Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 33 |
| Inloggade | 76 |
Mobilspel
| Pågående | 19 499 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| slånbär | 2009-12-27 18:08 | |
![]() | Hälp med bearnaise Jag har en fråga. Vet någon om man kan göra bearnaisesås (hemlagad då förstås) med hjälp av stavmixer? Jag vet att jag provade en gång för säkert närmare tjugo år sedan men då blev det bara skit-det blev aldrig tjockt. Jag är så trött på att handvispa när smöret ska ner i såsen för att tjockna. Det är alltid en chansning känns det som-ibland skär sig såsen och ibland blir den perfekt men det är alltid lika jobbigt med vispandet. JAg får nästan kramp. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2009-12-27 18:15 | |
![]() | Min blir inte så bra heller, synd att inte morsan är här hon är grym på det, men hon GÖR den med stavmixer. | |
| 123 hopp - Ej medlem längre | 2009-12-27 18:19 | |
![]() | Funkar säkert med stavmixer,pröva :=) eller ta elvispen ..... så slipper du vispa för hand. Om den skär sig kan du alltid pröva med att vispa upp den rejält igen,eller vispa i nån äggula,men vispa KRAFTIGT. | |
| VaKul | 2009-12-27 18:26 | |
![]() | Finns andra recept på bearnaise där smör inte ingår och är precis lika gott !! Som kock jag man ibland lära sig det snabba sättet att göra nånting på men som ändå smakar gott ! Mitt recept på bea utan smör för cirka tio portioner: vispa ner äggulan från 5-6 ägg tills det blir fluffift, (olja, 5-6 dl), vispa ner oljan försiktigt i början, dvs lite i sänder. När all oljan är nervispad, tillsätter du en halv citron, lite salt, 2-3 kapsyler rödvinsvinäger och oregano...blanda ihop allting, smaka av och tycker du såsen är för tjock, tar du några droppar vatten tills du får en lagom konsistens och om det ev. behövs mer oregano / vinäger! Ställ i kylen en stund.....klockrent god !! | |
| VaKul | 2009-12-27 18:27 | |
![]() | Ett litet tips när det gäller ALLA såser.....vispa ner lite vatten och vispa åt ett håll ett tag, då går såsen ihop igen! | |
| dgeo27 - Ej medlem längre | 2009-12-27 18:28 | |
![]() | www.google.se | |
| shoppa | 2009-12-27 18:32 | |
![]() | Hej slånbär! Om såsen skulle skära sig för dej så vispa i en tunn stråle vanligt vatten,det gör vi i restaurangbranschen,det har räddat oss många ggr!Såsen går garanterat ihop dåLycka till,det hör till att vispa! | |
| lsaw | 2009-12-27 18:32 | |
![]() | Oregano??? Jag fuskar genom att inte koka någon kryddbukett och inte använda extra salt. Jag använder Italiensk salladskrydda och Dragon. Skall testa med oregano nästa gång (i en liten klick)... | |
| VaKul | 2009-12-27 18:36 | |
![]() | Jag menar så klart dragon!!...*s*....inte oregano, fast det kanske funkar om bearnaisen ska vara till en pizza !!..*s* Sorry! DRAGON så klart.. | |
| lsaw | 2009-12-27 18:40 | |
![]() | Då slipper jag testa:) | |
| pati0 | 2009-12-27 18:42 | |
![]() | Släng i en isbit när det börjar skära sig. | |
| Nickolina6 | 2009-12-27 18:47 | |
![]() | Lomanders bea på burk smakar också mums! : ) | |
| slånbär | 2009-12-27 20:13 | |
![]() | Tack för olika tips. Det jag var ute efter var ändå om det går att vispa vanlig klassisk Bearnaise med stavmixer. Dom gånger den har skurit sig så har jag prövat ovanstående och andra knep men det har aldrig funkat för min del. Går det åt helsike så gör det det är bara att börja om igen. jag antar att det är så att vispandet hör till men det skulle vara skönt att slippa just den delen. Tänkte att någon har egen erfarenhet och kunde säga att det går alldeles utmärkt......men det kanske det inte gör. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-12-27 20:39 | |
![]() | Jag kan tänka mig att temperaturen på ingredienserna spelar in. Att göra en bea är ju nästan ett kemiskt experiment. | |
| -Torskmacka | 2009-12-27 22:29 | |
![]() | ajaj... inte ska man använda stavmixer inte.. ta det lungt och låt smöret göra sitt, vispa lungt och fint för hand bara. | |
| pati0 | 2009-12-27 23:50 | |
![]() | Är fettet för het när du rör ihop det med gulan så skär sig såsen, har för mig att det har med att göra att proteinerna i gulan. Du kan inte misslyckas om du är noga med att temperaturen på äggen och smöret är lika dvs 37-38 grader, bara känna med fingret... | |
| kleinp | 2009-12-28 00:30 | |
![]() | Inget går upp mot en riktig béarnaisesås. Men om man inte vill lägga ner den tid och kraft som krävs så finns ett snabbalternativ. Blanda crème fraiche (eventuellt lätt-crème fraiche) med hackad schalottenlök, rödvinsvinäger, dragon och salt och voilà, en fattigmansbéarnaisesås! | |
| Mindymoo | 2009-12-28 01:20 | |
![]() | kleinp:s recept är också bra för laktoveggisar! | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2009-12-28 08:44 | |
![]() | tycker den är skitsvår. alternativet är rydbergs på påse. bästa köpta | |
| finatina72 | 2009-12-28 09:34 | |
![]() | Tänker ge samma råd som Nickolina6....Lohmanders bea är mumma. | |