Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 331

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Jorick2010-09-11 11:15
Antal inlägg: 372

Hur ofta är ni sjuka på riktigt?
Själv är jag tydligen friskare än genomsnittet, fyller nu 35 år och senaste gången jag var sjuk var när jag var 14 och fick vattenkoppor, innan dess åkte man på någon maginfluensa ibland, men det hör väl barndomen till. Har inte en enda sjukfrånvaro sedan jag började arbeta 1995. Ibland är jag givetvis lite småförkyld men jag känner mig inte sjuk. Min fru är nästan aldrig sjuk hon heller. Så min teori är att de flesta som sjukskriver sig och är borta 1-5 arbetsdagar bara fejkar eller har jag fel? Eller är det så att folk känner efter för mycket och stannar hemma för minsta lilla. Ni som är långtidssjukskrivna behöver inte ta illa upp, det är merparten av dom som är hemma max en vecka som jag misstror. Har själv hört flera exempel från mitt arbete där folk tar ett par dagar upp till en vecka då och då för att vila upp sig. Är ni sjuka på riktigt varje gång ni sjukskriver er?

Jojo - Spelvärd2010-09-11 11:21
Antal inlägg: 208

Jag tror att det beror lite på vad för jobb man har också om man an jobba eller inte med lindrigare sjukor. Själv blir jag sjuk i halsfluss så där varannat var tredje år och då finns inget alternativ till att vara hemma. Men ibalnd kan en kraftigare förkylning vara skäl nog att vara borta. Riskerar du att smitta många kollegor, har du ett väldigt fysiskt jobb eller så kan det ju vara rätt dumt att gå till jobbet även med mindre krämpor. Sedan finns det säkert personer som känner efter lite mer på morgonen än vad som är ok. Men vem ska avgöra det? Är arbetsgivaren tveksam kan den införa läkarintyg från sjukdag ett.

nettan232010-09-11 11:25
Antal inlägg: 4086

Blir så irriterad när folk tror man fejkar sjukdom

Jag har haft extremt dåligt immunförsvar sen jag var liten, då var jag sjuk varannan vecka med hög feber, fram tills jag var sju år.

Sedan dess är jag ordentligt sjuk från och till och råkar alltid ut för skumma saker som nässelfeber, ett myggbett som får hela foten att svullna till dubbel size, ansiktsförlamning två ggr osv osv

Nu ligger jag hemma förkyld och var förkyld bara för några veckor sen...

Men just misstron från andra gör att jag går och jobbar iaf och förlänger antagligen sjukdomen på det viset...

Jorick2010-09-11 11:25
Antal inlägg: 372

På mitt arbete som ju är väldigt fysiskt krävande så diskuteras det just nu om att införa just läkarintyg från dag ett p.g.a. att folk fuskar och då blir det givetvis dom som verkligen är sjuka som blir lidande.

yogamama - Ej medlem längre2010-09-11 11:33
Antal inlägg: 4752

Jag har just varit hemma några dagar för att jag har haft feber.. nånstan där tycker jag att det är dags att stanna hemma från jobbet om jag är förkyld. Sen beror det ju naturligtvis på vad för slags jobb du har, vem vill handla frukt av nån som står och nyser och hostar t.ex? Om du har ett fysiskt ansträngande jobb är det bara korkat att jobba om du är sjuk, vem tackar dig sen när du står där med lunginflammation eller liknande?

Gautama2010-09-11 11:36
Antal inlägg: 6854

Vilken töntig tråd. Är den till för att höja dig själv eller vad Jorick?

Alla människor har olika immunförsvar. Bara för att du haft "tur" att inte bli sjuk så kan du väl inte förutsätta att folk som blir det fuskar?
Farligt att vara så självgod.

nettan232010-09-11 11:39
Antal inlägg: 4086

När vi var ute och åt senast så var det en av diskplockarna som stod och snörvlade och nös, kändes väldigt ofräsht.

