Spelrum
Giraffen38
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade67
Mobilspel
Pågående19 714

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mrsH2010-04-20 15:42
Antal inlägg: 565

led, plasma eller lcd??
Hjäääälp mig!
Vi ska till att skaffa oss en ny tv. Men jag är knappast ett tekniskt geni på den fronten.
Villkoren:
Stor (50-52")
Skarp bild
Mest tv och filmer
Men även ps

Behöver hjälp med att förstå mig på vad som är skillnad. Det är en massa kryptiskt.

Har dessutom Viasat-box, och kanske även ska passa på att uppgradera vårt sorround-system?

Vill ju inte att det ska vara tokdyrt allt detta, men inte nåt som är skräp heller.

/mrs H

ANDERStG2010-04-20 15:48
Antal inlägg: 7560

Köp en videoprojektor.

odin - Administratör2010-04-20 15:49
Antal inlägg: 7442

LED som marknadsförs idag kan man säga är falskt marknadsfört.
LED-tv är LCD med lysdioder som bakgrundsbelysning.
LCD är LCD :-) med lysrör som bakgrundsbelysning.

LED har alltså jämnare bakgrundsbelysning vilket förhoppningsvis ger högre bildkvalitet.

LED och LCD är mest strömsnålt. Plasma drar mer ström.

Själv kommer jag köpa en plasma eftersom de verkar ha bättre bild för TV/film) (har en plasma idag). Om man däremot vill ha datorns desktop på TV:n bör man kanske ha LCD/LED.

Snurt2010-04-20 15:50
Antal inlägg: 1304

www.minhembio.com/fo...ow forum=40

Här har du mycket info.

odin - Administratör2010-04-20 15:52

En plasma kan drabbas av inbränning om man har samma bild på extremt mycket. Det är dock inget större problem med dagens plasma-skärmar.

En videoprojektor har dyra lampor som måste bytas ut. Vet inte hur länge en sådan lampa räcker idag men om man kollar med videoprojektorn hela tiden så måste man nog byta ut lampan förr eller senare (=dyrt). De flesta jag känner använder enbart sin projektor när de vill se på film.

Dessutom tycker jag den är förbaskat ful och någon stans måste man placera den... :D

odin - Administratör2010-04-20 15:57

Den här satt jag och kollade upp igår :-)

www.prisjakt.nu/prod...p? p=565319

ankanka - Ej medlem längre2010-04-20 16:03
Antal inlägg: 211

projektorer har nackdelen att de behöver ganska mörka rum för att få en bra bild. jag har en hd-projektor och en ordentlig duk men måste ändå dra för alla fönstren... och att använda den på dagtid är i princip uteslutet även om man har tjocka, mörka gardiner.

slänger med ett videoklipp om OLED tv, böjbara skärmar!

ankanka - Ej medlem längre2010-04-20 16:03
Antal inlägg: 211

kan ju va bra att kopiera in länken med

www.youtube.com/watc...ea ture=fvw

YamahaJet2010-04-20 16:05
Antal inlägg: 2239

LED är definitivt bäst ur bildkvalitetsynpunkt (dock dyrast), men det är i mitt tycke viktigare att bilden flyter bra (dvs, ej hackig) och där har plasma-apparaterna en fördel. Kolla därför efter responstid om du önskar dig en LED eller LCD, har sett dyra LEDar med utmärkt bildskärpa och färgåtergivning, men katastrofal responstid.

För egen del köpte jag en LED som jag trodde bilden flöt bra på, för att sedan upptäcka att den flöt relativt dåligt. Var irriterad till döds på detta i två månader och svor på att köpa en tjock-TV nästa gång, tills jag en dag insåg att det gick att ställa in responstiden. Min undran är nu - varför finns en funktion där man kan försämra TVn - och varför är den fabriksinställd på "hackig skitbild"?

Palini2010-04-20 16:09
Antal inlägg: 1381

Min erfarenhet rent generellt är att stor tv och skarp bild inte riktigt går ihop, för att inte tala om förvräningar av bild som sänds i diverse olika format. Allt hänger väl i och för sig på vad man är van vid tidigare, men risken är nog stor att man blir besviken när man köper upp(ner?) sig på en större wide screen-tv.

HDTV är det enda botemedlet enligt min mening och där är man ju ändå låst av det än så länge rätt skrala utbudet.

mrsH2010-04-20 16:10

Wow! Jag är imponerad av era kunskaper och snabba svar!

Projektor är inte aktuellt. Det finns många fönster i rummet, och vill inte ha gardiner där.

Jag gillar LED eftersom de verkar vara så platta och snygga.

Responstid, vad är ett "bra" värde där?

mrsH2010-04-20 16:25

oj, jag visste inte ens att det finns böjbara skärmar. Kansek blir nya standardaden? Med 3D visning? Eller vad? Kul!

Men nej, jag nöjer mig med nåt som finns på marknaden idag. (än så länge)

andraideal - Spelvärd/Forumvärd2010-04-20 20:24
Antal inlägg: 3298

jag har haft en lcd-tv, samsung, men nu köpte jag en LED samsung 8050. Det är så bra bild på den att det nästan är läskigt.

jonte91n2010-04-28 20:40
Antal inlägg: 104

LCD funkar kanon tycker jag.

monk - Administratör2010-04-28 20:55
Antal inlägg: 2379

Skulle helt klart köpa Plasma vid TV större än 40" som enbart ska användas till film/TV. Detta pga. svärtan i plasma och att ha bättre flyt i bilden (speciellt vid sportsändningar).

Om man däremot primärt ska ha TV'n till dator-/tvspel, eller behöver en liten sovrum/köks-TV på 32" eller mindre så skulle jag satsa på LCD.

sanlin2010-04-29 10:12
Antal inlägg: 1462

En sån här ska du ha! :)
www.netonnet.se/art/...88 38.3114/

Snygg! Tunn! Fantastisk! Superbra bild!

krill_master - Ej medlem längre2010-04-29 10:38
Antal inlägg: 1576

samsung PPM 63 bästa TVn enl mig.

är skitnöjd, men det är i teknisk mening ingen TV utan en plasma skärm då den saknar antenningång. men vem använder det?

i dimension/3D, bilddjup och effekter hänger inte de andra med alls utan har en tendens att bli gråa, "kalla" eller sprickaupp och se fejkat ut om man ser mycket film med effekter, typ scifi eller fantasy etc.

liten Tv = lcd funkar toppen.

men stor, defenetivt plasma.

krill_master - Ej medlem längre2010-04-29 10:40
Antal inlägg: 1576

köp dig en 50" plasma är svaret på din fråga om du vill ha nåt bra du blir nöjd med.

pläp2010-05-14 10:53
Antal inlägg: 108

Har en 50" plasma sedan 6 månader tillbaka. Är supernöjd :-)

Tvålis - Ej medlem längre2010-05-14 11:07
Antal inlägg: 4429

Jag pendlar mellan en 50 tum plasma och en 50 tum led... Som tur är har jag inte råd jsut nu, så om inte gam TVn (32 tums lcd sedan 6 år) helt enkelt dör, så får jag leva vidare med den tills vidare...

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?