Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 530

Forumkategorier

Användare Inlägg  
magnusito2010-01-07 13:56
Antal inlägg: 5006

optimistfaschism
Läste i dagens Metro att en svensk kvinna som arbetar som framgångscoach i USA tipsade om hur man kan tänka vid förluster. Man måste tänka positivt och tycka att det känns fantastiskt och glädjande oavsett det tragiska i händelsen. Om man gör detta så blir man osårbar.......
Ja detta är verkligen ett utslag av vår tids narcissism. osårbar ska man vara i förhållande till omgivningen.

Jag har i alla fall fått lära mig och erfarit att om någon vid en kris lyssnar och kan ta emot de naturliga reaktionerna av ilska och sorg som förluster innebär så kan man så småningom komma vidare i en slags nyorientering.

Men dessa teorier verkar inte gälla längre, vi ska ensidigt koncentrera oss på att vara lyckliga no matter what. Lyckas vi inte med detta så är det vårt eget fel. Vi tänker dåligt och fel.
Usch för alla dessa coacher och beteendeinritkade ideer! De är inget annat än ytligtdravel. Är det ingen mer som reagerar?

humlan322010-01-07 14:03
Antal inlägg: 35

Det verkar inte helt lätt att tänka positivt vid förluster. Sedan beror det ju på vilken sorts förlust det är. En fotbollsmatch eller ens farmor:-) Men är inte detta en spegling av samhället i stort? Man ska vara så förbannat lycklig och oberörd i alla situationer. Det tycker jag är omänskligt. Livet har sina toppar och dalar, som vi måste ta oss igenom.

Sote2010-01-07 14:13
Antal inlägg: 3557

Jag är överhuvudtaget rätt trött på hur jäkla positiv man hela tiden ska vara. Ta på jobbet tex. Dom senaste åren så har det blivit mer och mer vanligt med uttryck som "gilla läget" , "vad kan DU göra för att det ska bli bra?" eller "du kan bara förädra dig själv inte andra". Sånt här är ju arbetgivarnas dröm för det innebär att det nästintill är en synd att säga att man har problem med något. Om detta hade funnits för sexti år sedan så hade vi inte haft någon fackförening idag och heller inte kunnat gjort något för att förändra vår arbetssituation eller få bättre villkor och löner. Jag är så trött på att alltid få höra att det är mig det är fel på om det uppstår något problem som jag vill lösa. Alltid är det någon amatörpsykolog som kommer med något av ovanstående och verkar duktig.
Varför ska man vara så himla positiv precis hela tiden? Om jag blir förbannad på något då är det alltid jag som har problem och inte det som orsakade det hela.

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-01-07 14:16
Antal inlägg: 1821

Jag tror att tänker man positivt själv, så inser man bättre vilka strukturella förändringar behövs för att skapa största möjliga nytta för de flesta. Vad är det som kan vara så oerhört negativt med att vara positiv, undrar jag?

Sote2010-01-07 14:23
Antal inlägg: 3557

Men i jobbet tex så innebär det ju att det blir jag som måste anpassa mig och ändra mig så att andra kan fortsätta och slappa omkring eftersom det är tabu att tala om problem. Vad kan DU göra ?
Jag vill kunna säga till folk som inte fixar att ha rutiner tex att dom faktiskt får skärpa sig men nej det är jag som ska se vad JAG kan göra för att få det att fungera. Då är det negativt att vara positiv tycker jag. Elle när man står med en unge som hotar andra med en stor pinne att "det är inte ok att göra så och hur kan du göra istället?"
Ta pinnen ifrån ungen och tala om vad som gäller är mer min grej.

jellyflower2010-01-07 14:46
Antal inlägg: 1108

Man kan faktiskt inte tänka positivt. Man tänker vad man tänker. Men man kan lära sig att inte lägga så jädra stor vikt vid det man råkar tänka.

Minta2010-01-07 14:55
Antal inlägg: 20042

Man kan inte ändra någon annan, bara sig själv. Det kan vara att tänka positivt och "äga" problemet.

Comeon - Ej medlem längre2010-01-07 14:58
Antal inlägg: 456

Människor som alltid är positiva ljuger för sig själva enligt min åsikt. Överpositiva människor är sjukt jobbiga anser jag. Att leva innebär att gå igenom alla känslor i olika situationer.

Sen är det inte bra givetvis att alltid gräva ner sig för minsta motgång heller eller som vissa gör, skylla alla motgångar på samhället runtomkring. Man är ansvarig för sitt eget liv.

