Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 77 |
Mobilspel
| Pågående | 19 588 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-04-26 21:44 | |
![]() | Esperanto! Tanken är ju god med ett språk för alla, men nu tycker frugan att vi ska åka på ett sommarläger med barnen för att lära oss Esperanto. Så min fråga är helt enkelt vad har ni för tankar gällande Esperanto. | |
| Sotfinger | 2010-04-26 21:53 | |
![]() | Min pappa kunde lite esperanto. Tyvärr tror jag att idén med esperanto är lite passé, eftersom engelskan tagit över rollen som internationellt språk. Och vem vet, kanske blir det kinesiska framöver... | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-04-26 21:58 | |
![]() | I vissa delar av västvärlden är ju engelskan redan ett etablerat språk, men att Kinesiska skulle bli ett världs-språk har jag svårt att se. | |
| 1056Azalea | 2010-04-26 22:00 | |
![]() | Det tillhör vettig allmänbildning att kunna föra ett samtal på esperanto. | |
| Palini | 2010-04-26 22:00 | |
![]() | Tja, esperanto känns lite förlegat. Hur många talar det egentligen? Det känns som om man lika gärna kan lära sig klingon. | |
| 1056Azalea | 2010-04-26 22:03 | |
![]() | Vi devas sxerci. | |
| Mindymoo | 2010-04-26 22:03 | |
![]() | Har en släkting med kompisar över hela världen, just för att han kan esperanto. Själv rätt sugen på en kurs sen jag hörde om alla roliga resor med boende hemma hos folk ... | |
| mrperfect | 2010-04-26 22:06 | |
![]() | Det är ett språk som bara en liten klick entusister kan tala. Det borde vara nyttigare med ett språk som talas av många exempelvis engelska franska tyska eller spanska. Spanska är det språk som talas av flest människor i världen. Esperanto har ingen bra prognos då det gäller livslängd.,,.. Jag har lärt mej Franska på universitetet men behöver väldigt mycket övning, som jag inte får, för att bibehålla kunskaperna. Engelska har jag gåt flera kurser i , s k Cambridge kurser, de är mycket nyttiga. Trotsa allt övande som på den nivån jag läste, dvs Cambridge Proficiency, så saknar man många kunskaper ändå. Dt jag vill ha sagt med detta är att om man tar en sån här kurs i Esperanto så skall man inte tro att man kommer att bli speciellt bra utan man kommer att känna sig som en nybörjare efteråt, det finns dessutom inga infödingar som talar språket somman kan lära sig av utan eftersom det är et påhittat språk så är det väldigt svårt att hitta några att träna emot. Jag avråder från träning i Esperanto, om man inte har obegränsat med tid och pengar att förslösa på något meningslöst... | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-04-26 22:07 | |
![]() | Palini, du har självklart rätt. Men samtidigt så finns det ganska många roliga personer engagerar sig. | |
| mrperfect | 2010-04-26 22:07 | |
![]() | Ser ut som om jag borde ta en kurs i Svenska :)))) | |
| 1056Azalea | 2010-04-26 22:08 | |
![]() | Haha, mrperfect - du har fel. Att jag en gång lärde mig esperanto har varit mig till största glädje. Med god kännedom i esperanto är det lekande lätt (nja, åtminstone betydligt enklare än utan) att lära sig andra språk, framför allt då de romanska. Sine esperanto mi neniam lernis paroli cxiujn lingvojn kiujn mi nuntempe parolas... | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-04-26 22:10 | |
![]() | mrperfect, nu tycker jag att du är lite tråkig. Jag tror inte att mitt företag har något att vinna på att jag lär mig Esperanto. Däremot så tror jag att jag kan träffa en mängd spännande människor och att jag och barnen kan ha kul. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-04-26 22:11 | |
![]() | Min tanke är väl mest att om det sommarlägret råkar ligga nere vid medelhavet och man får äta riktigt god mat och plugga högst en timme om dan och ha en makalös pool och en uppsjö med böcker, så hade kanske ett esperanto läger för familjen varit intressant... Annars... Knappast.. ingen kan språket.. Bila till spanien och lyssna på en spanskakurs på vägen ner och hem så har ni ökat er förmåga att kommunicera på ett helt annat sätt... | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-04-26 22:15 | |
![]() | Fast Tvålis du missa hela poängen. Vi behöver inte lära oss ett språk till (iofs falskt alla behöver ett språk till) utan tanken var att möta människor som triggas av tanken av ett universalspråk. | |
| mrperfect | 2010-04-26 22:18 | |
![]() | 1056 Azalea och grundsnygg Jag tror man kan träffa ÄNNU fler spännande människor om man lär sig de 4 språken jag rabblade opp :P | |
| apbur | 2010-04-26 22:18 | |
![]() | Kan nog vara roligt att lära sig esperanto. Varför inte? Esperantister är nog lite speciella människor så jag tror inte man ångrar sig om man börjar engagera sig. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-04-26 22:20 | |
![]() | Okej, varför? Är hela familjen intresserad av det? Hade jag föreslagit det för mina töser, som förvisso är 6,7,8 och 9, så hade dom inte pratat med mig på en hel timme (vilket är mycket lång tid för dom). Så vi kör spanien grejen istället... Fast vi skippar spanskakursen. Själva tanken på ett läger medfolk som triggas av ett universalspråk känns för min del lite läskigt.... Huuuuu.... | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-04-26 22:23 | |
![]() | Tvålis, jag är lite OT här men oj vad du får barn tätt. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-04-26 22:25 | |
![]() | Sen kan jag tycka att det är tråkigt att man åker till spanien i bil och inte passar på att köra en spanskakurs hela vägen ner. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-04-26 22:27 | |
![]() | Jag vet, nästan lite läskigt det med... Men den som är minst har precis fyllt 6 och 7 -9 åringarna fyller år efter det och då är 8 åringen ingift och alltså har jag undvikit hela den skapelseprocessen... Sen är det ju ett gigantiskt hopp till den som jag är gravid med nu.... Och ingen av dom snackar esperanto :-) | |