så märkligt att vi svenskar så bestämt kan säga vad som inte passar in. Passar schweizisk choklad in? Sydafrikanska viner? Resor till Thailand. Var är den där normen som säger hur vi ska vara och vad vi ska göra. Passar mitt liv in i den svenska normen? Antagligen inte. Sen har jag en personlig åsikt att jag inte gillar någon form av kränkning. Och för min egen del representar slöja något som jag har svårt att sätta fingret på. Men som jag inte tycker om. Kanske är jag indoktrinerad, kanske inte. Men i barnomsorg kan jag inte se några hinder. Leve mångfalden. | |
| Globularis | 2009-12-06 19:22 | |
![]() | Om detta blir godkänt skall då iaf jag engagera mig politiskt, mer idiotisk påfund än detta får man fan leta efter. Religion i vissa länder är endast till för att förtrycka folk i stort sett. Schweiz har visar vägen i demokratiska val. Politiseringen av religionen skall inte få framgång. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-06 19:25 | |
![]() | Jag burkar täcka hela ansiktet med smink. (Var tvungen att låta den freudianska felskrivningen stå kvar. Läskigt. ) | |
| Mincie | 2009-12-06 19:27 | |
![]() | Jag brukar täcka mitt ansikte med en keps och ett par solbrillor... borde jag få göra det? | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-06 19:29 | |
![]() | Nu är det ju föga intressant vad ni brukar täcka era ansikten med. Tråden handlar om något annat så läs gärna igen innan ni svarar. | |
| Globularis | 2009-12-06 19:30 | |
![]() | Vem vill sätta sitt barn på ett dagis med "svarta ninjor" utan minsta minspel. Jag tror de flesta barnen blir psykiskt störda på kuppen. Att böra se ett par ögon är inte normalt. | |