Spelrum
| Giraffen | 17 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 10 |
| Inloggade | 27 |
Mobilspel
| Pågående | 19 605 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| andreask1990 - Ej medlem längre | 2010-05-08 11:44 | |
![]() | Opera hallå, jag har länge hatat opera för det är så störande dåligt! Men på äldre dagar har jag faktiskt njutit av att höra opera. Artister som Paul Pott, Neal E Boyd & Il Divo är begåvade Artister/Grupper och kommer leva kvar mycket längren rappen! | |
| dragabol | 2010-05-08 11:53 | |
![]() | Har också haft dålig inställning eller ingen alls till opera men efter Paul Potts började jag lyssna och inser att jag antingen har mognat i musiksmak eller åldrats ;) Susan Boyle är inte fel att lyssna på .. de tre tenorerna m.fl.. så visst - är det en förädling av oss eller ett obehagligt ålderstecken?? | |
| andreask1990 - Ej medlem längre | 2010-05-08 11:59 | |
![]() | oja :P jag håller med dig Åldring och mognad =) | |
| Sote | 2010-05-08 12:31 | |
![]() | Jag älskade både klassiskt och Opera redan som väldigt liten och kände till dom stora mästarna och dom klassiska verken så tidigt jag kan minnas. Sedan kom annan musik in i livet under sjuttitalet och framåt och jag har väl alltid efter det mest lyssnat på rock och just nu är det mest Metal. Såp för min det kom det annat med ålder och mognad men fortfarande så älskar jag Klassisk musik och opera men inte såna som Il Divo för dom är för mig som så att säga kan den musikgenren ganska bra bara mest karaoke och rätt dåliga sådana. Den klassiska musiken och Opera är en enorm värld av toner och man kan njuta i oändlighet av allt som finns. Ett tips är att titta på Milos Formans Amadeus för där får man se hur verk som idag räknas som dom riktigt stora var den tidens "rock" dvs musik som inte var riktigt rumsren och fin utan mer för vanligt folk. | |
| andreask1990 - Ej medlem längre | 2010-05-08 12:33 | |
![]() | okej okej nja ja lyssnar inte på skräll, lugnt och bra ska det vara och betydelsefullt! =) | |
| bokmärke | 2010-05-08 12:45 | |
![]() | Har börjat lyssna på Groban och IlDivo. Vissa låter får pälsen att resa sig:-) | |
| andreask1990 - Ej medlem längre | 2010-05-08 12:46 | |
![]() | oja så sant så Por ti sere är bra som satan :P (you raise me up) | |
| mijand | 2010-05-08 12:47 | |
![]() | The Knife har gjort nån slags opera. Kanske kan vara nått? theknife.net/ | |
| Sote | 2010-05-08 12:55 | |
![]() | Andreas-du är så att säga i farstun till en underbar värld. Vill du ha lugnt och stillsamt så finns det också. Har du hört temat till filmen Pianot-den är fantastisk: www.youtube.com/watc...kY y-bmbOQ. Vivaldis årstiderna är ju en klassiker det också. Claude Debbussy: www.youtube.com/watc...lv UepMa31o Temat till filmen Lust och fägring stor är fantastisk, det är Händels Lascia Ch'io Pianga: www.youtube.com/watc...re =related den här versionen är från filmen om kastratsångaren Farinelli. | |
| andreask1990 - Ej medlem längre | 2010-05-08 12:57 | |
![]() | hehe tackar så mkt =) | |
| Dammen | 2010-05-08 13:03 | |
![]() | Min mamma hade gamla stenkakor med klassisk musik, som spelades ganska ofta på en fin gammal radiogrammofon som stod på hjul på golvet. Så jag fick musiken med modersmjölken så att säga. Under många år har jag sedan spelat både ep och lp, men numera dvd och har dessutom en god vän som bjuder mig på operaabonnemangen. Mina favoriter är de ryska mästarna ffa och så Wagner förstås - men om man är nybörjare och har upptäckt vilken skön källa klassisk musik är så skall man nog börja med lättare som t.ex. Mozart, Verdi och Rossini. Som 17 åring fick jag Schuberts "Ofullbodade" av min pojkvän som senare blev min make. Den skivan spelade jag när jag var glad, ledsen eller löste matte-tal alltså i alla möjliga situationer. Fortfarande så älskar jag den musiken och spelar, njuter och minns. Lycka till och njut säger jag till alla nybörjare! | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-05-08 19:48 | |
![]() | Älskar Opera! Mor och far lyssnade alltid på Opera när jag var liten på helgerna. 1 akt per dag. | |
| Skugga | 2010-05-08 19:54 | |
![]() | Mmm, älskar opera, började som en besatthet av The Phantom of the Opera i 14-årsåldern, mer än halva mitt liv sedan. :) Mamsen och jag brukar göra oss en tripp till Stockholm varje vår och besöka Kungliga Operan. Upplevelse som ger ståpäls... En av många favoriter: www.youtube.com/watc...dq n2QXFgZs Anna Netrebko är dessutom snygg som få, bara en sådan sak! :) | |
| Skugga | 2010-05-08 19:59 | |
![]() | Här är arian som fick mig att verkligen börja lyssna på "riktig" opera på allvar. www.youtube.com/watc...re =related | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-05-08 20:03 | |
![]() | mkt vackert. och hon med som sagt. me loves!:) | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-05-09 02:13 | |
![]() | Andreas, vad kul att du kan känna musikalisk glädje från några talangprogram. | |
| bj-olle | 2010-05-09 02:22 | |
![]() | *ähum ähum* | |
| Sote | 2010-05-09 09:41 | |
![]() | Grundsnygg-var det ren elakhet, allmän spydighet eller helt ärligt? Ibland kan det vara så enkla saker som talangtävlingar som gör att man hittar till nåt helt nytt och väldigt stort. Om Andreas just nu tycker att Potts, Il Divo mfl är riktigt bra så kommer han snart att upptäcka dom riktiga sångarna och dom stora mästarna men det är en väg dit. Om man har ett tränat musiköra så hör man ju att Potts är en amatör men det är väl ingenting man ska förringa-han sjunger säkert bättre än både du och jag....... Jag tycker det är toppen att Andreas har hittat den här musiken, hur spelar mindre roll. | |
| Smålänning | 2010-05-09 11:10 | |
![]() | open.spotify.com/tra...S0 SQ3qWY3U | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-05-09 11:13 | |
![]() | "Grundsnygg-var det ren elakhet, allmän spydighet eller helt ärligt? " Håller med sote men tror mej veta att det var elakhet och spydighet. Det är nämligen grundsnyggs kall att vara det i forumet. | |