Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 334

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Malla132010-09-15 14:35
Antal inlägg: 1810

Traditioner
Julen är inte allt för långt borta och tiden går så fort. Det är faktist bara lite drygt tre månader kvar =)
Jag funderar lite på hur era traditioner är runt julen och när brukar era tankar på julen dyka upp?

Själv älskar jag julen och alla förberedelser inför den. Visst kan det vara jäktigt ibland men det är ändå något härligt över julen.

Fråga 1: När infinner sig era tankar runt julen,alltså vilken månad.

Fråga 2: Vad har ni för traditioner, som tex mat som alltid ska finnas, lekar,eller annat som ni alltid gör.

Svaret på mina frågor är:

1: Runt slutet av September/början av oktober.

2: Vi har alltid haft som tradition att barnen i familjen får öppna en julklpp på morgonen, det har vi gjort så länge jag kan minnas. Sedan är det julmaten som alltid ska bestå av Julskinka, köttbullar, prinskorvar, brunkål,gröt, dessa saker finns alltid med, sedan är det alltid kul med lite nya saker på bordet.=)

Andra saker med julen som är så härliga är allt pyssel tillsammans med familjen, att umgås, baka, pynta, förbereda, ställa fram tomtar, klä granen osv.. Åå härliga jul.

Hur ser ni på julen?

Kirgizistan2010-09-15 14:49
Antal inlägg: 1188

1. I december när mamma frågar vad jag ska ge mina småsyskon i julklapp, ca. tre dagar innan julafton.

2. Vi är makedonier och således kristna ortodoxa, ingen av oss är troende egentligen men detta har gjort att vi firar jul enligt GT, det vill säga 25 december. Resten av detaljerna kring julfirandet är förträngda.

Julen är förövrigt enbart en överdriven, överskattad och påtvingad kommersiell högtid som förstör allt det underbara med vintern.

Fy, fan.

Araknoidea2010-09-15 14:55
Antal inlägg: 783

1. Jag funderar inte så mycket.

2. Julen har aldrig varit så viktig i min familj eftersom vi är en sjukhusfamilj och folk tycks vara sjuka trots att det är röd dag= jobb. Sen har jag väldigt svårt för julmaten, bara tanken på fläskkött, framför allt den där röven ger mig kväljningar.

Malla132010-09-15 14:58
Antal inlägg: 1810

Så trist det ni känner så... Önskar att ni också kunnat känna glädje inför denna härliga högtid..=) Mysigt!

Araknoidea2010-09-15 15:02
Antal inlägg: 783

Malla

Nej tvärt om, vi har det inte så krystat. Min syster är professionell backpacker så jag tänkte hälsa på henne i år, vart nu i världen hon befinner sig den 24/12. Vi försöker väl ses i familjen men blir det 26 eller 27 december eller januari så är det ingen som gråter floder för det =)

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-15 15:22
Antal inlägg: 4429

Jag funderar på julen som på vilket annat logistiskt mardrömsspektakel som helst ett helt år minst i förväg. Så ur logistik hänseende så är det en av mina värsta tider. Det är dina barn och mina barn och våra barn och mina föräldrar och dina föräldrar och skilda föräldrar...Fabror och faster, kusiner och jag vet inte allt!

Men den andra mysiga delen börjar dra igång lite nu. Den som inte handlar om logistikaktiviteten jul utan om högtiden som jag älskar..

caughtbock2010-09-15 15:35
Antal inlägg: 7699

Jag börjar tänka på julen när Nordstan hänger upp kransarna i taket.

Traditionen är att fira hos mormor, men eftersom jag är skilsmässobarn har det varit varannan jul hos henne och varannan hos farmor. Kalle tittar vi på, men nuförtiden får jag mest ångest av det. Julmaten är den vanliga, dvs skinka, prinskorv, köttbullar, sill och annat äckel, men sedan förra julen äter jag inte fläsk och därför blev det något annorlunda... Utdelningen av julklappar är alltid alldeles för sen eftersom de vuxna (eller jag kanske skulle säga "äldre") sitter och dricker kaffe alldeles för jävla länge. Vi har ingen tomte.

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-15 15:52
Antal inlägg: 37631

har redan börjat fundera vi blir här hos oss som bruklit är,vi är vegetarianer så ingen gris röv här,det blir en del choklad en granne är tomte ,vi läser ur Bibeln julenvangeliet på kvällen åker vi till kyrkan och lyssnar på midnattsmässan,det är så fint,på dagen så firar vi ochså Jesu födelse i kyrkan

Lill-IT2010-09-15 15:53
Antal inlägg: 31605

Älskar julen, har redan börjat handla/fundera på julklappar.
Har dragit ner något på mitt pyntande, krubba, julgran, fönsterstjärnor och ljusstakar räcker fint. Utomhusbelysningar också.
Lagar mat och bakar som ett jehu hela december. Och lyssnar på julmusik, som jag älskar. Det är bara barnen, deras kusiner och mina föräldrar jag köper julklappar till... ja och mitt älskade gudbarn. Har dragit ner på julklappshandlandet.. och anstränger mig verkligen att finna något till varje person/barn som den gillar.
Dricker lite apricot brandy på jul. En på uppesittarkvällen när barnen lagt sig och jag gör det sista med julklappaarna, en till Kalle Anka-kaffet och en när alla lyckliga barn somnat på julafton. Men så är det också den enda alkoholen som förekommer på jul.

elsa89 - Ej medlem längre2010-09-15 16:10
Antal inlägg: 505

1) (tyvärr) redan vid julskyltningen. Det är INTE ok att börja i tidig oktober, det borde vara olagligt. .. annars så är det nog 1 december. När man var liten så förknippades det ju helt och hållet med Julkalenderns start och det håller liksom i sig. Jag räknar ner till Julafton hela december, haha. Pyntar lite, tänder ljus, bakar lussebullar.

