Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 39 |
Mobilspel
| Pågående | 19 351 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| annakarineli | 2010-08-25 19:57 | |
![]() | Vad önskar sig föräldrar av förskolan? Som relativt ny lärare i förskolan undrar jag vad ni som föräldrar önskar er -förutom att era barn skall vara i trygga händer? | |
| Savi | 2010-08-25 20:01 | |
![]() | Att dom ska tala om vad som hänt under dagen,om nåt speciellt har hänt,om nån varit dum,om barnet slagit sig...ja typ så.På dagiset min grabb går på är vissa fröknar "Tack för att du hämtar din son-ÄNTLIGEN hej då"-typ. Jag har inte träffat min grabb på 8-9 timmar och då vill jag gärna veta vad han har varit med om. | |
| Loppan65 | 2010-08-25 20:03 | |
![]() | Acceptans av att våra barn är personligheter och stöd för dem att utveckla sin egna individuallitet och kreativa förmåga. Finns inget värre än att alla "blir som stöpta i samma form". Lycka till! | |
| annakarineli | 2010-08-25 20:05 | |
![]() | Oj, ja, det känns som en självklarhet för mig i alla fall. Om man sen har barn kvar från en annan avdelning kan det ju vara svårare att säga mer än om allt varit bra eller om något särskilt har hänt. "Småincindenter" -om någon gett någon annan ett tjyvnyp eller så brukar vi också låta gå obemärkt förbi. Ang. verksamheten och miljön då? Önskemål där? | |
| maras | 2010-08-25 20:06 | |
![]() | Loppan65, exakt det du säger fast i mer fackmässig skrift står i Läroplanen som alla förskolor SKA arbeta utefter. Tyvärr så är det inte alla som förstått det. | |
| le-lou | 2010-08-25 20:06 | |
![]() | Att de ser till att barnen har mössa på skallen när det är kallt ute. Jag vet inte hur många gånger jag svor för mig själv när jag kom och hämtade min då 3-5 åriga dotter, och hon rände runt gården iförd jacka och inget mer. I vintertid. Personal står och övervakar men ser inte att ungen inte har varken vantar eller mössa. Sa till och det blev bättre men fortfarande kunde hon vara ute på gården och leka i blåst utan mössa. | |
| annakarineli | 2010-08-25 20:09 | |
![]() | Loppan65: Ja, kreativitet ligger mig varmt om hjärtat med. Både kreativitet i skapande och i att komma på lösningar på olika problem. Just skapande kan vara lite knivigt att komma undan gamla vanor i stil med att alla klipper ut en tomte och sätter skägg på den! Knappast kreativt, men kan ju främja finmotoriken i alla fall! ;) | |
| slånbär | 2010-08-25 20:21 | |
![]() | Då passar jag på att fråga om maten. Jag jobbar nämligen i skol/förskolekök och vi får otroligt lite feedback från personalen angående vad föräldrarna och barnen tycker om maten. Visserligen äter våra barn otroligt bra och dom hämtar ofta mer mat och vi har bra mat tillagad i vårt eget kök men det vore intressent att höra hur ni föräldrar ser på maten och barnen. Ska vi jobba för att lära barn att äta bra och hälsosam mat enligt livsmedelsverkets rekommendationer eller ska vi bara servera sånt som barn gillar? Med det menar jag att vi tex har tagit bort så mycket söta saker som möjligt, serverar sällan helt vitt bröd, alltid flera sorters sallad fast uppdelat på veckans dagar då små barn ofta inte klarar att välja annat än det dom vet att dom gillar. Vi har även sett till att lägga in egna rätter på matsedeln som rotmos, stuvad spenat, raggmunk och annan husmanskost som inte finns längre på kommunens matsedel. Vi serverar ytterst sällan ketchup. Men många anser att det viktigaste är att barnen äter det dom gillar så dom blir mätta och då går ju alla nya saker bort direkt och kvar blir pannkakor, köttbullar, potatismos makaroner och liknande. | |
| slånbär | 2010-08-25 20:24 | |
![]() | Vill även vända mig till TS och fråga hur du som personal ser på maten och matstunderna. Hos oss är det tyvärr så att matstunderna ses som ett störande inslag som avbryter deras viktiga pedagogiska verksamhet. Jag tycker det är så tråkigt att man inte ser även detta som en del i det pedagogiska arbetet och att det är en viktig del av dagen. Istället stressar dom så att det blir ofta näst intill en kaotisk situation. Verkar jobbigt för barnen som ju behöver lugn och ro när dom äter. | |
| annakarineli | 2010-08-25 20:40 | |
