Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 907

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Devilsweet2010-10-13 10:58
Antal inlägg: 34

Reality-TV = Skadeglädje?
Kilo på kilo och valk på valk.
Kredit på kredit och skuld på skuld.

Det passa väl in på några av de TV-programmen som lockar mig. Jag är egentligen ingen fantast av TV-tittande. TV’n står mest på som bakgrundsljud men när dessa typer av serier visas har jag svårt att slita mig.

Det är inga såpor som lockar. Neej, jag bryr mig inte om vem som har störst överlevnadsinstinkt i Robinson, vem som stannar längst i BigBrother-huset eller vem som vinner Paradise Hotel.
Om det däremot handlar om en 200kg människa som ska kämpa i TV för att tappa kilo, eller en familj som är skuldsatt upp över öronen som är dagens ämne, då tittar jag.

Min fundering är, varför? Jag har en känsla av att det finns fler som jag och enligt min uppfattning är de flesta trogna tittare även i min ålder, alltså ungefär sisådär 20 år gamla. Vad beror detta på, eller har jag fel där?

Tycker vi att det är roligt (?) att sitta och titta på dessa människor med ofta enorma problem när de blottar hela sitt liv för TV-tittarna, för att sedan få en knuff i rätt riktning på väg tillbaka till livet? Man sitter i soffan och känner ett litet, litet hopp för att X ska ha lyckats gå ner 7kg denna vecka så att X får vara kvar en vecka till i Biggest Loser-huset.

Eller är det som så att vi själva känner oss lite bättre när vi ser hur andra har det?
För visst måste jag medge, att sitta och titta på Biggest Loser, oavsett det är den svenska eller amerikanska versionen, får mig att känna mig helt okej över att som 173 cm lång nu ha spräckt 60kg gränsen.
Och att titta på Lyxfällan och se vuxna (oftast) människor som borde veta vad de gör, ta SMS-lån på SMS-lån och kaosa till sin tillvaro totalt, får mig att känna att det är lugnt för mig, även om beloppet på banken bara är 5-siffrigt. Jag har ju ändå en egen bostadsrätt och inga lån eller krediter.

Eller beror det bara på att vi ska kunna sitta och håna dessa människor där vi sitter nedsjunkna i soffan, och uppgivet sucka något i stil med ” jaa, men vad hade hon/han väntat sig..?”.

Vad tror ni? Vad är egentligen syftet med dessa serier? Har de något syfte? Och om syftet är att framkalla någon sorts underhållning grundad på skadeglädje, är det verkligen okej?

Vad känner ni när/om ni själva kikar på dem?

Der Vaart - Ej medlem längre2010-10-13 11:08
Antal inlägg: 198

Jag känner att det fanns en del sunda åsikter under andra världskrigets Tyskland.

sebgra2010-10-13 12:39
Antal inlägg: 175

Varför finns det inte "citera-funktion" på det här forumet?

Sote2010-10-13 13:36
Antal inlägg: 3557

Der Vaart-hur menar du nu?

sebgra2010-10-13 14:42
Antal inlägg: 175

Han trollar. Om du inte förstår det så blir jag djupt orolig för dig.

blue_moon2010-10-13 16:24
Antal inlägg: 9713

Lyxfällan, Du är vad du äter, Biggest Loser, Rent hus, Samlandet förstör mitt liv m fl utövar en märklig dragningskraft på mig också och jag är 63.

Jag ser programmen som sedelärande historier och varnande exempel på hur det kan gå om man släpper kontrollen och följer minsta motståndets lag. Modigt av dessa människor att visa upp sitt elände i TV, men de får ju samtidigt professionell hjälp. Visst får de mig att känna mig lite "bättre" men jag erfar ingen skadeglädje. Tvärtom hoppas jag att de ska uppnå sina mål - en ekonomi i balans, viktnedgång och ett trivsamt hem.

ramsay - Ej medlem längre2010-10-13 16:25
Antal inlägg: 9204

mina barn är livrädda för biggest looser. gömmer sig i soffan med kuddar framför ögonen.

Arthur Nebe - Ej medlem längre2010-10-13 16:32
Antal inlägg: 96

När Zlatan trixar med bollen betraktar man det inte bara som en lek. Barnens fingrar må vara kladdiga av trollerilera, men jag som hört Adam gnola tyska nationalsången under täcket i sömnen vet att det bara är att ställa sig i givakt.

elgen52010-10-13 16:36
Antal inlägg: 1740

Jag följde tidigare biggest looser har aldrig själv haft vikt problem, men pga av att det inspererade mig och gav mig kraft till att klara andra saker.
Lyxfällan gör mig glad, för det visar att allt går å lösa hur svart det än är, sedan inspererar det mig till att spara.