2) Vi har aldrig varit hysteriska med pyntandet eller stressandet, förutom möjligtvis dagen innan (eftersom jag och mamma är kroniska tidsoptimister). Eftersom vi aldrig fick upp granen innan 23 december utgör det numera tradition att pynta den då. På Julafton samlas halva tjocka släkten och vi äter det traditionella (fast inte jag och mamma, som är är semi-vegisar, vi äter gravad lax och vegetariska scnitzlar och fuskprinskorvar). Sen ser vi Kalle Anka och klagar över att Weise inte presenterar. På kvällen äter vi Ris á la Malta och ser på Karl Bertil Jonsson (som iofs är viktigare än Kalle Anka) och öppnar paket. Och äter massa choklad såklart, så man mår illa när man vaknar på Julaftonsdagen.

Jag älskar jul. Jag är fånigt exalterad över det, har alltid varit. Jag älskar att köpa julklappar, jag älskar att få. Jag tycker om att laga mat tillsammans med familjen, jag tycker om att man tar sig tid att umgås på riktigt och jag tycker om när det är mörkt kallt och tyst ute men fullt av värme och liv inomhus. Det är inte så ofta man har tid att verkligen umgås med släkt och familj, det är inte så ofta det är prioriterat och viktigt och tas tid till. Det är det jag uppskattar mest med Julen.

elsa89 - Ej medlem längre2010-09-15 16:11
Antal inlägg: 505

Juldagen*..... haha.

LisaLong2010-09-15 16:58
Antal inlägg: 2725

Tyvärr gillar jag inte julen alls men det beror på vissa dåliga erfarenheter och upplevelser, men som barn älskade jag julen:) Smyga omkring och titta under granen, kalle anka och hans vänner:)
Men jag julpyntar ändå hemma nu:) Kämpar på och försöker göra det bästa:)

-Nephelia-2010-09-15 17:07
Antal inlägg: 1217

När affärerna börjar julpynta.

Fråga 2: Vad har ni för traditioner, som tex mat som alltid ska finnas, lekar,eller annat som ni alltid gör.

Att resa bort för att komma bort från allt som har med julen att göra.

Tanten M - Ej medlem längre2010-09-15 17:37
Antal inlägg: 5126

1. När det börjar tjatas om det i Betas forum.

2. Att skippa den helt o hållet.

Mammaoxå2010-09-15 18:24
Antal inlägg: 494

Inte före första advent.

slånbär2010-09-15 18:39
Antal inlägg: 5539

Är ett fullständigt julfreak. Älskar allt med julen och speciellt alla gammaldags traditioner men även en hel del nya. Vi startar redan vid Allahelgona helgen för då lagar jag till vårt första julbord om än i något mindre format. Det är jättemysigt och vi har gjort detta i flera år nu. Sedan tar jag det lite lugnt under November men jag förbereder inför första advent då jag börjar att pynta. Jag sätter upp ljusslingor på flera ställen i trädgården, grangirlanger med ljusslingor i runt hela altanen och under fönstren i övervåningen. Det blir jättefint. Inne byter jag gardiner och sätter upp ljusstakar och stjärnor i alla fönster. Kan inte ha några levande blommor tyvärr så jag har investerad i dyra men naturtrogna julblommor. Grenen sätter jag upp tidigast fem dagar innan julafton och jag har bla jättefina stora porslinskulor som jag har köpt i en antikaffär.
Vad gäller maten så är ett absolut måste den Halländska långkålen, skinkan, köttbullarna och Chilensk Ponche, en slags Juldricka som görs på mjölk, brännvin, vanilj och julkryddor.

nissen12010-09-15 18:58
Antal inlägg: 146

1. Första advent
2. Vi klär granen den 23:e. Någon dag tidigare gör vi julgodis, fast med 2 små barnbarn, blir det inte så mycke sånt på julbordet i år. Brunkål, julskinka och hemmagjorda köttbullar är ett måste på julbordet. Sen bakar jag lussekatter, pepparkakor, saffranskaka och en brun pepparkaka. Jag byter ut alla prydnadsaker mot tomtar och annat julpynt. Så man kan väl säja att jag gillar julen!

pion ekrot2010-09-15 19:04
Antal inlägg: 3340

Olika. Tankarna på att förbereda (i vilken mån jag nu förbereder mig, mentalt kanske) inför julen kommer väl i slutet på november kanske.

Pyntar, myser, äter gott, får och ger julklappar, muttrar i tysthet över att mina småkusiner får mycket mer julklappar än jag fastän jag är vuxen (julafton undantaget). Älskar det mesta - färgerna, ljusen, högtidligheten, lugnet, hemmets vrå, tjocka snön, vinternatten.

pion ekrot2010-09-15 19:07
Antal inlägg: 3340

"Jag tycker om att laga mat tillsammans med familjen, jag tycker om att man tar sig tid att umgås på riktigt och jag tycker om när det är mörkt kallt och tyst ute men fullt av värme och liv inomhus." Precis!

remvanrijn2010-09-15 19:14
Antal inlägg: 16500

"det är något skönt över julen"..
hmm, det är skönt när julen är över vill jag kalla det. Känns mest som en hysterisk stressig helg som där man behöver sin ledighet för att vila ut från förberedelserna inför denna helg...

Uppvuxen med julklappar den 5e dec St Nikolaas, sen kunde Jul 25+26 dec. vara ifred. En god måltid och trevliga vänners/släkt sällskap.
Önskade ( i julklapp?) att det kunde vara så stillsamt här i sverige också.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?