Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 19 636 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ebba033 - Ej medlem längre | 2010-04-25 17:03 | |
![]() | hur vårstädar ni? När jag flyttade in i min funkisvåning för fem år sedan så rengjorde jag såväl golv som tak - tak och väggar var helgula av sporer. Jag försöker nu hålla golv och prylar dammfria. Har tvättat fönstrens utsida så att jag kan notera om solen skiner. Men den förhatliga vårstädningen återstår. Finns det några knep? | |
| Tyllestar | 2010-04-25 17:35 | |
![]() | altså jag moppar mitt golv med en funktig mopp.. borde man göra på nåt annat sätt? fler som har idéer? eller snarare hur gör ni? eller hur 'ska' man göra? | |
| Engelein | 2010-04-25 17:41 | |
![]() | Vi flyttar oftast varje vår/sommar så de blir gjort på köpet ;P | |
| miaurora | 2010-04-25 17:41 | |
![]() | Ett av tusen recept på att stå ut med vårstädningen: - Välj en dag när det faktiskt finns ett visst mått av städhumör. Gärna när solen lyser, då mår man ofta lite bättre och känner sig lite piggare. - Ät en stadig frukost/lunch. - Se gärna till att ha köpt något "somrigt" eller "vårigt" som först får ställas fram när det är städat, ex. en snygg blomma, nya gardiner - ja något som gör att det verkligen känns värt att städa. - Applicera därefter valfri radiokanal, alternativt en playlist/skiva med alla låtar man blir "pepp" av. Viktigt här är att tänka på att det gärna får vara drag i låtarna, så man kan bibehålla känslan av glädje. - Tag en skurhink, förslagsvis 10 liter, skurtrasa etc. - Ställ upp fönster på glänt! Låt den friska luften svepa genom rummen! - Dansa med moppen, sjung med, engagera gärna diverse familjemedlemmar. Låt pågå i cirka två timmar, därefter tas en paus. Återupprepa tvåtimmarspasset vid behov. | |
| Emollas | 2010-04-25 17:49 | |
![]() | Eller gör som Pippi Långstrump: sätt skurborstar på fötterna och häll ut vattnet över golvet. Sedan börjar du att åka Inlines på borstarna och sedan skrubbar det jätte bra. :) Annat sätt är att låta sin bebis och krypa på golvet, det samlar upp en hel del damm faktiskt. | |
| bra_danne | 2010-04-25 17:52 | |
![]() | Håll rent över tiden istället så slipper ni "vårstäda". Vårstädning är en dålig ursäkt för att inte hålla rent och snyggt annars. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2010-04-25 17:54 | |
![]() | bra danne. | |
| miaurora | 2010-04-25 18:01 | |
![]() | Nja, Danne, man kan ha det superrent och snyggt, men det samlas ju smuts på skumma ställen hur man än gör. Men är det så att du varje gång du städar putsar persiennerna, pillar med tops i högtalaren på tv:n, skurar bakom spisen, rengör ugnen, torkar ur alla skåp, dammtorkar listerna, skurar fönsterblecken på utsidan, dammtorkar väggarna, rengör eluttag och övriga uttag, flyttar på dusch/badkar och städar därunder och så vidare så har jag absolut inget att anklaga dig för. ;) | |
| onobond | 2010-04-25 18:03 | |
![]() | Påminner mig om det gamla djungelordspråket: Hellre lite skit i hörnorna, än ett rent helvete? | |
| lailala | 2010-04-25 18:05 | |
![]() | Inhandla väldoftande rengöringsmedel.Doftpåsar till garderober och skåp.Till diskmaskinen finns en liten grej att hänga upp för fräsch doft.Wc.block till toastolen. Invänta sen en varm solig dag.Öppna fönstren,på med musik du gillar. Ut med mattor,täcken kuddar.Sen är det bara att köra på. Diskmaskinen och tvättmaskinen får gå för fullt hela tiden. Torka ur skåp och garderober.Häng ut de plaggen du tycker kan behöva ha en vindpust.Torka alla övriga ytor.Uppifrån och ner,innifrån och ut.Avsluta med golven. Dela upp arbetet på några dagar så går det som en dans. Jag vårstädar inte längre. | |
| garder | 2010-04-25 18:14 | |
![]() | skönt att slänga ut mattor o hänga tvätt ute, samt låta vinblåsa igenomden | |
| LisaLong | 2010-04-25 18:19 | |
![]() | danne nä det håller jag inte med dig om, själv är jag pedant nr 1..på gott och ont:) men inte dra du ut spisen och gör rent bakom den varannan vecka? Eller gör rent i kylfrys och bakom kylfrys varannan vecka? Putsar du alla fönster ofta etc?:) | |
| LisaLong | 2010-04-25 18:20 | |
![]() | miaaurora kul instruktion på vårstädningen:) Men man ska inte putsa fönstrena när det är sol:) | |
| miaurora | 2010-04-25 18:31 | |
![]() | Tack o bock, LisaLong! Dock undrar jag var du, i mitt inlägg, läste om fönsterputs? ;) | |
| lailala | 2010-04-25 18:52 | |
![]() | Haha LisaLong tyckte väl att det ingick i en vårstädning!Hon har rätt. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-04-25 18:54 | |
![]() | Vårstäda? | |
| Lillstölla | 2010-04-25 19:02 | |
![]() | Vårstädning för mig är ju att man utöver den vardagliga städningen dvs, damma, dammsuga och torka golv, att man tvättar fönstren och plockar undan vintergarderoben och plockar fram vår/sommargarderoben. Är skönt att få det gjort! | |
| dragabol | 2010-04-25 19:06 | |
![]() | vårstäda? - gift o 10 ungar .. haha .. nä - inget för mig - har fullt upp med logistik i vardagen - dvs - sortera tvätt :) | |
| LisaLong | 2010-04-25 22:11 | |
![]() | miaurora nej det var ingen som skrev..bara att du skrev städa när det var sol:D | |
| massaprov | 2010-04-25 23:23 | |
![]() | jag vårstädar inte :) | |