Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 615

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ålandspojken - Ej medlem längre2010-05-05 09:26
Antal inlägg: 226

Om vett vid lägenhetsvisning
Man kanske inte ska skriva inlägg i affekt, när man är en smula upprörd, men nu gör jag det ändå, och förhoppningen är naturligtvis att Betapetspelarna ska förstå mig.

Jag hade nyligen det tveksamma nöjet att besöka en lägenhetsvisning, och det var alldeles förfärligt det som skedde där. I min värld är ett hem ytterst privat, och då säljarna hade en stor del av bohaget kvar fanns det enligt min mening extra stor anledning till vett och god ton när man rör sig i deras privata sfär.

Man gör inte som en kvinna gjorde, drar upp skåp och lådor, tittar i badrumsskåp och kommenterar nedlåtande valet av färger och tapeter. "Hur KAN man bo så här". "Fy så gräsligt mörk den här väggen är" o.s.v. Allt medan hennes livliga ungar uppenbarligen lekte tafatt samt hoppade i dubbelsängen i sovrummet.

Till slut var jag så förbannad så jag sa rakt ut till henne att, jag citerar mig själv ordgrant, "har du inte vett att tiga så håll åtminstone ordning på ungarna". "Ge fan i det du", blev hennes svar. Då gick jag.

Frågan, bästa Betapetare, är enkel; hur beteer man sig på en villa/lägenhetsvisning? Var går gränsen? Det handlar den här tråden om.

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-05-05 09:39
Antal inlägg: 1821

Kvinnan i fråga hade uppenbarligen vissa psykiska problem. Man kan ju fråga vad mäklaren gjorde medans hon och hennes barn rövade runt i lägenheten?

-angeleyes-2010-05-05 10:07
Antal inlägg: 8

Ljug inte
www.dn.se/blogg/etik...sv ett-7036

Tångkrabban2010-05-05 10:46
Antal inlägg: 118

Det är väl självklart att man visar respekt i en annan människas hem. Detta gäller oavsett om man är där på visning, som gäst eller i något annat sammanhang. Sedan kan man ju få tycka att det är fult om man vill men kanske inte trumpeta ut det för alla som tvingas höra på. Gäller det en visning kan det dock vara en taktik för att få andra spekulanter mindre intresserade och påverka priset. Uppenbarligen lyckades denna kvinna eftersom du gick!

Tyvärr delas inte denna uppfattning av alla, som verkar ha fått en bristfällig uppfostran och själva förmedlar samma inställning till sina barn.

Sedan finns det ju gott om föräldrar som inte klarar att sätta gränser för sina barn, samt föräldrar som inte Vill sätta gränser för sina barn för de är de ljuvligaste små varelserna i världen och hela världen måste få glädjen att njuta av deras lustiga upptåg!

123 hopp - Ej medlem längre2010-05-05 10:52
Antal inlägg: 464

Det handlar om att använda sitt sunda förnuft och lite till.

Jag undrar också precis som Steve Zissou var fanns mäklaren vid detta tillfälle eller "vågade" han/hon inte säga ifrån.

lillakia2010-05-05 11:18
Antal inlägg: 849

Vad menar angeleyes med "ljug inte"?

HumbleBug2010-05-05 11:59
Antal inlägg: 1836

"Man gör inte som en kvinna gjorde, drar upp skåp och lådor"

Man behöver inte kolla i andras saker, men att man vill känna på lådor och dörrar är rätt naturligt.

Om du har målat om nyligen vill man se att det är ett bra jobb så att inte lådor är svåra att få upp och skåpdörrar inte har problem att stänga igen. Talar om egen erfarenhet om fuskrenoveringar.

Så en del får du stå ut med. Men att vara oförskämd är naturligtvis inte bra.

Annica_s782010-05-05 12:01
Antal inlägg: 150

Att man tittar i garderober tycker jag man får räkna med som säljare, men att titta i lådor och badrumsskåp tycker jag är att gå över gränsen.

