Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade8
Mobilspel
Pågående19 501

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Comeon - Ej medlem längre2010-01-14 14:19
Antal inlägg: 456

Våld föder våld, stämmer det?
Har precis avslutat en bok som för övrigt var väldigt bra men reagerade lite på ett ordspråk i denna bok.
"Våld föder våld", kan man säga att det stämmer?

Kan man säga så om alla känslor? Hämnd föder hämnd, skratt föder skratt, glädje föder glädje osv?

Jag vill inte hålla med om det. Som jag själv ser på det så kan det lika gärna bli tvärtom. Att man blir så otroligt trött på det och lär sig något av det så man gör precis tvärtom.
Ta det här med hämnd tex, jag förstår inte de som vill hämnas, vad de får ut av det? Man sjunker ju lika lågt som den person som gjort en illa. Jag skulle må väldigt dåligt istället om jag utkrävde hämnd på någon.

Likaså om man tänker våld. Har man utsatts för våld så vill man inte utsätta någon annan för det eftersom man vet hur ont det gör på alla plan. Tvärtom så vill man istälet bli en bättre människa som inte gör så tycker jag.

Hur känner ni andra inför dessa ordspråk?

ElectricEye - Ej medlem längre2010-01-14 14:23
Antal inlägg: 3604

Att våld föder våld känns logiskt. Kanske att hämndinstinkten har gett fördelar genom alla år av evolution.

Comeon - Ej medlem längre2010-01-14 14:24
Antal inlägg: 456

Tillägg,,jag vet att istället stavas med två l så en rättelse är inte på sin plats:-)

bobo flux2010-01-14 14:30
Antal inlägg: 11371

Våld kan ju föda våld i den bemärkelsen att den som utsätts för våld kanske själv använder våld att försvara sig med?

ElectricEye - Ej medlem längre2010-01-14 14:33

SAOL föredrar att man skriver isär "istället" så att man i stället skriver "i stället". Observera att "isär" inte ska skrivas isär" :)

apbur2010-01-14 14:40
Antal inlägg: 9699

Jag tror det blir lite svårt att blanda in logik när det handlar om känslor.
Man använder gärna floskler som en given sanning för att man egentligen inte kan argumentera.
Folk som använder dessa slagord i debatter har diskvalificerat sig själva.
Bara att ignorera.

Satyra2010-01-14 14:41
Antal inlägg: 4561

Tyvärr gör väl människan ofta så som den själv lärt in från grunden - därför finns det ju också studier som visar att många som slår/utsätter sina barn för övergrepp, själva blivit utsatta som barn - hur absurt det än må verka. :-/

Det MÅSTE såklart inte bli så, men risken att bli våldsam/förövare verkar ju betydligt större om man utsatts själv. Förmodligen någon avstängningsmekanism som gör att det du säger: - "Har man utsatts för våld så vill man inte utsätta någon annan för det eftersom man vet hur ont det gör på alla plan." - , inte fungerar.

Så ja, jag tror att teorin stämmer rätt bra - att våld föder våld, likväl som kärlek föder kärlek.

Skugga2010-01-14 14:44
Antal inlägg: 6559

Det stämmer nog att man inte _vill_ utsätta någon annan för det man själv blivit utsatt för, men trasiga lidande människor gör det ändå. Se bara på det enkla faktum att så många säger att de aaaldrig ska bli som sina föräldrar/göra som sina föräldrar, men blir/gör det ändå, till sist...

SiriusMusta - Ej medlem längre2010-01-14 14:45
Antal inlägg: 3325

Skratt föder iaf skratt, tycker jag. Har jätte lätt för att börja skratta när andra gör det, även om jag inte skulle förstå vad det egentligen skrattar åt, så tycker jag det smittar och bara ljudet av någons gapskratt kan få mig att börja skratta! :)

apbur2010-01-14 14:47

Jag tror våldsbenägenhet är mer hormonstyrt och styrt av vilken grundpersonlighet man har.
Jag tror man med större säkerhet kan säga att en person med höga testosteronhalter kommer använda våld än att säga att en person som fick en smäll som tioåring kommer använda våld.

Skugga2010-01-14 14:50
Antal inlägg: 6559

Jag läste om en undersökning där personer fått testosteron eller placebo, de som fått testosteron utan att veta om det, var inte mer aggressiva, men de som _trodde_ att de fått testosteron men inte fått det, blev mer aggressiva.

Satyra2010-01-14 14:52

apbur - Om det handlar om EN smäll så håller jag med dig. Men om man betänker att det är ett invant mönster från barnsben, att man får stryk/utsätts för övergrepp, då är läget lite annorlunda. Tror jag.

carlmartin - Ej medlem längre2010-01-14 14:54
Antal inlägg: 4590

"Kan man säga så om alla känslor? Hämnd föder hämnd, skratt föder skratt, glädje föder glädje osv?"

som grundprincip tror jag att det håller ganska bra.

sen har de flesta människor mycket i bagaget. är man fylld av vrede kan ett skratt vara provocerande. allt kan vara provocerande beroende på vad man själv har inom sig.

ibland klarar man av att vända det våld man blir utsatt för till något annat - kanske medkänsla. men då är det nog ofta för att man också har upplevt medkänsla, och väljer det istället som en medveten handling.
våld man har upplevt på det ena eller andra sättet behöver heller inte komma till uttryck på samma sätt som det upplevdes. många individer som blivit slagna blir skygga och apatiska utåt sett. det inre kan fortfarande vara präglat av våld, tankar om våld, rädsla för våld.
man kan vara våldsam mot sig själv, i den inre dialogen. då föder våld våld även om det inte syns.

vi uttrycker vårt inre med subtila signaler. en person kan uppfattas som våldsam utan att veta om det själv. det samma gäller naturligtvis för allt annat, glädje, sorg osv

apbur2010-01-14 14:55

Skugga, man kanske lättare hanterar ovisshet om man plötsligt får stark sexualdrift.

Delfin902010-01-14 15:02
Antal inlägg: 51

Det är nog högst individuellt. Våld kan säkerligen föda våld, men det kan säkert lika sannolikt framkalla en motreaktion.

ElectricEye - Ej medlem längre2010-01-14 15:06

Jag har funderat ett tag nu och jag tror att det är så att det ena leder till det andra. :)

Satyra2010-01-14 15:14

carlmartin - "ibland klarar man av att vända det våld man blir utsatt för till något annat - kanske medkänsla. men då är det nog ofta för att man också har upplevt medkänsla, och väljer det istället som en medveten handling."

Precis, men det förutsätter just oftast att man är medveten om vad man utsatts för. I de fall där man bara fortsätter i en cirkel av våld handlar det nog oftast om att man förträngt/stängt av minnen och känslor kring sin egen utsatthet. För att kunna göra medvetna val krävs självinsikter. Tyvärr verkar alltför många lida brist på just det ... i stort och smått. :-/

apbur2010-01-14 15:16

Satyra, ditt resonemang förutsätter att människan på något sätt vill gott.
Man kan ju faktiskt vara fullt medveten om hur jäkla obehagligt det var att bli utsatt för våld men ändå välja att utsätta någon annan för det.
Kanske just därför.

Satyra2010-01-14 15:23

Obs. syftade inte sista meningen på dig, carlmartin, eller någon annan här i forumet heller för den delen. Ville påpeka det så det inte tolkas så! ;-)

carlmartin - Ej medlem längre2010-01-14 15:24
Antal inlägg: 4590

jag tror att människan vill gott. jag är säker på det:)

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?