Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 398

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pseudonymf2009-12-19 13:09
Antal inlägg: 8282

Ge bort en get i julklapp.
Jag finner världen rätt så orättvis i flera lägen. Men när man väl kan göra något åt sitt egna dåliga samvete, är det ju toppen. Jag ska nog ta och köpa en get. Den enda personliga vinningen för mig är att jag förmodligen kommer känna att jag iaf dragit ett litet strå till stacken att göra en annan människa glad.

Det som verkar bra med detta projekt (som jag faktiskt tidigare har vart intresserad av, men tyvärr inte rört ändan ur vagnen och engagerat mig mer i) är att pengarna oavkortat går till projektet.

Saxat från sidan:
"En ung, frisk, dräktig get köps på getmarknaden i Uganda. Det går alltid att pruta något och för det som då blir över köps rep och getmedicin. Resten går till en pojke som vallar hem getterna från marknaden."

Och varför ska man då köpa en get?
Jag tycker det är toppen att kvinnor som har det sämre ställt eller som inte har samma utgångspunkt i livet som oss andra, får chansen att utbilda sig, lära sig engelska och ta sig vidare i livet och kanske till och med utforska världen.

Länk:
www2.stenungsund.se/...ba nken.htm

mollee - Ej medlem längre2009-12-19 13:31
Antal inlägg: 6087

Bra där!

carinau2009-12-19 20:12
Antal inlägg: 882

Både geten och åsnan lockar. Det blir nog mottagarens personlighet som får avgöra valet...

talvala2009-12-19 21:35
Antal inlägg: 127

Get fick jag i julklapp förra året. I år har jag önskat mig en vinterjacka - som ska levereras till något barn i norra Vietnam, så detta barn kan gå i skola hela vintern.

www.presentermotfattigdom .se/

Bitte - Administratör2009-12-19 21:44
Antal inlägg: 24221

www.fistulasjukhuset.se/

Om man som kvinna vill stödja andra kvinnor/flickor så är en gåva till detta sjukhus väldigt mycket värt, och det finns en sak att skänka som alla vi kvinnor använder och kastar och det har dom stor användninga av, det är våra trasiga stumpbyxor.

Nått att tänka på, byxdelen klippas av och används av benen väver man mattor och säljer och få på så vis in pengar till sjukhuset

-Torskmacka2009-12-19 21:51
Antal inlägg: 1623

jag köper alltid mina julklappar från unicefs hemsida.
I år har det blivit gröt, skolböcker och vaccin. Ingen get iår dock. Förra året blev det två.

carinau2009-12-20 23:07

Sådär, nu är geten klappad och klar!

yak55 - Ej medlem längre2009-12-20 23:28
Antal inlägg: 1536

köper också alltid mina julklappar från unicef. fast jag köper ljus, kläder, glas, etc

skulle själv vilja ha en get. har ett sovrum som inte används, och det skulle nog passa utmärkt som get stall.
fast det kanske inte skulle uppskattas lika mycket av grannarna :)

mrperfect2009-12-20 23:36
Antal inlägg: 11437

jag minns en gång då jag sprang i ett motionsspår och plötsligt kände en stark liksom Stall-lukt. Några hundra meter senare så fanns det en get som hade sitt viste där, antingen luktade geten mycket eller så har jag bra väderkorn :P

Frajtan2009-12-20 23:49
Antal inlägg: 85

getter luktar starkt o inte så gott, men familjerna blir nog glada för den mjölk/det kött de kan erbjuda. där har man inte mkt för att vara kräsen som vi bortskämda västerlänningar...

Comeon - Ej medlem längre2009-12-20 23:59
Antal inlägg: 456

Å vilka bra tips. Känns bättre på jul och allt överflöd som vi har när man kan ge bort en julklapp till någon som verkligen behöver denna hjälp:-)

bujum2009-12-21 00:28
Antal inlägg: 1750

Jo visst är det bra!
OM PENGARNA GÅR DIT DE SKA. Vilket de för det mesta inte gör.....En mycket stor andel hamnar på representationskonton och som mutor i de landen det gäller. Taskigt men tyvärr ett obestridligt faktum trots alla goda intentioner. Nej - om man ska hjälpa någon i dessa länder så ska man göra det direkt utan mellanhänder.

Pseudonymf2009-12-21 17:25
Antal inlägg: 8282

Någon som vill följa med mig på get-turné och överlämna getterna utan mellanhänder, så att alla blir nöjda ;)
Kul att ni är så duktiga på att ge bort julklappar som är getter, åsnor, jackor och gröt :D

humlan322009-12-21 17:45
Antal inlägg: 35

Jsg köpte två kycklingar för en hundring via Hoppets stjärna. Har inte bestämt om jag ska behålla dom eller ge bort dom i julklapp!

micro1132009-12-21 17:47
Antal inlägg: 17542

bujum
Min man säger som dig -- det får bli en get när vi kan åka dit och köpa överlämna den själva.

unief skall jag dock kika på.

odin - Administratör2009-12-21 18:08
Antal inlägg: 7442

Köpte en get förra året, och nu ringer de hela tiden och vill att jag ska skänka mer, argh!

Phelan2009-12-21 18:19
Antal inlägg: 167

Initiativet låter jättebra, men får man fråga hur man skall vara säker på att de gör vad de utger att de ska göra?

Sidan ligger på www2.stenungsund.se som är vadå? www.stenungsund.se är kommunens hemsida, här ser det nästan ut som man utnyttjat en www2-adress och likheten med en officiell hemsida?

Man betalar in till ett vanligt bankgironummer, åtminstone en gång i forntiden var det postgiro som slutade på -6 som indikerade en seriös givarorganisation.

Jag vill inte racka ned på initiativet utan undrar hur gör man för att ta reda på om vad som ser ut som ett vettigt biståndsinitiativ är äkta?

Tvålis - Ej medlem längre2009-12-21 18:26
Antal inlägg: 4429

Jag är kanske knäpp. Jag tycker inte att en get är nog och därför sånvill jag inte köpa en. Jag har sedan många år en tung moralisk diskussion med mig själv där jag vägrar att ge bidrag där det behövs. Anledningen är att jag vet att jag inte har rätt att köpa mig på ett gott samvete när jag vet att jag kan göra mer. Samtidigt så gör jag inte det jsut nu, så jag sitter med en hel väska av skam för att jag falerar på bägge hållen.

Samtidigt vill jag inte ge upp och bli "bara" en bidragsgivare, jag känner att mitt uppdrag är större än så-

DennisPlz2009-12-21 18:26
Antal inlägg: 4031

Satsa en slant på när/om den här fina geten överlever denna vinter. Vinsten skänks till valfri ideell organisations VD:s tjänstebilsleverantör.

www.merjuligavle.se/...en kamera2/

www.mynewsdesk.com/s...vi ew/66604

carinau2009-12-21 18:32

Jag var också lite fundersam och valde därför att gå via en annan organisation. Helt säker kan man ju nästan aldrig vara, men ibland kan det vara värt att chansa.

Eftersom jag tror att jag aldrig kommer att befinna mig i Afrika för att dela ut just getter, känns detta alternativ helt ok för mig.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?