-angeleyes-2010-05-05 12:24
Antal inlägg: 8

lillakia : att han läst artikeln jag länkade till, och sen gjort om den till en trådstart, av någon anledning.

Tvålis - Ej medlem längre2010-05-05 12:41
Antal inlägg: 4429

Men på vad sett då angeleyes? Jag har läst artikeln. Jag förstår inte vad du syftar på? Det är ju olika situationer. Brukar du å andra sidan göra på det viset så är det väl naturligt att tro så om andra, men här är du nog ute och reser.

Hoodman - Ej medlem längre2010-05-05 12:47
Antal inlägg: 2826

Är det inte så att sannolikheten att jag väljer att bo i lägenheten blir större om jag får rota i alla lådor och vråer vid visningen? (LÄSES MED IRONI)

Nej, jag fattar inte varför man ska rota runt och klaga på hur folk har det hemma. Ger mig tusan på att kvinnan i initialinlägget hade lagt sig ner och gråtit om det kommit folk hem till henne och förstört hennes rymdfattiga bubbla.

Narapoid2010-05-05 12:59
Antal inlägg: 31

Självklart ska man visa respekt i andras hem, också om man är där på visning. Men nu är det ju så att alla människor inte riktigt kan förstå denna enkla grundläggande regel. Man kan då försöka, som trådstartaren, att på peka det hela lite fint. Eller så får man bara sucka och hoppas att man inte får såna grannar...

Egenskap - Ej medlem längre2010-05-05 13:12
Antal inlägg: 8331

Men vad gjorde mäklaren då? Jag skulle absolut inte vilja ha en sådan mäklare som låter folk göra sådär.

hungerstrejk2010-05-05 13:15
Antal inlägg: 524

Jag var inte hemma när folk var här och kollade på min lägenhet. Undrar om dom såg jättedildon uppe på badrumsskåpet. Hehe.

Minta2010-05-05 13:18
Antal inlägg: 20042

Mäklaern har en mellanställning, han/hon ska hålla sig väl med både säljare och eventuellla köpare.

kajix2010-05-05 15:47
Antal inlägg: 7767

hon kanske klagade på lägenheten för att få den själv

Lillstölla2010-05-05 15:57
Antal inlägg: 23831

Att bete sig på det viset, låta ens ungar hoppa i sängen osv är ju för jävla illa!! Men är ju inte barnens fel utan föräldrarna som det är fel på!

Men så beter man sig inte, vare sig man är vuxen eller inte.
Sen om hon tycker att färgen är ful osv så ser jag personligen inte nåt större problem i att hon säger det till sin man till exempel och att de diskuterar hur de skulle måla om eller liknande. Men finns ju olika sätt att uttrycka sig på!!

Miss_jk2010-05-05 16:19
Antal inlägg: 8941

Att kolla i lådor, skåp och garderober är inte alls konstigt på en visning. Man vill ju se att allt ser schysst ut. Inte så kul att betala flera miljoner för att upptäcka att det är "drömkåken" man flyttat in i om det går att undvika.

Att hoppa i sängen är en helt annan sak. Inte ok. Att någon klagar på hur det ser ut skulle jag nog inte lägga så mycket vikt vid. Dra då, kärring, typ.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-05-05 16:25
Antal inlägg: 3451

Om man går på villavisning ska man givetvis ha blåställ på och humma bekymrat när man kollar rör och el installationer för att inte tala om det obligatoriska -Oj, här måste man dränera om! Vid grundinspektion, allt för att skrämma andra spekulanter, ;-)

gnill2010-05-05 16:51
Antal inlägg: 1942

oj, jag som tyckte det vara pinsamt bara när ett par ungdomar (släktingar) som hängde med mig på husvisning provsatte fåtöljerna. De tyckte jag överdrev när jag sade åt dem att låta bli.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?