Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 530

Forumkategorier

Användare Inlägg  
magnusito2010-01-07 13:56
Antal inlägg: 5006

optimistfaschism
Läste i dagens Metro att en svensk kvinna som arbetar som framgångscoach i USA tipsade om hur man kan tänka vid förluster. Man måste tänka positivt och tycka att det känns fantastiskt och glädjande oavsett det tragiska i händelsen. Om man gör detta så blir man osårbar.......
Ja detta är verkligen ett utslag av vår tids narcissism. osårbar ska man vara i förhållande till omgivningen.

Jag har i alla fall fått lära mig och erfarit att om någon vid en kris lyssnar och kan ta emot de naturliga reaktionerna av ilska och sorg som förluster innebär så kan man så småningom komma vidare i en slags nyorientering.

Men dessa teorier verkar inte gälla längre, vi ska ensidigt koncentrera oss på att vara lyckliga no matter what. Lyckas vi inte med detta så är det vårt eget fel. Vi tänker dåligt och fel.
Usch för alla dessa coacher och beteendeinritkade ideer! De är inget annat än ytligtdravel. Är det ingen mer som reagerar?

humlan322010-01-07 14:03
Antal inlägg: 35

Det verkar inte helt lätt att tänka positivt vid förluster. Sedan beror det ju på vilken sorts förlust det är. En fotbollsmatch eller ens farmor:-) Men är inte detta en spegling av samhället i stort? Man ska vara så förbannat lycklig och oberörd i alla situationer. Det tycker jag är omänskligt. Livet har sina toppar och dalar, som vi måste ta oss igenom.

Sote2010-01-07 14:13
Antal inlägg: 3557