Hoodman - Ej medlem längre2010-10-13 16:37
Antal inlägg: 2826

Vad är det för taffliga tävlingar i Biggest loser Sverige? Kuta mot några småungar eller dra ett flygplan 50 meter?

elgen52010-10-13 16:41
Antal inlägg: 1740

sebgra du skrev en komentar om att:
Om du inte förstår det så blir jag djupt orolig för dig.
Tycker att det e sorgligt att du inte försår att alla människor vet olika saker...
Små människor som tror dom blir större genom att försöka tala om att någon annan vet mindre.
Med andra ord när du kastar skit på andra säger det bara hur lite du själv vet.

Junior_K2010-10-13 16:42
Antal inlägg: 20

sjuukt kul

Guldplate2010-10-13 16:48
Antal inlägg: 1212

Jag tror att reality-serierna har mer och mer gått in på en linje där tittarna får glädjas åt andras möjligheter att lyckas med något som misslyckats med tidigare.

Sen vet jag att folk kallar detta för freakshow och att det bara går ut på att förnedra människor så att vi andra kan gotta oss i deras olycka. Fast jag tror att samma människor skulle klaga på programmen om det bara var fotomodeller eller vältränade människor som visar på hur bra man kan leva. För det går inte att skapa en enda reality-serie utan att folk ska hitta något dåligt över det.

Jag följer inte programmen men tycker dom är bra och föredrar att se dom som lärorika. Dessutom så hjälper dom faktiskt många gånger människor till ett bättre liv.

Guldplate2010-10-13 16:53

Hoodman:

Jag kan se poängen i både tävlingen mot ungarna och att dra flygplanet.

Tävlingen mot ungarna kan vara på gränsen till förnedrande men samtidigt så ger det deltagaren en realistisk bild på hur illa det är med deras kondition. Man kan säga det, visa diagram på det m.m. men inget talar så bra om det som när man sätter det i realitet till något som deltagarna vet att dom bara bör klara av. Som att springa fortare än lågstadieelever.

Att dra ett flygplan är inne på samma linje. Du kan lyfta tunga skivstänger eller göra ett X antal armhävningar. Vansinnigt tråkigt för de som inte gillar träning. Fast få dom att dra ett plan och du får dom att inse den kapaciteten dom verkligen har i sig.

Sen ser det bra ut på tv... =)

vigren2010-10-13 17:06
Antal inlägg: 1146

Jag fattar inte vad det är för förnedrande med Biggest looser t e x...
Det är hårt kämpande människor som själva valt att ta den här chansen till ett bättre leverne. Jag har svårt att tro att deltagarna själva skulle känna sig förnedrade! Skulle även " I en annan del av Köping och "Elvis i Hudik" också vara förnedringstv då? Det handlar ju också om avvikande människor...
Det som är riktigt förnedrande är väl när programredaktionen förser deltagarna i diverse såpor med mängder med alkohol för att det skall bli "bra" TV som skapar stora rubriker i media.

Hoodman - Ej medlem längre2010-10-13 17:14
Antal inlägg: 2826

GP: Förvisso. Men, ja, jag är väl rätt skadad av den amerikanska versionen där utmaningarna mer handlar om att pressa sig och smärta sig för att vinna.
Vidare tror jag att de flesta deltagarna är väl medvetna om sina bristande konditioner osv, med tanke på att de levt med sina tunga kroppar en viss tid. Tror dock att det är bättre för deras ''rehabilitering'' att de får kämpa för till exempel en utmaning och sen belönas för det. Det tror jag är ett mer hållbart tillvägagångsätt.

DennisPlz2010-10-13 17:59
Antal inlägg: 4031

Stäng av TV:n. Problemet löst.

clinton2010-10-13 18:24
Antal inlägg: 283

Man kan lägga alla dessa reality-serier under ett samlingsnamn: SOCIALPORR!
Jag antar att dessa är så populära för att de har ungefär samma funktion som vanlig porr, d v s de fyller ett behov som man inte får tillräckligt av i verkligheten och för att de ger någon form av artificiell självbekräftelse.
Detta är absolut ingen moralisering över fenomenet, jag gillar själv att kolla på t ex lyxfällan för att jag känner mig själv rätt lyckad i sammanhanget.

Guldplate2010-10-13 18:42

DennisPlz: Antar att du inte orkade läsa igenom hela första inlägget. =)

Savi2010-10-13 18:49
Antal inlägg: 1176

Varför ens glo på eländet?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?