Men ja då tyckte väl chefen att han skulle komma in ändå...

Miss Me2010-09-11 11:46
Antal inlägg: 167

På mitt jobb kan de räcka med ytterst lite för att man ska vara hemma. Jag är personlig assistent och det finns en risk för att om man smittar brukaren så kanske den aldrig återhämtar sig utan att det leder till värre saker och brukaren dör.
Sen det här med sjukintyg fr.o.m första dagen. Nu vet jag inte vad som e sant eftersom jag inte är vidare insatt, me4n efter vad jag hört så ska det finnas speciella själ för att införa det. T.ex att en anställd är borta var och varannan vecka. Inte att det är nåt som kan införas lite som chefen vill.. Men som sagt, jag kan vara felinformerad..

Loozer2010-09-11 11:46
Antal inlägg: 556

~varannat år

stansjaern2010-09-11 11:48
Antal inlägg: 83

min chef säger samma sak, han har inte vart sjukanmäld på 10 år eller nåt. 3 gånger under de senaste fem åren har han smittat mig med sin "småförkylning" så jag har fått förkylning/influensa och blivit sängliggande flera dagar. Duktig idiot. Det roliga är att hans jobb klarar att han är borta nån dag eller två emellanåt men om jag är borta måste de ta in en ersättare, så han orsakar verkligen en lose-lose situation samtidigt som han klappar sig själv på axeln precis som TS gör.

kaffedryck2010-09-11 11:50
Antal inlägg: 57

Jag tror att det kan finnas en hel del som är "sjuka" av fel orsaker som otrivsel på jobbet m.m. så läkarintyg från första sjukdagen är ett utmärkt verktyg för arbetsgivaren som säkert borde användas oftare. I slutänden blir det ju de som verkligen är sjuka som kan hamna i kläm om systemet överutnyttjas.

malman2010-09-11 11:52
Antal inlägg: 1457

jag kör ju som alla vet lastbil är sällan sjuk men jag träffar ju aldrig någon människa häller. men om jag får feber blir jag så jävla trött att det skulle vara farligt för mig att sätta mig bakom ratten,

kan låta löjligt men just feber är det värsta för mig, men jag är kanske hemma högst 1 vecka om året, är ju lite svårt med toa besök i lastbilen om man blir magsjuk, sen kan jag inte vara hemma måndag tisdag, och sen åka och jobba, då lastbilen inte kommer hem i veckorna, där av att man är hemma hela veckor.

strömavbrott2010-09-11 11:53
Antal inlägg: 316

Ibland är man aldrig sjuk på flera år. Men så kan man plötsligt bli väldigt sjuk, ha perioder när man ofta får infektioner. Eller man kan få borrelia eller cancer. När och om man drabbas beror bara på tur eller otur. Man kan stärka sitt immunförsvar genom att leva sunt. Men man kan aldrig vara säker; rätt vad det är är man övermannad av ett virus. Och sorger och motgångar sänker immunförsvaret och det kan man aldrig skydda sig ifrån. Så Jorick, passa på och njut av din goda hälsa! Du vet aldrig hur länge du har den i behåll!

Mouche - Administratör2010-09-11 11:54
Antal inlägg: 24193

Jag personligen tror aldrig att människor ljuger innan jag är väldigt övertygad om motsatsen.
Hittills har det hänt _en enda_ gång under ett ganska stort antal år att en medarbetare bevisligen fejkat.
Vi talade ut om saken och efter det var det bra igen.

Kommunikation och förtroende är nyckelorden.
Det finns tror jag, alltid en underliggande orsak till att en anställd inte orkar med jobbet.
Stress, trassel på hemmafronten på något vis, ekonomiska bekymmer som tynger alltför mycket, inget av sakerna godtagbar anledning till sjukfrånvaro men likväl något som suger kraft ur den anställde.