Minta2010-01-07 15:04

Det är också bekvämt att säga att man är ansvarig för sitt liv och sina handlingar, det är man naturligtvis, men samhället kan inte sluta göra vad de kan för att skapa ett bra samhälle för det.

Mr Sun Green - Ej medlem längre2010-01-07 15:09
Antal inlägg: 825

Riktade hon in sig på lidande människor eller vanliga vardagspessimister?

Comeon - Ej medlem längre2010-01-07 15:12
Antal inlägg: 456

Absolut inte Minta det håller jag med om. Det var inte det jag syftade på heller. Men det finns en del som skyller allt på samhället och otur och det är mer det som jag syftade på.

Minta2010-01-07 15:22

Jag tror att det är lättare för somliga att tänka positivt. Om man har allvarliga brister t.ex. i sin uppväxt, är det nästan ett slag i ansiktet att höra att man ska tänka positivt. Det behövs så mycket mer. Men motsatsen till att tänka positivt är att tänka negativt och det utmärker en depression, en nedåtgående spiral av negativa tankar > en depression.

poänglös - Ej medlem längre2010-01-07 16:28
Antal inlägg: 416

twitter.com/shitmyda...41 06388421

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-01-07 16:37
Antal inlägg: 31064

Jag säger bara Mia Thörnblom (som tror att alla problem kan lösas på precis samma sätt - tre nedskrivna positiva tankar innan läggdags.)

magnusito2010-01-07 16:44

Det riktigt obehagliga i det här fallet var ju att hon inte syftade på neggiga tankar i största allmänhet utan på att människor vid allvarliga förluster inte skulle få sörja innan de tittade framåt.
Jag tror att detta går hand i hand med en utveckling där människor mer och mer skuldbeläggas i olika situationer för svaghet och inte ska ses ha rätten att tala om strukturella förändringar.

Sangria2010-01-07 16:57
Antal inlägg: 504

Lite som när djupt troende människor lägger hela sin tilltro till Gud. En tjej jag jobbade med för länge sedan hade förlorat sin bror i en olycka och hon var helt ok med att det var Guds vilja. Säkert en tröst iof men samtidigt har jag svårt att förstå hur man kan lägga sitt liv på en högre makt. Om man inte kan gå vidare så accepterar man ju inte tanken på att det är Guds vilja och då är man svag i tron -ergo jag själv är "syndaren" .

magnusito2010-01-07 17:21

Ja de underskattar folk och behandlar dem som idioter. Sedan är det ju märkligt att tidningar vill hänga på den här ytlighetstrenden. Att vara osårbar.... något att sträva efter...???

vulcan2010-01-07 17:40
Antal inlägg: 7666

Jag är osäker på om det nyttar så mycket till att försöka förändra sig åt ena eller andra hållet. Tror att benägenheten att tänka i positiva banor eller negativa tillhör den medfödda personligheten i rätt så hög utsträckning. Sen påverkas det förstås av villka livshändelser man råkar ut för.

Själv hade jag en relativt stor benägenhet att tänka negativa tankar och oroa mig som barn och tonåring. Men när jag som vuxen känner att jag fått kontrollen över mitt eget liv så verkar det som att någon slags grundläggande positiv syn har gjort sig gällande (låt vara uppblandad med en skaplig dos gnällighet resp. dåligt humör för små vardagsproblem).

Zaskia - Ej medlem längre2010-01-07 17:59
Antal inlägg: 576

Att alltid vara optimistisk går inte och det är dessutom dumt. Alla möter vi svårigheter i olika grad. Det gäller bara att kunna ta sig igenom dem trots att det känns motigt. Att låtsas att allting bara är bra löser ingenting. Man måste ha rätt att tänka i negativa banor när så mycket faktiskt är negativt och svårt. Att då bli trakasserad av människor som tycker att man skall se positivt på allting är hemskt.

Tvålis - Ej medlem längre2010-01-07 18:04
Antal inlägg: 4429

Optimism är väl något man föds med i stor utsträckning? Jag är en av dom förhatliga optimisterna som ser möjligheter i alla motgångar, vilket har blivit en del med åren. Det är bara en mycket liten del av befolkningen som är optimister. Att vara optimist är inget man kan koppla bort. Jag kan inte ta problem nattsvart, jag ser alltid den där strimman med ljus någonstans.

Jag förstår och respekterar att detta bör vara en ganska jobbig egenskap som är lätt att reta sig på.

Hade jag inte varit så jäkla optimistisk hade jag nog tyckt att det var jobbigt :-)

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?