![]() | Ja...du slånbär... Vågar knappt uttala mig om maten...Tyvärr är det så att där jag jobbar får vi maten från ett centralkök. Bara för ungefär ett år sedan fick vår kokerska laga maten på förskolan. Maten från centralköket är väl inte alltid vad man önskar sig. Häromdagen kom maten 9.30 till förskolan. "Stekt" falukorv och makaroner (inte fullkorn). Såg ju sådär roligt ut. Ofta är det också väldigt, väldigt lite mat berknat per person. Grönsakerna är ofta begränsade till de tre fyra sorter som barn brukar tycka om. Jag skulle önska mig att maten lagades på plats och att man lagade nyttig och varierad mat som SER god ut och SMAKAR gott. Då tror jag att man kan servera både husman och andra maträtter och att barnen faktiskt tycker att det är gott. På förskolan där jag arbetar strävar vi efter att ha en trevlig matstund. Jag skulle bara önska att vi kunde få bättre och mer varierad mat och bröd som lagas och bakas på plats. Att lära sig att äta bra och god mat känns som väldigt viktigt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-08-25 20:49 | |
![]() | att laärarna behandlar barnen som dom vill bli behandlad själv | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2010-08-25 21:01 | |
![]() | annakarineli: Att fler personal skulle vara som du; att dom ställer den frågan: "Vad önskar sig föräldrar av förskolan?" | |
| Hillegnu | 2010-08-25 21:03 | |
![]() | Nu är mina barn inte på dagis (förskolan)längre men jag uppskattade faktiskt personal som INTE lade ner så mycket energi på föräldrarna utan ägnade sig åt barnen. Självklart vill man som förälder veta vad som görs el om det hänt något särskilt men sålla grovt och sen använda veckobrev. Något som mina barns förskola gjorde var att varje barn fick en fotopärm som man fyllde på vartefter. Den var sprängfylld med kort den dagen mina barn slutade. Jätteroligt för dem att ha. | |
| annakarineli | 2010-08-25 21:07 | |
![]() | EpsilonNoll: Tack! :) Vi är nog lite dåliga på att fråga föräldrarna även om vi försöker lyssna in barnen i alla fall! Ska genast ta med mig idén att kanske skicka ut en snabbenkät till föräldrarna såhär efter semestern! =) | |
| annakarineli | 2010-08-25 21:10 | |
![]() | Hillegnu: Ja, så har jag också arbetat på min tidigare arbetsplats; våra barns portfolior var hur fina som helst med massor av foton och dokumentation som visade barnens utveckling. På min nya arbetsplats används inte portfolio efter det att de fått de direktiven för något år sedan. Vad anledningen är vet jag inte. MYCKET arbete var det med dessa portfolios, men de blev onekligen väldigt fina också! :) | |
| Tess 08 | 2010-08-25 23:50 | |
![]() | Att förskolan inte är en förvaringsplats för våra barn. Utnyttja olika aktiviteter för utveckling av barnens olika förmågor och sedan dokumentera detta. Att vara utomhus. | |
| Pensé | 2010-08-26 00:12 | |
![]() | att barnen lär sig social gemenskap, att lyssna på varandra och uppmuntra till gemenskap. I dagens tider när så många blir utsatta för mobbning har förskolan en viktig roll att förebygga detta inför skolstart. | |
| Samliv | 2010-08-30 23:31 | |
![]() | Se och fånga upp där det går fel. Inse att det aldrig är ens fel när en träter. Tex: Förskolans och andra vuxna ansåg att min dotter var ett problem i sin förskola eftersom hon bråkade och slogs när som. Hade de tex varit ute så kunde de nästan förvänta sig bråk från hennes sida då de kom in var deras syn på saken. Min dotters version: Vad ska jag göra då de håller fast mig och så skriker jag på någon fröken och ingen kommer ? Jag blir som tokig då och slår mig lös. Vad ska jag göra då mamma ? Vet inte så mycket om HELA SANNINGEN eftersom jag är en mor med världens sämsta självförtroende/självkäns lan eftersom barn och familj (soc) har försökt trycka ner mig länge och väl i skosulorna. Mitt barn bor bara 1 vecka/mån hos mig, resten på annan ort så jag kan ingenting göra. Mer än att bli anmäld för att min dotter får utbrott och de skyller på mig. Jag är rädd för att hon ska få utbrott på stan, men eftersom hon bor i annan ort så finns det inget jag kan göra. Begärt hjälp sedan hon var 3 år. Nä, håller tummarna för att hon inte är en sån som mig, men just nu har hon det knäppa beteendet. | |
| adamis - Ej medlem längre | 2010-08-30 23:33 | |
![]() | Sunda föräldrar. | |
| stene46 | 2010-08-31 23:04 | |
![]() | När mina barn gick på dagis minns jag att många föräldrar helst ville att dagis skulle göra ALLT = sånt som man själv som förälder borde göra... Inte undra på att många tröttnar på förskolläraryrket. Att vara med barnen är säkert ok, men så får man ju föräldrarna på köpet... | |