I fallet jag nämnde här ovan löste vi saken genom att vi ordnade så att mannen fick ta två veckor ledighet med bibehållen lön.
Kostsamt för företaget kanske någon tycker?
Inte alls, är mitt svar.
När två veckor gått kom en utvilad och glad man tillbaka till jobbet och han klarade allt han ska klara på ett mycket bättre sätt än han gjorde veckorna innan han fejkade sjukdom.
De kronor det kostade företaget har han betalat av många gånger om under de år som förflutit sedan dess genom sin gedigna atbetsinsats och sin lojalitet.

Mouche

Mouche - Administratör2010-09-11 11:55
Antal inlägg: 24193

...aRbetsinsats... =)

Rob Robson - Ej medlem längre2010-09-11 11:56
Antal inlägg: 220

Högmod går före fall. Något att tänka på för Jorick. :-)

Själv är jag sjukskriven 2-3 dagar om året i genomsnitt, skulle jag tippa. Har inte fört journal över det där. :-)
Har nog ett ganska starkt immunförsvar, lyckligtvis. Men ibland blir även jag redigt förkyld, och då stannar jag hemma utan att tveka. Är jag bara lite halvkrasslig så går jag till jobbet. Fel eller ej, men det är så tråkigt att vara hemma. :-)
Att jag sedan har jobbat i 25 år med dagliga kroniska symptom av annan art är en annan femma. Är glad så länge jag hänger med.

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-11 11:58
Antal inlägg: 4429

Urfånigt. Har du en så dålig arbetsplats att människor sjukskriver sig för att slippa komma dit så skulle jag vilja säga att det säger mer om arbetsplatsen och arbetsgivaren än om den som sjukskriver sig. Det är som att lägga all skuld på en part för att allt inte funkar i en relation. Vakna och inse sambandet.

Din teori är ganska kränkande i sitt antagande och baseras på en ofelbar arbetsgivare och en oärlig arbetstagare.

Jag är övertygad om att folk sjukskriver sig för att slippa att gå till sitt arbete. Jag är lika övertygad om att majoriteten av dom som gör detta har legetima skäl ändå men att det är jobbigt att ta den fighten som behövs för att komma tillrätta med de problemen.

Människor mår i grunden väl av ärlighet. Det krävs en pressad situation för att en människa ska ta till lögner.

yogamama - Ej medlem längre2010-09-11 11:59
Antal inlägg: 4752

Mouche har ju rätt såklart.. en bra ledare försöker hitta orsaken till mycket sjukfrånvaro. Jag hade också många år utan sjukfrånvaro, sen fick jag barn = ) Nuförtiden när jag har eget kontor så stör jag ju ingen med mitt eventuella snörvlande, men vet ändå att det straffar sig i längden att vara " duktig " och gå till jobbet fast man borde vara hemma ett par dagar.

Liftactiv2010-09-11 11:59
Antal inlägg: 783

Helt underbart hur en del fungerar - så fort någon börjar fundera över eller ifrågasätta något så måste någon annan genast gnälla över att personen ifråga är självgod eller liknande. Vad har NI för problem???

Jag tycker TS fråga är fullt berättigad! Själv är jag inte sjuk så ofta, det blir upptill en vecka några gånger per år (oftast då rejäl förkylning med feber - utan feber jobbar jag utan tvekan) plus att jag vabbar ibland när barnen är sjuka på samma premisser, men jag har också arbetskamrater (dessa gånger inte värda den senare delen av det ordet) som är hemma p.g.a. ytterst diffus "jag-känner-efter-för-myc ket" sjuka. Lite hängig liksom. Eller kanske aningen ont i magen. Eller bakfylla! För inte är man SJUK en-två dagar. Inte en chans. Inte ens vanlig magsjuka är kurerad på så kort tid.

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-11 12:03
Antal inlägg: 4429

Är du hemma mer än två dagar för magsjuka. Gud vad klent.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?