Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 11 |
Mobilspel
| Pågående | 19 483 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Gilena | 2010-01-19 22:03 | |
![]() | Konsumentfråga: Fel info och råd från butikssäljare (mobiltelefon) LÅNGT Hej! Undrar om det finns några pålästa här vad som gäller i detta fall: Jag köpte strax före strängningsdags ikväll en mobiltelefon till min 12åriga dotter på en av de större elkedjorna. Jag fastnade för Sony-Ericson F305. Läste att den har en kamera på 2 megapixel, vilket jag tycker bör vara helt OK för vardagsbilder, ett viktigt argument. Såg också att den hade Mp3 samt radio, funktioner som min dotter gärna vill ha. Hon hade även önskemål om att det skulle vara skjutlucka, och telefonen såg helt OK ut. Jag pratade länge med en expedit i butiken. Jag förklarade noga att jag avsåg en flicka på 12 år, och jag berättade att telefonen huvudsakligen ska användas till att SMS:a med (massor!) samt för att ringa, mest till mej (gratis mellan oss via samma operatör). Det var de viktigaste funktionerna för oss, tillsammans med kameran. Jag bad försäljaren om råd och gärna ge tips om jag hade kommit på rätt spår, eller vilka andra telefoner hon skulle rekommendera i samma prisnivå, omkring max 1500:- (Denna såldes för 1295:-). Hon tyckte att jag hade hittat rätt modell och affären var ett faktum. Jag frågade om öppet köp, och hon sa att det är OK om man inte har packat upp den. Jag har satt batteri och laddaren, det är allt som gjorts, allt annat är intakt. Jag köpte med ett abbonnemang hos Halebop, kuvertet är ännu obrutet med SIM-kort och koder etc. Jag får nu veta via div recensioner, att detta är i första hand en renodlad spelmobil. Kapaciteten att lagra SMS är väldigt liten (läser ca 20 SMS endast!). Många verkar även ha haft problem med att mobilen stänger av sig och har dålig mottagning. Några har tyckt att kameran är väldigt dålig. Allting är ju relativt iofs beroende på vem som recenserar. Men jag känner nu att jag blivit vilseförd av säljaren, hon har inte rekommenderat till mej den telefon som bäst passar till de behov vi har på den tänkta telefonen. Jag vill nu åka tillbaka och lämna tillbaka på dessa grunder. Vad tycker ni? Har jag rätt att få häva köpet helt? Kan jag kräva att få pengarna tillbaka, eller - om de tar tillbaka den - måste jag då acceptera ett tillgodokvitto i samma butik? Kan de blåneka? Jag har letat efter konsumentinfo om detta men hittar inget tillämpligt. Någon här som är påläst eller vet vad som gäller?? Tacksam för era infallsvinklar... :-) | |
| Lill-IT | 2010-01-19 22:07 | |
![]() | Du bad ju om öppet köp. Säg att dottern inte ville ha en sådan och lämna tillbaka. Det borde väl fungera tycker jag. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2010-01-19 22:12 | |
![]() | Jag har mycket svårt att tro att du har rätt att häva köpet. Men du bör förstås gå tillbaka och vänligt förklara att du inte har fått vad du hade förväntat dig och att du är besviken. Är det en bra butik låter de dig byta. Är det inte en bra butik så får du nog behålla telefonen tyvärr. | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2010-01-19 22:13 | |
![]() | Packat upp den har du ju uppenbarligen gjort, så butiken har rätt att vägra öppet köp. | |
| kajix | 2010-01-19 22:15 | |
![]() | öppet köp innebär att man får pengarna tillbaka om varan är oanvänd. | |
| mrperfect | 2010-01-19 22:17 | |
![]() | ..men uppackad | |
| ingson | 2010-01-19 22:19 | |
![]() | Tydligen tillämpar affären frivilligt öppet köp (under en begränsad tid), dvs du lämnar tillbaka varan och får tillbaka dina pengar (alltså inget tillgodokvitto. Men endast om förpackningen är obruten. Du kan iofs lusläsa den stora elkedjans öppetköppolicyregler och tjata på dem men det tycks som om du inte har några juridiska rättigheter här | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-01-19 22:20 | |
![]() | no problems! konsumentköplagen är tvingande och går inte att komma runt. du har rätt att reklamera den då den är att ansees som felaktig iom att den inte lever upp till vad säljaren har utlovat. www.notisum.se/rnp/s...90 0932.htm | |
| Stubin | 2010-01-19 22:20 | |
![]() | Sa dom nåt om ångervecka? Det nämnde dom för mig när jag handlade min telefon i dec på telia. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-01-19 22:21 | |
![]() | "16§ 3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, " | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-01-19 22:22 | |
![]() | dom har inte rätt att avtala bort konsumentköpslagen. det är glasklart. | |
| Gilena | 2010-01-19 22:24 | |
![]() | Lovar att komma tillbaka här i tråden och berätta hur det gick såklart! Det hade varit skönt att veta vad lagen säger innan jag står öga mot öga med butiken... Jag gissar att detta är en tolkningsfråga, jag inser ju att jag befinner mej mer än lovligt i gråzonen då vi faktiskt har packat upp telefonen och laddat batteriet. Men alla plastfilmer sitter kvar, vi har aldrig ens haft i SIM-kort i den. Det känns.... sådär faktiskt. Veeet att jag borde läst recensionerna innan jag packade upp (eller allra helst före köpet - men det är ju därför säljarna finns, för att ge goda råd och jag litade på den infon jag fick i butiken... suck!) | |
| Gilena | 2010-01-19 22:25 | |
![]() | Ramsay! Min hjältinna idag! Ska läsa på paragrafen! :-) | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-01-19 22:27 | |
![]() | sorry! 16 § andra stycket Varan skall anses felaktig, 1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket, 2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller, 3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587). | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-01-19 22:28 | |
![]() | gör det! stå bara på dig, ofta vet butikerna inte själva hur det ligger til och än mindre vill de att konsumenten skall veta. lycka till:) | |
| Gilena | 2010-01-19 22:28 | |
![]() | Tusen tack! Jag tycker att det är glasklart också, med stöd av den formuleringen i lagen. | |
| MatsJoel | 2010-01-19 22:34 | |
![]() | Att en ny mobil idag endast skulle kunna lagra ca 20 SMS låter väldigt väldigt märkligt i mina öron. Helt säkert går det att ändra i någon inställning så att mer av telefonens minne avsätts för SMS-lagring. | |
| ingson | 2010-01-19 22:36 | |
![]() | Men ramsay; det framgår inte att säljaren underlåtit att informera om väsentliga egenskaper hos telefonen eller lämnat felaktiga uppgifter om kapaciteten. Jag skulle inte knalla iväg till domstolen direkt | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2010-01-19 22:44 | |
![]() | Från www.ciao.se/Sony_Eri...05 __754218 "Sms" - Inkorgen är otroligt liten och jag har gett upp hoppet om att hitta nån inställning för att ge den mer minneskapacitet. Efter några hundra sms så blir man tvungen att radera hela inkorgen vilket kan vara onödigt om man har koder, bankkonton el liknande i sms. Detta är sjukligt irriterande med tanke på hur många tusen sms bara 1 megabyte borde klara av. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-01-19 22:55 | |
![]() | jodå, har hon bett om en "smsmobil" så ska det vara det. | |